Er zat bij mij iets van 820 gr. in , was te veel volgens de monteur ,
is ook niet goed , zei hij.
Is naar 750 gr. gegaan.
Van stotteren gelukkig geen last gehad .
Net onder de gevarengrens denk ik .
XM TCT Ambiance`94
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
bonang schreef:[quote author=“JaapJ” date=“1278880866
.......En, zo achterlijk een land als de VS mag wezen, uiteraard meten de airco vul machines wat er in en uit gaat. Maar als een systeem nu eenmaal al leeg staat, is het onmogelijk te bepalen hoeveel er nog in moet bij het hervullen. Logisch, toch?
........
- Keith
Ik probeerde de US niet in een kwaad daglicht te stellen Keith, alleen dat ze daar al tientallen jaren hun eigen airco cultuur hebben en elke garage op de hoek waarschijnlijk wel een aircootje kan servicen en bijvullen.
Hier in Nederland is, neem ik aan, de airco-cultuur veel nieuwer en moet het liefst alles STEK enz gecertificeerd zijn, elke gram koudemiddel moet administratief verantwoord worden enz enz. Ik denk (lees vermoed) dat dat in de US niet zo ver zal zijn.
Ik heb zelf een aantal jaar in Australie gewoond, en mijn pa had ook een garage, en deed ook wel eens wat in airco, en ik weet 100% zeker dat daar (toen) niet zo nauw op gekeken werd. Dit was jaren 70 trouwens….
Wat die machines betreft, de monteur tikte daar een automodel in, de database kijkt dan hoeveel koudemiddel daar in hoort te zitten en vult het systeem tot dat aantal gram bij. Het rare bij mij was dat dat er niet helemaal in paste, dus overvullen was bij bij niet aan de orde.
Met de komst van die kasten krijg je nu ook hier steeds meer dat elke garage wel je airco kan vacuumeren, spoelen en bijvullen, maar je met specifieke aircoproblemen toch waarschijnlijk echt niet bij die garage terecht kan.
Bezempje…???
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10811.jpg)
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Beste JaapJ,
Sorry voor mijn sarcastische opmerking - het was eerder een reactie op wat zx1.4i had geschreven. En je heb gelijk dat, nationale gezien, er is vaak minder verantwoordelijkheid geeist t.o.v wat anderen landen wat betreft het gebruik van koel- en veel andere niet-milieu vriendelijk middelen hier.
De staat Oregon is wat dat betreft een klein beetje vooruitstrevend, en zodanig moeten bijv. ook hier de airco-boeren elke grammetje koelmiddel kunnen verantwoorden. R12 is bovendien zeer moeilijk verkrijgbaar, duur, en wordt op den duur ook verbannen. Maar zolang ik de compressor en/of condensor niet hoeven te vervangen lijkt het mij verstandiger om op r12 te rijden. Vorig jaar, toen de compressor op de v6.12 uit ‘91 zich te pletter had gereden (zelf opgevreten!) was het nodig om te vervangen met een nieuwe en verstandig vanuit een milieu oogpunt te overschakelen tot r134a.
En hier ook hebben veel ‘generalist’ garages tegenwoordig ook zo een airco machine waar alles in/uit precies wordt gemeten, maar, zoals je schrijft, moet je meestal naar een echte airco-boer om te laten repareren.
- Keith
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bonang schreef:Hoi JaapJ en Sjaak81,
Bedankt voor de info/links (zoals miljarden anderen ben ik net met WK TV kijken klaar
) Dus het lijkt 1000-1000g voor r12, en 700-750g voor de ‘91 op r134a - wel een beetje vreemd omdat dezelfde ‘hardware’ zit in beiden, alleen de ‘91 is vorig jaar omgebouwd (met nieuwe compressor/condensor/droger) tot r134a. En blijkbaar die lekt nog een klein beetje.
De lokale aircoboeer gokte op 800g r134a vorig jaar - misschien dat er iemand hier aanwezig is die ook z’n type 1 v6 heeft omgebouwd naar r134a, en de juiste waarden kent. Iig het moet ergens tussen de 700/750g en 1000/1100g.
- Keith
Keith,
Ik lees net in het SM-deel dat bij overgang van R12 naar R134a er 15% minder in moet. Dat komt dus neer op 850 gram. En dat komt mooi overeen met de ervaringen van Chevron.
In de lijst van Hella staat 700-750 gram R134a, maar dat geldt voor V6-en vanaf ‘93. Origineel R134a airco’s dus.
Het oude (R12) airco-systeem in een XM schijnt ook behoorlijk anders te zijn dan een R134a-systeem in een XM. Is dus niet zo gek dat je op een andere hoeveelheid uitkomt bij een pre-93 en een post-93 XM.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
bonang schreef:Enne…wat betreft de ontzettend ongenuanceerde en platte opmerking van zx1.4i over milieu bewustheid in Amerika…zelfs in de VS zitten er verschillen onder de bewolking enz.. Men bewijst alleen hun eigen domheid door zulke opmerkingen, wat mijn inziens geen plaats hoort te vinden op deze forum.
Zit toch een kern van waarheid in, hier in Europa lopen we al langer voor op wat uitstoot enzo betreft.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10811.jpg)
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Brian schreef:
Keith,
Ik lees net in het SM-deel dat bij overgang van R12 naar R134a er 15% minder in moet. Dat komt dus neer op 850 gram. En dat komt mooi overeen met de ervaringen van Chevron.
In de lijst van Hella staat 700-750 gram R134a, maar dat geldt voor V6-en vanaf ‘93. Origineel R134a airco’s dus.Het oude (R12) airco-systeem in een XM schijnt ook behoorlijk anders te zijn dan een R134a-systeem in een XM. Is dus niet zo gek dat je op een andere hoeveelheid uitkomt bij een pre-93 en een post-93 XM.
Hoi Brian,
Bedankt voor de helderheid! Dus de 850g met r134a klopt wel, en 1000-1100g op r12. Ontgetwijfeld zijn er verschillen tussen r12 v. r134a systemen—alleen, ik zou niet weten wat ze zijn. Toen ik de vervangende airco onderdelen voor de ‘91 kochten (compressor, condensor en droger) waren het precies hetzelfde had ik maar weer r12 ingestopt gedaan. Zou best kunnen dat het werkende druk anders is (bepaald door welke je instopt.)
In ieder geval weer voldoende info om naar mijn afspraak met de airco-boer te gaan…met de hoop dat het dit keer wel goed gemaakt wordt!
- Keith
leerzaam topic. bedankt voor de info
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
ZX1.4i schreef:bonang schreef:Enne…wat betreft de ontzettend ongenuanceerde en platte opmerking van zx1.4i over milieu bewustheid in Amerika…zelfs in de VS zitten er verschillen onder de bewolking enz.. Men bewijst alleen hun eigen domheid door zulke opmerkingen, wat mijn inziens geen plaats hoort te vinden op deze forum.
Zit toch een kern van waarheid in, hier in Europa lopen we al langer voor op wat uitstoot enzo betreft.
Dat verschilt nogal per deel van de US. Californië heeft bijvoorbeeld al heel lang, heel strenge emissienormen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10811.jpg)
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Net terug van de erkende aircoboer, met de ‘91 v6.12 op r134a. Wat blijkt is dat het ‘front seal’ op de compressor (het meest dichtbij de multiriem en clutch) lekt een klein beetje - net voldoende om ca. 20% van de r134a uit te laten lekken resulteerend in een niet-koelend AC. Bijgevuld en die koelt zoals het hoort op r134a - niet echt denderend - maar voor hoe lang…
Helaas was de compressor een splinternieuwe vorig jaar, en de ‘een jaar garantie’ is natuurlijk net verlopen. Uit Duitsland via ebay nota bene, want in de VS is de compressor absoluut niet verkrijgbaar (een beetje logisch gezien het zit alleen op de XM en 605.) Niemand hier om de compressor te herbouwen - doen ze niet meer, vond ik vorig jaar uit toen ik zat met de oude compressor. Dus ff afwachten, maar weinig zin in om weer een nieuwe te kopen.
Wat beterft de ‘92 op r12—de r12 is op! Schijnt maar een garage die het nog in voorraad heeft in Portland, dus misschien wordt het een samenwerking om die syteem weer koelend te krijgen. Mijn aircoboer zou het huidige systeem tot r134a kunnen ombouwen - minstens een nieuwe droger, misschien ook een condensor - maar dat wordt minstens $1000, ook met een nieuwe lagere leiding die nu lekt. Dus waarschijnlijk zal XM rijden = warm rijden.
Tot zover - ik hou jullie op de hoogte, en nogmaals bedankt voor alle info!
- Keith
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik zie er hier een voor 150 US dollar Keith.
http://www.allworldautomotive.com/auto_parts_for_sale_air_conditioning_compressor_ots13756.html
En als je een beetje verder zoekt blijkt de 7H15 ook model nr 7935 te heten en die is ook bij Sanden USA leverbaar:
http://store.sanden.com/index.php/7935.html
(voor US dollar 386, en hier voor US dollar 285 ?)
http://www.fortune3.com/QC/Volvo_960_1996_1999-Sanden_7H15_Model_7935-.html
Keith,
Kun je misschien beter een airco uit Holland laten overkomen , bijboorbeeld deze:
Of even verder googelen.
Succes,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
bonang schreef:......
Wat beterft de ‘92 op r12—de r12 is op! Schijnt maar een garage die het nog in voorraad heeft in Portland, dus misschien wordt het een samenwerking om die syteem weer koelend te krijgen…....!
- Keith
Keith, je zou dit eens kunnen bekijken, een koelmiddel die als alternatief voor R12 en R134a in de US verkrijgbaar is, ook in Oregon…..
http://www.duracool.com/Duracool/unitedstates.html#anchor-Ideal
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10811.jpg)
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
JaapJ schreef:Ik zie er hier een voor 150 US dollar Keith.
http://www.allworldautomotive.com/auto_parts_for_sale_air_conditioning_compressor_ots13756.html
En als je een beetje verder zoekt blijkt de 7H15 ook model nr 7935 te heten en die is ook bij Sanden USA leverbaar:
http://store.sanden.com/index.php/7935.html
(voor US dollar 386, en hier voor US dollar 285 ?)
http://www.fortune3.com/QC/Volvo_960_1996_1999-Sanden_7H15_Model_7935-.html
Bedankt, JaapJ, maar dat is niet het juiste model voor mijn XMen - wat ik nodig heb is een Sanden SD7V16_1116, en dan wel eentje met aanduiding 6453Q2 of 6453H6 voor Citroen/Peugeot. Er zijn honderden verschillende Sanden ac compressors, maar is mij verteld dat het MOET dit modelletje wezen - net zoals Dirk hier boven aangaf, maar die is dan wel tegen de 500 euri aan! Schijnt een model alleen voor de XM en 605, waarvan geen van beide werd verkocht in de VS. Toendertijd schreef ik Sanden VS hierover, maar kreeg nooit antwoord van ze. Vandaar dat de juiste Sanden in de VS niet verkrijgbaar is.
Ik zal informeren over de Duracool - lijkt betere spul als de r134a, maar ik ben afhankelijk van wat mijn aircoboer goed vindt.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Keith met betrekking tot dat ombouwen, verwijs ik je graag naar een draadje in het SM-deel waar op dit moment ook airco’s, koelmiddelen etc. besproken worden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.