Schokbrekers Ami 8 Break
punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 14 juli 2010 11:36 PM

Mijn Ami 8 Break 1972 heeft zowel voor als achter schokbrekers en voor zitten er op de as ook nog batteurs. Achter zitten deze niet. Klopt dit?

Achter werkt alles nog goed, maar aan de voorkant veert alles nogal week en ver door. Raak met de uitlaatdemper nog wel eens de grond. Wil daarom de voorkant reviseren. Op internet gezocht naar schokbrekers voor dit type auto, maar de diverse webshops spreken zich tegen. De ene geeft aan dat de Ami 8 hier aparte schokbrekers voor heeft en de andere geeft aan dat voor dezelfde schokbrekers gemonteerd zitten als op een 2cv6. Achter zou er wel verschil zijn.

Daarnaast wil ik dus de voorste batteurs demonteren en controleren op hun werking. Ik heb het volgende al gevonden op internet.

Batteurs
De werking van de batteurs kan op de volgende manier worden gecontroleerd.
Houdt de batteur in de hand en schud ermee, als je het gewicht hoort/ voelt schuiven dan functioneerd hij nog goed. Ook is het mogelijk om de werking te testen door de batteur van lage hoogte (+/- 15 cm) boven de grond, met de vulopening naar boven, te laten vallen. Stuitert hij even terug omhoog dan is hij eveneens goed.
De batteurs zijn na controle opnieuw in de lak gezet en voorzien van nieuwe olie (10W40).
Tot 1957 0,08 liter olie, na 1957 0,07 liter olie.

Bron: http://home.planet.nl/~mmgleeuw/start.html

Moet ik verder nog ergens rekening mee houden?

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 15 juli 2010 11:29 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij hebben de vroege Ami 8-en rondom batteurs. Misschien zijn de draagarmen ooit vervangen? De Ami van een vriend van mij is uit 1971 en heeft rondom batteurs en nieuwe schokdempers. Deze auto heeft een TOTAAL ander veercomfort en wegligging dan mijn Ami 8 uit 1978 zonder batteurs maar met de originele Boge dempers. De 71er deint zacht en veert diep door. De 78er is veel stugger en strakker. Over de typen schokdempers heb ik geen info. Ik zie idd dat er voor vóór hetzelfde type als een 2CV wordt verkocht.

voor:
136.0110/2 - Record 00 434 (95 494 099) - € 80 for a set of 2
136.0111/2 - LIP QAH 126.076 (95 494 099) - € 80 for a set of 2
136.8110/2 - Monroe (95 494 099) - € 83 for a set of 2
- front: 2CV4&6, Dyane 4&6, AZU250, Ami6 break, Ami8

achter:
136.0117/2 - Record 00 3367 (5 440 690) - € 80 for a set of 2
136.8117/2 - Monroe (95 494 391) - € 95 for a set of 2
- front & rear: AKS400 (from 07-76), Ami Super, Méhari 4x4
- front: Acadiane
- rear: Ami8

zie hier: http://www.citroenz.biz/2cvparts.htm#shock-absorbers

Dit is volgens mij gewoon een De Graaf lijst. Dat zal toch wel kloppen? Wink

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 15 juli 2010 11:41 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de info. Dan ga ik voor denk ik andere schokdempers monteren. Hij is nu voor iets te week. Raak met tijden bij drempels zelfs de grond.

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 16 juli 2010 11:58 AM
  [ # 3 ]

zijn je aanslagrubbers dan nog wel goed? Bij eenden zijn vanaf AM 72 de batteurs achter vervallen en vervangen door BOGE schokbrekers. Dat zal bij de AMI niet anders zijn.

Gezien het hogere gewicht van de AMI ten opzichte van de 2cv denk ik dat er zwaardere schokbrekers op zouden moeten. Ook de veerpotten zijn immers zwaarder uitgevoerd. Ik zou gaan voor schokdempers die bijvoorbeeld ook op de Acadiane zijn gemonteerd. Probeer anders een techneut van de AMI-vereniging!

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2418
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 16 juli 2010 01:08 PM
  [ # 4 ]

De acadiane heeft wel dikkere schokbrekerophanignspennen voor, dus dat gaat niet 1 op 1 passen.

Is je wagenhoogte wel voldoende? als ie te laag staat (lage veerspanning) krijg je deze kwaal ook…...

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 17 juli 2010 01:13 AM
  [ # 5 ]

Ik zal van de week eens gaan meten. Maar op het oog, lijkt de wagenhoogte goed te zijn.

@Franq: Welke aanslagrubbers bedoel je precies?

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook