1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Elektra perikelen DS
speedo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 28-07-2005

Gepost: 15 augustus 2005 01:51 AM

Beste mensen,

Ik ben niet heel technisch, maar rijd wel met veel plezier DS. Ik heb slechts enkele kleine probleempjes vergeleken met sommige mede forumleden Wink , maar wil ze toch even aan de orde stellen.

Ik heb drie vragen van uiteenlopende aard.

1. Ik zie dat ik tijdens het rijden een lichte flikkering heb in de gehele stroomvoorziening van de DS. Dus zowel dashboard verlichting, als verlichting radio en koplampen lijken niet een constant een even grote spanning te krijgen. Als de motor stationair loopt of uitstaat is de spanning blijkbaar wel constant, want dan fluctueren de koplampen en de rest niet. Het beinvloedt het rijden uiteraard verder niet, maar ik zou het graag toch perfect(er) werkend hebben. Hoe komt dit verschijnsel, en wat kan ik eraan (laten) doen ?

2. Het k**** weer van de afgelopen tijd heeft een ander klein manko aan mijn DS aan het licht gebracht; ze lekt. Bij de voorruit, van boven naar beneden, sijpelt (heel weinig, maar toch) af en toe een druppeltje water naar binnen (stroomt aan de binnenkant van de ruit). Ik neem aan dat ik dit ergens moet kunnen afdichten, wellicht kan ik iets onder het rubber “smeren”?  Weet iemand hoe ik haar helemaal “droog” krijg en wat ik daarvoor moet gebruiken / doen ?

3. De verlichting van mij kofferbak werkt niet, en ik weet ook wel hoe dat komt: de stroomdraad zit niet vast. Deze draad loopt echter vanuit de linkeronderkant van mijn achterruit naar buiten (door de goot tussen achterspatbord en kofferdeksel). Weet iemand hoe ik het kofferbaklicht kan maken ?

Groeten,

Mark

Mark

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 augustus 2005 12:08 PM
  [ # 1 ]

Ik het bericht even gesplitst. Het waterlekkage verhaal gaat hier verder.


Je elektroprobleem komt door een niet meer feilloos werkend accu-regelaar-dynamo samenspel. Als een van de drie een beetje ranzig is heb je dit probleem. Je kan er in een keer vanaf zijn door een nieuwe dynamo met ingebouwde spanningsregelaar EN een nieuwe accu te kopen.
Anders onderzoeken wie de boosdoener is.

De draad die naar buiten loopt hoort op een stekkertje dat aan je kofferklep scharnier zit. Als de klep opent sluit die de stroom kring( maar die schakelaartjes zijn heel vaak kapot).

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 16 augustus 2005 12:56 AM
  [ # 2 ]

chyparse soesterberg levert ook elektronische spanningsrgelaar ingebouwd in je oude mechanische regelaar
werkt prima ........kan erover meepraten Laughing
ziet er ook orgineel uit Wink

Oh ja,koop ook fff een nieuwe massa kabel naar het blok
kost niks en weer een mogelijke storing weggewerkt

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
speedo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 28-07-2005

Gepost: 18 september 2005 04:45 AM
  [ # 3 ]

Vandaag ging mijn laadstroom controlelampje branden (nadat ik al een klein uur aan het rijden was in de avond, dus met lampen aan). Lampje blijft een minuutje branden, ging toen weer uit, en even later weer aan. En toen weer uit totdat ik thuis was (effe later).  Confused

Vragen:

1. Wat kan er aan de hand zijn als het lampje gaat branden, gezien het bovenstaande ?

2. Ik neem aan dat als het lampje ook weer uit gaat dat er geen acuut accuprobleem zal zijn. Klopt dat ? Moet ik direct accu enzovoort laten controleren, of is er niet zo’n haast bij (ik merk tot nu toe niets qua moeizaam lopende startmotor e.d.) ?

Dank weer voor jullie hulp.

Mark

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 september 2005 11:37 AM
  [ # 4 ]

kan o.a. liggen aan de massa en/of nagenoeg versleten koolborsteltjes
ook de orginele spanningsregelaar heeft wel eens kuren (ingebrande contacten) Crying or Very sad

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 21 september 2005 12:05 AM
  [ # 5 ]

2. Ik neem aan dat als het lampje ook weer uit gaat dat er geen acuut accuprobleem zal zijn. Klopt dat ? Moet ik direct accu enzovoort laten controleren, of is er niet zo’n haast bij (ik merk tot nu toe niets qua moeizaam lopende startmotor e.d.) ?

Dank weer voor jullie hulp.

Natuurlijk direct (laten) controleren.
Nog zo’n avond en je staat langs de weg. Begin eens met de spanning van je v-snaren.

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
speedo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 28-07-2005

Gepost: 14 oktober 2005 01:41 PM
  [ # 6 ]

Als mbt. het probleem met het licht fluctueren van de spanning vaststaat dat:
- de accu in orde is (heb ik laten meten).
- de dynamo in orde is (is vervangen in 2004 en nu gechecked)
- de spanningsregelaar nieuw (electronisch) is (ook vervangen in 2004)
Maar het acculampje nog steeds met onregelmatige tussenpozen brandt (en ook weer uit gaat).

Wat moet ik dan kopen bij bv. Chyparse zodat ik dit probleem kan verhelpen. Toch geen nieuwe accu/dynamo/regelaar, mag ik hopen !

Toch de massakabel dan ? Of is de bedrading zelf niet meer goed ? Ik zie in de reparatie / rekeningen van de auto (toen die nog niet van mij was) dat in 2004 de opmerking is gemaakt dat op termijn de kabelboom moet worden vervangen…

Graag jullie mening, want ik wil proberen of ik dit morgen op de sleuteldag van de regio midden kan fixen, en dan moet ik wel de juiste spullen bij me hebben, dus die moet ik dan nog kopen…

Dank, Mark

Mark

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 oktober 2005 01:52 PM
  [ # 7 ]

Mark,
Ik zie je morgen dan wel op de sleuteldag!

Ik kan zo niet zeggen wat je nodig hebt. Zullen we moeten meten!

Om er zeker van te zijn moet je alles bij je hebben! Je kan met chyparse afspreken dat als je iets niet gebruikt dat je dat mag terugbrengen.

Dus: massa kabel dynamo, regelaar, accu. het klinkt stom maar je weet het niet… Soms is het alleen een vies zekeringetje…..
Cool
joris

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
speedo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 28-07-2005

Gepost: 14 oktober 2005 05:48 PM
  [ # 8 ]

Hoi Joris.

Leuk dat je er morgen ook bij bent !

Ik wil proberen een boodschappenlijstje te maken (misschien niet het geeigende medium, maar ja, is ook leerzaam voor anderen wellicht):

1. Wat heb ik vermoedelijk nodig als ik het kofferbaklicht (zie eerdere post) wil proberen te maken (naast uiteraard een lampje en de behuizing / kapje?). Het is futiel, maar ik wil graag dat het allemaal werkt. Je hebt het over een schakelaar die vaak kapot is - is die te koop - ? Heb ik nog kabel nodig (aangezien de kabel nu loshangt) ?

2. Is het nodig en haalbaar om een kabelboom te vervangen op de sleuteldag, gezien de opmerking daarover in een eerder reparatieverslag van de auto ? Dan moet ik ook die eerst kopen. Zijn daar soorten / opties in ?

Mark

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 oktober 2005 08:02 PM
  [ # 9 ]

Kofferbak licht zijn twee typen in. Een degelijke (oud) en een klote variant. geen idee of die schakelaars te koop zijn…
Met wat stroomdraad en verbinder schoentjes kom je een heel eind.

Als je heel goed kan sleutelen kan het vervangen van een kabelboom in een paar uur…
Er zijn wel 10 verschillende typen in..  Dit bedrijf
levert nieuwe…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 14 oktober 2005 09:27 PM
  [ # 10 ]

Ik heb een nieuwe spanningslegelaar gemonteerd. Het werkt allemaal goed, maar is het zo dat ie nog afgesteld moet worden, t.a.v. de dynamo, om goed te kunnen werken?

Rob

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 14 oktober 2005 10:53 PM
  [ # 11 ]
langevelsloo schreef:

Ik heb een nieuwe spanningslegelaar gemonteerd. Het werkt allemaal goed, maar is het zo dat ie nog afgesteld moet worden, t.a.v. de dynamo, om goed te kunnen werken?

Rob

niet als het inderdaad een nieuwe is
je kan hoogstens fff meten over de accu niet overladen wordt is max.
14 volt…..... is de waarde hoger dan zou je ‘m kunnen afstellen indien het een mechanische regelaar is.
elektronische hoef je /kun je niks aan regelen Exclamation  Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 14 oktober 2005 11:11 PM
  [ # 12 ]

Da’s mooi. Bedankt…

Maareh… Citroen23… In welke auto zit Jeremy eigenlijk? Ik heb ‘m nog nooit zo enthousiast gezien.

Groet, Rob

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 14 oktober 2005 11:42 PM
  [ # 13 ]

‘mmmm,.........
wellicht een landwind Laughing

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
florann
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 04-05-2006

Gepost: 26 juli 2006 10:49 PM
  [ # 14 ]

Na ‘m een tijdje uitgeleend te hebben, heb ik mijn ID eindelijk weer terug en kan ik beginnen kilometers te vreten.  Very Happy

Bij mijn laatste ritje viel me op dat -net als bij de eerste poster hier- mijn acculampje af en toe aan en uit gaat (gelukkig nog meer uit dan aan).

Ik dacht: koolstofborsteltjes, dus dook onder de motorkap om die te controleren. Op zoek naar net zo’n constructie als bij een 2cv (koolstofborsteltjes aan de achterkant van de dynamo met 2 schroefjes erin vastgezet), maar kon niets vinden dat erop leek.

Dus… kijk ik verkeerd? Waar moet ik dan wel kijken? En als ‘t ergens anders zit, kan je de koolstofborsteltjes eruit halen als de dynamo gemonteerd zit, of moet ie daarvoor los?

Graag een hint van jullie!

Ik zal trouwens inderdaad ook de V-snaren even controleren, want die hoorde ik geloof ik ook wat schuren. Misschien is dat het wel gewoon.

vrouw en eend: het wel en wee van een dame en haar 2cv

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 juli 2006 01:20 PM
  [ # 15 ]

Hangt effe van het type dynamo af! Heb je een langgerekte zwarte ‘buis’ dan heb je een gelijkstroom dynamo en kan je de borstels niet zo makkelijk vervangen! Deze borstels dienen een ccompleet ander doel!
Bij de latere typen werkt het als bij een 2cv6. TENZIJ er een dynamo met ingebouwde digitale spanningsregelaar op zit. Dan moet dat hele regelaartje eraf en kan je die in zn geheel vervangen.

Maak ff fotos van het gebakkie

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook