Onlangs hebben we een C4 16 HDI gekocht uit 2005 met 140k op de teller. Fijne auto die er mooi uitziet Tijdens het rijden in de auto viel ons op dat bij kleine hobbels ( bijv bij twee betonplaten op de rijksweg) de auto erg stug is en als het ware een harde klap geeft. Het lijkt wel of de auto helmaal niet veert. a
Na een bezoek aan de (citroen specialist) garage werd gesteld dat de achter schokbrekers lek zouden zijn, deze vervangen door Bilstein B6 (geel). Hier hebben we weer enkele honderden km mee gereden, de ervaringen over de kleine hobbels zijn beter, de auto veert wel wat in . Maar de auto blijft erg stug aanvoelen tijdens het rijden.
Al met al een groot verschil met het comfort in onze xsara 20 hdi met 375000 uit 2000
Zijn er meer rijders die deze ervaringen hebben met de c4 ?? En eventueel welke oplosingen ??
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
De eerste keer dat ik mijn C4 reed, was ik ook enigzins verbaasd. (Hiervoor had ik o.a. 2 andere franse modellen gereden: Renault 21 en Peugeot 306) Ik moet wel zeggen dat verbazing even groot was over hoe scherp de auto stuurde. Dus al met al, was ik uiteindeljk aangenaam verbaasd.
De C4 is niet te vergelijke met de “ouderwetste” franse auto. Het veercomfort is meer in de richting gegaan waar de auto’s strak om de hoek gaan, maar gelukkig niet helemaal kei hard duits.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
toen ik de auto kocht was hij aan een beurt toe , die heb ik zelf gegeven (olie, filters ed ) en dan controleer ik ook altijd de banden. De sopanning is dus volgens de voorschriften van citroen
Overigens staat de auto wel op 205/55/16 banden, michelin primacy
Dit heb ik wel vaker gehoord van overstappers van de xsara, 306 of andere types Citroen en Peugeot.
De c4 is in vergelijking met die auto’s “minder” geveerd. Het strakke sturen, ik interpreteer dat althans zo, is een gevolg van het wat minder verend afgesteld zijn van de auto danwel het andere onderstel (afgeleid van de 307).
In vergelijking met de meeste andere moderne middenklassers rijdt het trouwens heerlijk. Maar ja, alles is relatief
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Ik heb vorige week een testrit gedaan met een C4 Coupé en in vergelijking met de Saxo veert hij minder (veel minder), maar wanneer ik over verkeersdrempels rij dan gaat dat veel zachter dan bij de Saxo.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
ariecitroen schreef:toen ik de auto kocht was hij aan een beurt toe , die heb ik zelf gegeven (olie, filters ed ) en dan controleer ik ook altijd de banden. De sopanning is dus volgens de voorschriften van citroen
Overigens staat de auto wel op 205/55/16 banden, michelin primacy
Banden merk en model maakt heel veel uit!
Eerst had ik Michelin Pilot Exalto onder mijn C4 en nu Pirelli P7. Deze laatste vind ik veel comfortabeler rijden hoewel bandenspanning niet anders is en verder ook niks aan de auto is veranderd.
Overigens Michelin Primacy is volgens mij nog net iets harder dan mijn oude Pilot Exalto. Dit heeft te maken met rubber samenstelling en dus ontwikkelings doelen: Primacy is voor vele veilige kilometers, Pilot Exalto is voor meer grip. Verder is ook goed om te onthouden dat “energy” en “eco” banden altijd hardere samenstelling hebben voor minder rolweerstand maar hierdoor dus ook minder eigen (rubber) vering hebben.
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
knight-rider schreef:Ik heb vorige week een testrit gedaan met een C4 Coupé en in vergelijking met de Saxo veert hij minder (veel minder), maar wanneer ik over verkeersdrempels rij dan gaat dat veel zachter dan bij de Saxo.
Dit heeft te maken met de afstelling van veren en dempers.
Veer reageert op verandering in de veerweg
Demper reageert op verandering in de veersnelheid
(kwestie van systeem eigenschappen dus)
Dus in jou geval:
De snelle wisselingen van onevenheden in het wegdek worden veel meer tegengehouden bij C4 (stuggere dempers)
De grote veranderingen in veerweg bij drempels worden makkelijker opgevangen door C4 (zachtere veren). Althans ik gok dat je niet met noodvaart drempels neemt want dan treed de vorige regel in werking
Totaal aantal Berichten: 446
Geregistreerd: 08-08-2006
- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
ik vond m wel comfortabel standaart , rij nu met 3 cm verlaging en 225/40/18 banden , en dat valt me eigenlijk nog niets tegen .
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Mijn tip (als het stugge gedrag niet bevalt): probeer banden van ander merk/model
Even de ervaringen van een ander type schikbreker. Ik had met de leverancier afgesproken dat ik de gele sportdenpers om zou kunnen ruilen als ze niet bevielen. Sinds twee weken rijd ik dan ook met de Bilstein B4 dempers, de gewone gasgevulde dempers, en dit geeft idd een verbetering. Het “scherpe"randje vande hobbel is er net af. Overigens alle complimenten voor de leverancier, heeft keurig woord gehouden en de meerprijs van de gele sportdempers keurig terug gegeven ondanks de 5000 km die er mee gereden waren
Uit jullie reecaties begrijp dat ook de banden er veel toe doen, dus graagf jullie ervaringen met comfortabel(er) banden op de C 4
NB Als jullie geintereseerd zijn in het adres van de leverancier , stuur even een mailtje, reclame maken mag nu eenmaal niet ..
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-08-2010
- C4 (2004-heden) CITROEN C4 2.0 16V COUPE VTS 138PK
De C4 vering heeft naar mijn mening een mooie balans tussen stugheid en comfort. Hij stuurt strak maar is niet oncomfortabel over drempels.
Maar ja alles is relatief, want mijn vorige auto (2.2 diesel Honda Civic sport) was wel heel hard afgeveerd en dan is de C4 wel een hele prettigere reis auto.
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
(gewist wegens dubbele post. hoe krijg ik dat nou weer voor elkaar? )
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
@ ariecitroen:
Ik vind Pirelli P7 het overwegen waard. Let op, ik bedoel dus de normale band en niet “Cinturato P7” met lagere rolweerstand. Voorheen had ik af-fabriek banden Michelin Pilot Exalto. Na de wissel vind ik het veel comfortabeler rijden. De bandenspanning hierbij is overigens niet anders en verder heb ik ook niks aan de auto is veranderd.
Info ter zijde: alle eco-banden zijn van harder rubber compound gemaakt voor lagere rolweerstand en dus lager verbruik; hierdoor zijn ze echter minder comfortabel.
Tja, blijft bij eigen meningen. Heb 2 C4’s gehad en vond hem ook stug. Zeker waar de topicstarter mee begon, betonplaat, had ik het ook, en kon er eigenlijk niet echt aan wennen. Waar een andere auto het meest op de banden inveert, kan dat bij de C4 niet ivm hoge bandendruk. Het lijkt met name aan de achterzijde wel een leeg bestelbusje, geeft echt een korte tik naar binnen de auto door.
Wel top wegligging in de bochten, had de xsara niet die ik ook gehad heb..