drukschakelaar airco betrouwbaar?
24soupappes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 20-12-2009

- XM 3.0 24V serie II ZPJ4
- CX CX 25 GTI Turbo
Gepost: 15 juli 2010 12:11 AM

Hallo iedereen, ik rijd een serie II XM uit 1995 met ZPJ4 motor, uiteraard met plezier maar mijn airco werkt niet cool grin . De pomp is al 2 x vervangen en ook de drukschakelaar met waterscheider (of iets). Vorige keer is +/- 750 gram koudemiddel (134A) gevuld.

Een en ander heeft een tijdje goed gefunctioneerd (+/- 10 weken) totdat bij inschakelen de compressor een geluid maakt alsof de koppeling uit de lagers ligt. Leverancier gebeld, er zou te weinig 134A inzitten (wat zou kunnen), nu eerst vullen en dan verder praten, gebeurt vrijdag a.s. Maar vorige keer (toen was de koppeling kapot (en nu -nog- niet, stekker van aansturing heb ik er wel uitgetrokken) begon de man er al over dat de drukschakelaar niet adequaat reageert, deze zou bij een te lage druk de aansturing van de ac-compressor moeten voorkomen, wat duidelijk niet geberut was, daardoor loopt de pomp droog en moet hij garantie op de pomp geven wat hij niet leuk vindt ... Verder is het duidelijk dat ik een lek heb, die zal dicht moeten anders bleiben wir an der teurere Gange ... Hoe spoor ik op? fluor of geur/gassnuffelaar of infraroodtemeperatuur? 

3 vragen: - komt het vaker voor dat de drukschakeaalr te traag is (in mijn geval een Valeo)
      - kan er een ratelend geluid in de pomp ontstaan bij te lage vulling?
      - wat is een betrouwbare methode om lekken te detecteren? 

Hoor graag jullie ervaring en zal ook laten weten hoe dit afloopt.

Gr.
Frank

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 15 juli 2010 04:37 AM
  [ # 1 ]

Het kan gebeuren dat een drukschakelaar stuk is—idd hoort die de compressor tegen te houden bij een te lage druk. Gebeurt dat niet, is het vervolgens mogelijk dat de compressor zich opvreet - is mij vorig jaar overkomen, en dan is de compressor echt stuk…en dit geeft wel een ratelende geluid, alhoewel wil niet zeggen dat het het geval is bij jou. Bij mij werd die zodanig beschadigd dat ik niet meer mocht rijden alvorens een nieuwe compressor in te zetten, want die multiriem (althans op een series 1 v6) drijft meer als alleen de airco. Ik zou iig zorgen dat je airco AF staat totdat je dit alles verder kan bepalen.

Om lekken op te sporen is het gebruikelijk om een flourescent kleurstof in het systeem toe te voegen, waarbij met een blauw licht en gele brillen de lekken al te duidelijk worden in een gele kleur. Dit moet bekend zijn bij jou erkende airco boer.

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 15 juli 2010 09:23 AM
  [ # 2 ]

Die drukschakelaars zijn over het algemeen heel betrouwbaar, als ik jou was zou ik me ook eerst druk maken over waar je koudemiddel verdwijnt.
Als het zo’n beetje jaarlijks raak is zit er toch ergens een lek lijkt me.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 15 juli 2010 10:28 AM
  [ # 3 ]

Als er al lekdetectievloeistof in heeft gezeten, en volgens mij is dat redelijk standaard tegenwoordig bij het vullen, en het lek nog niet te vinden is, zou het wel eens een lekke verdamper kunnen zijn. Die verdamper zit achter het dashboard en een lekkage daar is moeilijk te zien. De beste kans heb je door dan door de roostertjes bij de voeten te kijken, als je daar gele spettertjes ziet heb je dikke pech, want die verdamper heb je niet zomaar vervangen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 16 juli 2010 12:53 PM
  [ # 4 ]

Met de drukschakelaars heb ik nooit problemen mee gehad.

Ik vermoed ook een lek, dan gaat de pomp ook vreemde geluiden maken. Ook te weinig olie bij het koelmiddel kan het probleem zijn.

Laten we niet hopen dat de verdamper lek is…....

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook