Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Beetje een open deur op dit forum misschien, maar de GS heeft mij de afgelopen week en 2700 kilometer lang doen verbazen; het veercomfort natuurlijk, maar ook het fantastisch preciese stuurgedrag, de goede remmen, de geweldige luchtgekoelde boxermotor en zo kan ik nog wel even doorgaan…
Mijn vrouw en ik zijn met de GS naar vrienden in Zuid Frankrijk (nabij de Pyreneeën) geweest voor een weekje. Zonder enig probleem heeft de GS ons er naaroe en weer thuisgebracht. Ik heb in Frankrijk trouwens geen enkele GS gezien, wel op een sloperij geweest om onderdelen te scoren, maar de GS die er stond was echt alleen maar oud ijzer. Voor vetrek een nieuwe benzinepomp (oude lekte ineens), bougies, bougiekabels, contactpunten en rotor en oliedruksensor (lekte ook) gemonteerd.
Inmiddels staat de GS weer in de schuur en heb ik meteen maar olie afgetapt nu ie zo lekker warm was. Maar kortom: ik kan iedereen aanraden met de GS(A) door Frankrijk te toeren! Wie gaat er nog meer naar La France met zijn GS/A?
Hier nog een plaatje van de GS bij het huisje in Frankrijk, waar de GS lekker in de schaduw kon staan
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gaaf hoor! Hier gaan we ook naar La France, niet met een GS helaas, maar met de XM, wat overigens ook geen straf is.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb in 2007 zo’n tripje gedaan met mijn toenmalige gs 1220 club op LPG. Vanaf luxemburg binnendoor naar het meer van Annecy.
Behalve wat ellende met een marchal ontsteking ( direct weggooien als je die nog op jouw gs hebt)
hebben we een super leuke trip gehad van totaal zo’n 3500 km in 2 weken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Klopt wat die ontsteking betrefd, die marchal casette ontsteking is niet geheel storingsvrij. Kun je beter vervangen door ducelier met gewone contactpunten.
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Ja, ik heb gelukkig een Ducellier. Zit er eigenlijk een logica achter op welke modeljaren het ene of het andere systeem geleverd is? Of hebben ze het (net als Weber/Solex carburateurs) gewoon lekker door elkaar gebruikt, net wat er in voorraad was?
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
edit mod: quote gewist. het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Je kent citroen toch? Lekker alles door elkaar gebruiken, net wat op de plank ligt.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Leuke vakantie gehad, zo te zien!
Wij gaan met de GS X3 naar “40 jaar GS” in het Loiredal deze zomer.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
En dan rij je op de A2 met een vaartje van 110, brrrr… motor valt uit. Snel naar de vluchtstrook. Rotplek, want veel werk aan de weg daar. Paar keer proberen te starten, maar helemaal niets. Eruit en onder de kap checken. Ik zie niets zorgwekkends. Carb krijgt benzine, er is stroom, alleen de bougies lijken geen vonk te krijgen. Het kunnen de net vervangen punten/condensator niet zijn lijkt me. Dan zou ie niet ineens helemaal uitvallen? De Bobine misschien? De verdeelkap en rotor zagen er nog goed uit bij het vervangen van de punten en ook nu zie ik er niets geks aan. In mijn eentje kan ik niet starten en vonkchecken tegelijk dus ik besluit toch maar de wegenwacht te bellen.
Die slepen me af (want gevaarlijke plek) naar het servicestation waar een paar wegenwachters zich storten op de GS. Nogmaals checken; inderdaad, de bougiekabel naar de verdeelkap vonkt, maar de kabels van de verdeelkap naar de cylinders niet. Dus Rotor of verdeelkap kapot. Binnen een oogwenk toveren ze een nieuwe verdeelkap uit het magazijn. Die erop; niks. Dan dus de rotor. Niet echt iets aan te zien. Toch roept er één “doorgeslagen”. Een klein puntje is zichtbaar. Daarna volgt een tocht met een van de wegenwachters langs 4 (!) automaterialenhandels in de buurt. Geen van allen heeft een rotor liggen. Een wegenwachter sloopt een Volkwagen rotor om hem pas te maken. Tevergeefs. Ze staan nu op het punt me een leenauto mee te geven. Ik kan dan naar mijn schuur om de rotor uit mijn Ami Super te halen, weer naar Utrecht rijden en met de GS weer naar huis.
Op dat moment komt er nog een wat oudere wegenwachter aan. Het blijkt een “instructeur”. Die geeft de wegenwachters les. Hij roept “misschien heb ik in een van mijn laadjes” en loopt dan weg. Hij komt terug met een rotor. Passen… en jahoor! Starten, lopen!
Lang verhaal kort: leve de wegenwacht met hun topservice, en een les voor mij: ik zorg voortaan dat ik zo’n rotortje en verdeelkap bij me heb!!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat een verhaal weer, top dat de ANWB zoveel moeite voor je heeft gedaan EN je uiteindelijk ook nog heeft kunnen helpen.
(En voor beide vaste cafebezoekers die hier verdwaald leken en nu hun berichtjes missen, jullie weten waar je dat soort non-discussies naar hartelust kunt voeren he.)
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Inderdaad: een verdeelkap met rotor en een condensator (bij de DS in elk geval) hoort bij de standaarduitrusting, zelfs voor niet-sleutelaars. Juist opdat bijvoorbeeld de Wegenwacht je weer op weg kan helpen.
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
De non-reacties heb ik ook maar even genegeerd
Een paar onderdeeltjes bij je hebben vind ik gewoon slim. Het neemt niet veel plek in, en is een van de zaken die je makkelijk kan zelf kunt monteren langs de kant van de weg. Het leek mij leuk om deze ervaring te delen. Je weet nooit wat anderen er weer aan hebben…
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Fantastische reiswagen, zo’n GS. Een aantal jaar geleden nog probleemloos van Ierland naar de Algarve en terug, dik 7000 km. zonder enige ellende….loopt de motor thuis zo ongeveer in de soep bij het helpen starten van de auto van de buurman met startkabels….Shit happens en in mijn geval had ik op de trip wel wat reserve onderdelen bij me, maar niet een heel motorblok of cylinderkop…
Mis ‘t wagentje nog steeds…
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik heb een tijdje in de Algarve in zuid Portugal gewoond en ging met de GSA op en neer naar NL (2x per jaar). Altijd met de bank naar beneden en helemaal vol met spullen, een medelander die naar Marokko gaat in zijn busje of oude Mercedes zou jaloers zijn, zo vol! Altijd de trip binnen twee dagen 2600km enkeltje, altijd probleemloos gegaan. Wat ik wel een paar keer heb gehad, als je in Frankrijk 300km achter elkaar 140 rijd met 35 graden wordt zelf een GSA warm. Zodra je bij de tolpoortjes in de file staat, slaat de auto af door vapor-lock, met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Gebeurt je 2x daarna 10 km voor de tolpoortjes rustig 100km gaan rijden en probleem opgelost. Ook bij de benzinepomp gelijk de motorkap open zetten en daarna tanken en een kopje koffie drinken voor de toch verder kan, zoveel mensen die vreemd kijken en vragen of er een probleem is met die oude auto. Om terug te komen op topic, het is een geweldige reis auto en net zo betrouwbaar als een modern ding.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Ook wij gaan met de GSA naar Frankrijk.
Bank plat,tent erin, kamperen.
We proberen of de GSA de Dordogne haalt.
Ik ben net met de GS in Nederland aangekomen uit Finland. Zondag 160km gereden naar de boot. Gistermorgen om 6:30 in Stockholm van de boot gereden en in m’n eentje 800km naar Puttgarden in Noord-Duitsland gereden. Daar was ik rond een uur of 6. Vandaag heb ik de resterende 440km naar m’n ouderlijk huis gereden.
Over twee weken gaat de reis naar Yeovil, Engeland voor http://www.retroridesgathering.com/ en daarna terug naar huis in Finland.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooie trip. Je gaat niet naar “40 jaar GS” in Thenay (F)?
Citroen!