Probleempje dat steeds erger lijkt te worden met m’n Xsara:
onder +/-1800 toeren schokt het motorblok bij plots induwen van het gaspedaal of bijvoorbeeld gas lossen en dan weer met een schok gas geven. Het lijkt alsof hij begint te oscilleren en zonder actie stopt het niet.
Door met veel feeling met gas en koppeling om te gaan kan het vermeden worden, maar sommige gebruikers zijn niet zo “fijngevoelig” als ik.
Nu heb ik er voorlopig geen idee van wat de oorzaak zou kunnen zijn, motor klinkt prima, draait mooi, verstuivers zijn onlangs vernieuwd.
Nu zag ik dat de twee rubberblokken van de motorsteun niet raken tegen het chassis waardoor de motor kan schommelen. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Dat het blok teveel kan kantelen?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
soapwater schreef:Nu zag ik dat de twee rubberblokken van de motorsteun niet raken tegen het chassis waardoor de motor kan schommelen. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Dat het blok teveel kan kantelen?
Waarschijnlijk niet, dat hoort zo, bij mijn Xsara met DW8 motor, was dit ook zo, en in mijn huidige Xantia-TD zit het ook zo, een dealer vertelde mij ooit dat dit zo hoort.
Ik vermoed dat het iets is met de brandstofpomp, heb je een Bosch pomp? daar zit een demper op, mogelijk is deze defect.
Ja, het is een Bosch-pomp.
Ik dacht zelf ook al aan de afstelling van de pomp, welke demper bedoel je? Er zijn er twee, één die het einde van de slag begrensd en dempt en ééntje die de handle over de hele lengte dempt.
De eerste is hier te zien
de tweede hier.
Ik heb gisteren al wat zitten prutsen aan de afstelling. Er zat redelijk wat speling op de gashandle, je kon deze een eind induwen alvorens het toerental begon te klimmen. Ik heb de stationair-schroef dus aangedraaid tot nét daar waar hij begint te klimmen. De gaskabel moest ik dan ook wat bijstellen. Demper 1 werkt nog half, die komt niet helemaal meer terug. De grote, zwarte demper, daar weet ik niet van hoe die zou moeten werken.
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Heb je de pomp al uitgebouwd, of zijn dit foto’s van een andere pomp?
Die zwarte demper zorgt ervoor dat het toerental niet te snel zakt, bij het loslaten van het gaspedaal, als je deze eraf haalt, dan kun je deze heen en weer bewegen, waarbij je enige weerstand hoort te voelen.
Pomp is al ingbouwd Zo’n 80.000km geleden. Een hele historie. Er zat oorspronkelijk een Lucas DWLP12 pomp in met elektronische vervroeger. Die gaf problemen en ze kregen het bij Citroën maar niet in orde. Vele Euro’s later was ik het beu, kocht ik voor €200 een BOSCH pomp die ik zelf monteerde en sindsdien ging het beter. Ik rij op PPO met de auto, maar sinds een tijdje tikte er iets bij het gasgeven. Daarom even terug diesel getankt en sindsien heeft hij enorm last van stotteren bij lage toeren. Op PPO is dat een stuk minder, hoewel als je te ruw bent met het gas doet hij het dan ook.
Die demper heb ik los gehad, ik voel wat weerstand, maar ik weet niet hoeveel weerstand dat moet zijn. De handle kan redelijk snel heen en weer bewogen worden. Misschien eens een andere proberen.
Een kennis met diesel-ervaring zei dat de pomptiming misschien wat te vroeg staat, dat hij dan ook deze symptomen kan hebben. De timing is alleen op het gehoor afgesteld, misschien zou dat dus ook wel kunnen.
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
De demper heeft niet zo heel veel weerstand, als er bijna geen weerstand te voelen is, dan is de demper zelf niet zo best. Persoonlijk denk ik niet dat de demper het probleem is, denk meer de afstelling van de anti-afslag, het stationair toerental is hieraan gekoppeld. Voor een Lucas pomp kan ik dit afstellen inmiddels dromen, maar heb me nooit in verdiept voor een Bosch. De procedure staat wel beschreven in de Haynes, dat stationair schroefje heeft er mee te maken. Ik kan de pagina’s wel even opzoeken en mailen, stuur maaar een PB met je email adres als je interesse heb.
Ik heb de restdrukopbrengst afgeregeld volgens de procedure met een voelermaatje van 3mm. Hij stond totaal fout afgeregeld. Het toerental zakt nu veel rustiger bij het loslaten van het gas waardooor hij veel rustiger en aangenamer rijdt. Het schokken is fel verminderd, nog een klein beetje aanwezig. Maar ik meen te herinneren dat de berlingo van m’n ouders (ook DW8) dat ook altijd heeft gehad (delphi pomp). Misschien eigen aan het blok.
Nu afwachten wat dit geeft op langere termijn en wanneer ik weer op frietjesolie ga rijden.
Bedankt ZX1.4i
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu