Het is klote voor je, maar ik denk wel het meest verstandige dat je kunt doen, want het leek alsof je aan een gebed zonder einde was begonnen. Succes met het vinden van een andere.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_373.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Jammer. Is de roest toch zo’n probleem?
Een “betrouwbaar juweeltje” is van een hoop dingen afhankelijk hoor. Knap lullig dat je door pech een spoedopleiding automonteur hebt moeten volgen maar wie zegt dat bij een volgende auto het niet anders zal zijn? Belangrijkste is natuurlijk de koets, in geval van een BX kun je de rest eenvoudig en snel af- en opschroeven op een paar hinderlijke details na. Mechaniek is altijd een onderwerp wat zal blijven komen, zeker bij een oude auto.
De 2CV is volgens mij voor jou redelijk onbekend terrein. Pas op, die dingen kunnen gruwelijk roesten en kunnen ook flink kapot. En die chassis hebben een zwakke plek. Als je ooit naar zo’n ding gaat kijken, moet je echt iemand meenemen die verstand van zaken heeft.
Ik snap dat geld en tijd een probleem is. In mijn geval zou ik de auto gewoon weer opbouwen met die roest, volblaffen met kettingvet en gaan rijden. In mijn geval zou dat het meest goedkope zijn omdat ik weet waar ik mee te maken heb. Elke andere auto op leeftijd die je koopt heeft z’n verborgen gebreken die zich pas na enige tijd openbaren.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Die roest is niet DE reden maar wel de spreekwoordelijke druppel. Dan nog alles dat er moet gebeuren, de automaat die binnenkort waarschijnlijk ook revisie nodig had (je weet het niet, maar zou wel knap lullig zijn). Dan nog de koets die niet meer helemaal strak is (de kant tegenover de tankdop is ‘rimpelig’, amper te zien maar ik stoorde me er steeds aan).
En als het een 2PK wordt dan ga ik sowieso uit van een nieuw (gegalvaniseerd) chassis. Op die manier ben ik voor eeuwig van de roest af.
Als ik een BX vind die zo strak is als de witte die in de garage staat (op die voorkant na) dan ben ik van de roest af. En zoals jij zei, met kettingvet kan ik nog 5 à 10 jaar verder met die roest, maar dat wil ik niet. Ik wil niet rijden met een auto waarmee ik moet ‘aftellen’. Op die manier zou ik er ook niet met plezier geld in stompen. En strakke BX’en MOETEN nog te vinden zijn. En ik wil en zal er 1 vinden !
Maar we zien wel, heb al 2 BX’en op het oog waar ik binnenkort eens naar ga kijken. Maar ook hier zit weer een dilemma, anderzijds wil ik zo snel mogelijk weer een Citroën, maar langs de andere kant is het slimmer om een tijd zonder te zitten.
In elk geval, Graf Spee is mijn leerschool geweest. Ik heb er veel van bijgeleerd, ik heb er veel van geleerd hoe het niet moet en ik weet nu wél waar ik op moet letten als ik een BX koop. En wees maar zeker dat ik mijn volgende BX GRONDIG ga inspecteren (bumpers er af, spatbord er af, reservewiel verwijderen enzovoort). Als er roest is zal ik die vinden VOOR ik hem koop.
Overal hoor ik ook ‘koop nu toch niet wéér een BX, ze zijn allemaal slecht’. Maar hier op het forum lees ik ook zoveel goede verhalen, en het kan toch niet zijn dat we allemaal graag onder onze auto liggen (of een reusachtig budget hebben dat we alles kunnen uitbesteden).
Zelfs de vorige eigenaar zei ‘eindelijk neem je de slimste keuze Pieter’. En hoeft die zich ook niet elke nacht schuldig te voelen over met wat hij me opgezadeld heeft/had
En dat argument van ‘wie weet wat heb je met je vorige auto voor’ was de reden dat ik er tot vorige week nog geld ben blijven insteken . En dat argument gebruikte ik al sinds mijn eerste herstelling (wat was? die starter ofzo?)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_373.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Zal niet meevallen een eigenaar of bedrijf te vinden die het ziet zitten dat je onderdelen van de auto gaat halen om te kijken wat er achter zit. Je zal alles moeten controleren via de bodem, kofferbak en motorruimte.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
En onder de matten natuurlijk.
Maar zonde joh, lijkt me een moeilijke beslissing maar kan het me wel voorstellen.
Op zich loop ik ook te klooien met roest, jaarlijks pappen en nathouden doe ik er maar mee maar het gaat een keer stoppen natuurlijk. Ik denk dat mijn 16V qua roest aardig mee kan spelen in de league van graf spee, misschien heb ik zelfs meer roest. De voorkant is als nieuw maar achter is het puinhoop. Nog niet op de dragende delen, maar de wielkast rechtsachter begint gaten te krijgen, de bumperbalk is zo’n beetje helemaal weg en je steekt zo je hand in de de kofferbak als je de achterbumper weghaalt. Het rubberen stootblok rechts is al pleite vanwege het gigantische gat wat daar zit en zo kan ik nog wel even doorgaan met puntjes opnoemen. Zo lang ze er met de APK niet over beginnen te mieren blijf ik het gewoon behandelen. Zodra het APK punten worden houdt het op met de 16V, dan gaat ie uit elkaar en terug naar Belgie waar hij oorspronkelijk vandaan komt.
Uiteraard niet voor een begrafenis maar voor een restauratie die meerdere jaren gaat duren omdat ik er de knaken niet voor heb om het ineens te laten doen. Maar dan wordt ie wel helemaal nieuw, carosserie, mechanica en alles aan leidingen, slangen en rubbers. Maar goed, de 16V is mijn zoveelste BX en met stip de leukste die ik tot nu toe heb gehad, deze wil ik ook voor het leven houden. Zoals je zelf al aangeeft, dit was een leerschool voor je, als het écht blijft jeuken kom je je ultieme BX zeker nog wel eens tegen, en waarschijnlijk heb je dan al genoeg onderdelen op de plank liggen om hem de eerste lange periode te onderhouden
Hoe dan ook sterkte hiermee, het is een vreselijke nare beslissing die je hebt moeten nemen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_373.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Matten bij een BX loshalen valt ook niet mee, ze zitten allemaal geklemd achter geschroefde plastic panelen of geschroefd onder de stoelen, de achterbank en achter gordelbevestigingen. Bij de GS en DS ging dat nog makkelijk. Gelukkig is een BX onder de matten meestal wel goed en belangrijke roestplekken kun je toch via de onderkant vinden.
Dat vechten tegen de roest snap ik niet zo. Ik hoef niet te vechten, gewoon een keer inspuiten en om de zoveel tijd, zodra ik zin heb (een jaar?) herhalen. Sinds ik de Flying Frankenstein heb (augustus 2006) is er geen enkel stuk koets wat ik behandel ook maar een tiende millimeter slechter geworden. Dat m’n auto niet de mooiste is heb ik lak aan. Rijden met dat ding tot ie plat gaat of in de fik vliegt. Ik hoop dat dat nooit zal gebeuren.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Nou ja de mat in de kofferbak bij het beruchte hoekje is in ieder geval makkelijk los te trekken, zoiets doe ik altijd wel als ik een BX bekijk.
En het vechten tegen roest is voor mij precies wat jij ook doe
Maar je moet er wel bewust van blijven en het toch ieder jaar een aantal maal inspecteren en bijhouden.
Ik vind het niet zo’n punt verder, zo lang het niet in de weg van de APK staat is er niets aan de hand maar ik rij wel dusdanig dat op het moment dat er zwakheden ontstaan het voorlopig even afgelopen is met de lol. Ofwel er komt een leasebak, dan mag ie wat mij betreft ook uit elkaar.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
ik heb in mijn leven al behoorlijk wat bx’en versleten en qua roest heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad.
de hydroliekleidingen naar achter heb ik al wel eens voorgehad door roest maar echt chassis nog nooit dus je vindt best wel bx’en die ni teveel last hebben.
ging wel steeds om type 2’s.
in ieder gevaldenk ik dat je hier wel de juiste beslissing neemt, ditleek een straatje zonder einde te worden.
als je bx rijdt (en bij uitbreiding zelfs iedere oudere wagen) denk ik dat het best is dat je je een jaarbudget voorhoud en als je erover gaat aan kosten (banden en normaal onderhoud niet inbegrepen, dat moet je op iedere auto doen) koop je best gewoon een andere. als je de plaats hebt hou je de beste stukken van de oude als reserve voor de nieuwe en je kan gelijk weer wat langer verder.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Ik ga in elk geval deze week nog naar een andere BX zien Meer zeg ik er niet over omdat het misschien wel een heel leuke kan zijn en ik niet zou willen dat iemand er mee gaat lopen !
Morgen namiddag ga ik kijken naar een 16TRS van 1992.
Dit is volgens mij een carburateur, zijn er speciale dingen qua motor waar ik op moet letten? En is deze eenvoudig op LPG te zetten? (zo simpel als mijn TZi dus)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4648.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
BunnY schreef:En is deze eenvoudig op LPG te zetten? (zo simpel als mijn TZi dus)
Simpeler
Motor is grotendeels dezelfde als je TZi, dus je weet als ‘t goed is hoe ‘t ongevoer zou moeten voelen/klinken/eruitzien.
Ben benieuwd. Er morgen mee naar huis rijden gaat NIET gebeuren, wil er namelijk sowieso 2 keer naar gaan kijken (tweede keer ben je meestal net iets minder verliefd en zie je de gebreken sneller).
Heeft wel lekker wat meer vermogen precies !
Edit: ow, hij heeft ABS. Moet ik daar speciaal op letten (lampjes die aan of uit moeten gaan?)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_373.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
ABS op een 16 TRS? Rare jongens, die Belgen
Het ABS lampje moet na zoveel seconden uit gaan na aanzetten contact. Persoonlijk zou ik met jouw budget, kennis en sleutelervaring niet gaan voor een ABS versie. Ik weet niet hoe het in Belgica geregeld is maar in Batavia moet ABS werken anders kom je niet door de keuring.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
ABS heeft als nadeel dat je remslangen een stuk duurder zijn als ze vervangen moeten worden. Maar voor de rest kom ik hier op het forum eigenlijk nooit iets tegen over andere problemen met het systeem en met die BX van mij heb ik ze ook nooit gehad. Je hebt echter wel altijd de enorme voordelen bij het remmen op een natte of gladde weg.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Maar in België wordt die niet getest blijkbaar
Ik zou enerzijds ook liever 1 zonder ABS hebben maar tsjah. Is dat eventueel nog om te bouwen?
Anderzijds is het wel een stuk extra veiligheid Maar ik zal wel kijken of het werk (als ik gewoon vollen bak de rem in stamp, moet hij dan ‘brrrrr’ zeggen?)