Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
De “druksensor” op de droger werkt niet echt op hoge/lagedruk volgens mij, maar meet de inkomende en uitgaande temperatuur van het koelmiddel. Als deze teveel afwijken zit het filter verstopt, (en/of is er te weinig doorstroming dus te weinig druk ?) en zal (in het geval van de XM) de compressor uitschakelen. Als de sensor op de droger van de CX hetzelfde werkt kun je de polen van die schakelaar eens korstsluiten om te zien of de compressor dan wel gaat draaien. Zo heb ik ooit een kapotte compressor kunnen uitsluiten met mijn airco problemen….
Maar als er een snaar gesmolten is is er w.s.s iets anders mechanisch aan de hand….vraag is of dit oorzaak of gevolg is.
klopt: kortsluiten van de schakelaar op de droger schakelt in dat geval de compressor in.
Op een Citroen SM site vond ik dat deze auto nooit zo’n schakelaar heeft gehad. Met als gevolg dat de olie de compressor verlaat als de druk te laag wordt. De schakelaar is wel een drukschakelaar:
‘The Trinary switch is simply wired in series with the AC compressor electric clutch power lead. If the gas pressure in the system drops below the low limit threshold, or if the compressor produces dangerous levels of high pressure, the switch disengages the clutch’

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik weet nog niet precies wat er gebeurd is, maar onderweg sloeg de pomp vast, is de V-snaar verbrand.
overigens reageren de fans wel op het knopje van de airco.
De auto had een tijdje stil gestaan, en wij hebben de pomp vermoedelijk wel op “aan” gezet
Ik denk dus niet meteen aan een vulfout.
Ik heb nog niet echt het systeem verder bekeken, maar dat ga ik ongetwijfeld doen!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Nou, ik ga maar ‘ns een begrotinkje maken
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Ik vind Gris Perlé niet zo’n mooie kleur. Wat als ik haar een andere kleur zou willen geven? Ik weet niet welke kleuren er leverbaar waren op een ‘85 TRD Turbo. Tips? Tricks? Interieur is grijze chevrons.
Iemand ideeën over banden 195/70 x 14?
Dank…

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
He Franq,
je hebt de CX gekocht samen met cee-iks denk ik ?
voor kleuren en jaartallen zie op dr theo en voor mooie foto’s daarvan op kleuren overzicht
maar een kleur wissel is lastig. dan moet je deuren e.d. binnen en buiten spuiten, en ook deurstijlen to je helemaal binnen bent, anders blijf je de oude kleur zien. dan wordt dat een iets duurdere onderneming…..
hier heb je een overzicht voor banden. of ‘t een goede test is weet ik niet. maar zoekt wel makkelijk.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Ik heb net een kleurwissel met de SM achter de rug. Dat kwam zo uit, omdat op de deursponningen en de zijkanten onder de spatschermen na, alles toch al moest worden gedaan vanwege rot. Als ik er noodgedwongen toch al niet zo dichtbij was, had ik het niet laten doen. Ik neem aan, dat het de bedoelding is dat de CX een beetje z’n waarde houdt. Dan zou je zeker het motorruim, de kofferbak en de deursponningen ook moeten laten doen. Het is een regelrechte afknapper wat mij betreft, als een auto meer kleuren heeft. Het is een reden niet te kopen. Een goeie paintjob is een klus van ongeveer 6 k als de auto niet te veel laswerk heeft en dat ook nog ‘ns bij een goedkope vakman. Voor dat geld koop je een goede complete CX….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik heb het er ook al met Franq over gehad, ik zou de auto Gris perlé laten als ik zou moeten kiezen. Wil je inderdaad een andere kleur, dan moet je overwegen om de motor eruit te halen en de hele motorruimte te ontdoen van alle leidingen, bedrading etc…..
Ik vind het ook een enorme tegenvaller als je de kap opentrekt en meteen geconfronteerd wordt met een ander kleur auto. Maar goed ieder zijn smaak (en portemonee dus)
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Dank voor de tips. Nou moeten er toch al 3 andere deuren en een kofferklep in, dus de dorpels en stijlen kan je meteen meenemen. Onder de motorkap wordt het wat lastiger. Ben beenieuwd hoe Yke dat aangepakt heeft. Binnenkort maar ‘ns kijken…

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Yke’s auto is in de originele kleur gespoten…
Als je een andere kleur mooier vind zou ik hem vooral in een andere kleur spuiten. Jij moet ernaar kijken, je doet het niet voor de volgende koper
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Nou, da’s een snelle en nuchtere reactie. Bedankt!
En dan moet je je zelf niet irriteren aan een regenboog op je auto….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Hey Frank, mijn Xm is in een mooie CX kleur gespoten, zie onderschrift. Sable Doré
Mooie kleur! Maar met een grijs interieur gaat ‘t minder goed, vrees ik…

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Met een grijs interieur is lichtblauw metallic (weet even de kleurnaam niet) misschien mooi. Zoals Ree’s CX. Maar ik denk ook dat je je heel wat moeite op de hals haalt, en Gris Perle is ook mooi.