Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat is waar.
bogaard77 schreef:De thermodynamische eigenschappen van HFO-1234yf verschillen niet veel van die van R134a, zodat er geen belangrijke aanpassingen aan de airconditioningsinstallaties nodig zijn.
Rest alleen de vraag welke aanpassingen dan wel nodig zijn.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nieuwe droger en iets andere olie denk ik..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Het nieuwe goedje schijnt ontvlambaar te zijn, de aanpassingen zullen wel in veiligheids aspecten zitten denk ik.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Ja, maar je kan er op wachten dat over 5 jaar de rest volgt. Of je kan ze niet meer vullen met r134a.
Net als met R12 zeker? Man, ze adverteren gewoon op marktplaats met het vullen van airco’s met R12
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Maar ombouwen naar 134a zou ik dus bij twijfelen (als je nog moet ombouwen)
Liever naar bijvoorbeeld die nieuwe.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Weet je, dat ombouwen stelt geen moer voor. Nieuwe nippels, nieuwe olie. Dat is alles. AL het andere is complete onzin en alleen noodzakelijk om de zakken van de aircoboeren/garages/onderdelentoko’s te vullen. Drogers vervangen? Gelul. Ringen vervangen? Ook onzin. Slangen vervangen? Nog meer onzin.
Ik heb de afgelopen jaren tientallen airco’s “gebouwd”: simpelweg door het systeem leeg te maken, de olie uit de compressor te laten lopen ( demontage van de compressor is wel noodzakelijk trouwens), nieuwe olie in het syteem te doen, nieuwe nippels te gebruiken, de boel goed vacumeren, afpersen met stiktof, opnieuw vacumeren en afvullen met r134a en klaar. Mijn eigen auto doet het op deze manier dus al 7 jaar en 86424 km!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Bij vd Laan hebben ze toendertijd mijn systeem “omgebouwd” dmv een spuitbusje, werkt nog steeds.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. Je schijnt ook LPG te kunnen gebruiken in een airco….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het kan in principe met elk gas dat bij een normale temperatuur vloeibaar gemaakt kan worden bij een aanvaardbare druk. Dat hangt dus af van de druk waarop het systeem ontworpen is.
Ik denk alleen dat er wettelijke bezwaren zijn tegen ontvlambare stoffen….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Weet je, dat ombouwen stelt geen moer voor. Nieuwe nippels, nieuwe olie. Dat is alles. AL het andere is complete onzin en alleen noodzakelijk om de zakken van de aircoboeren/garages/onderdelentoko’s te vullen. Drogers vervangen? Gelul. Ringen vervangen? Ook onzin. Slangen vervangen? Nog meer onzin.
Ik heb de afgelopen jaren tientallen airco’s “gebouwd”: simpelweg door het systeem leeg te maken, de olie uit de compressor te laten lopen ( demontage van de compressor is wel noodzakelijk trouwens), nieuwe olie in het syteem te doen, nieuwe nippels te gebruiken, de boel goed vacumeren, afpersen met stiktof, opnieuw vacumeren en afvullen met r134a en klaar. Mijn eigen auto doet het op deze manier dus al 7 jaar en 86424 km!
Voor zover ik het begrijp is de droger gevuld met silicagel. Dat raakt een keer verzadigd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:
Ik denk alleen dat er wettelijke bezwaren zijn tegen ontvlambare stoffen….
Da’s gewoon een detail.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Het kan in principe met elk gas dat bij een normale temperatuur vloeibaar gemaakt kan worden bij een aanvaardbare druk. Dat hangt dus af van de druk waarop het systeem ontworpen is.
Ik denk alleen dat er wettelijke bezwaren zijn tegen ontvlambare stoffen….
de kook temp moet ergens tuusen de min 30 en min 20 liggen. verder heb je gelijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vanochtend binnendoor naar het werk met de airco aan. Is niet meer afgeslagen….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zit er bij jou nu een beveiliging op tegen tehoge/lage druk?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja! Het was daardoor dat zijn airco af sloeg.