zwarte roet Berlingo 1999
SVDB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 17-07-2010

Gepost: 17 juli 2010 03:25 PM

Hallo,

Mijn Peugeot Partner is laatst overleden aan een motor probleem.
Nu heb ik een Berlingo uit 99 gekocht, een fijne auto alleen het enige probleem wat de auto heeft is dat hij erg veel roet uitblaast.
Dit doet hij vooral bij laag toerental als je het gas vol intrapt, de auto staat ook een beetje te hobbelen als hij stationair loopt.
In eerste instantie dacht ik dat het om het egr systeem ging maar na nader inspectie blijkt deze redelijk schoon te zijn.
Maar wat mij is opgevallen bij het checken van de egr klep is dat er een andere brandstof pomp op zit en er 2 stekkers niet op de pomp zitten.

Nu ben ik benieuwd of er wat valt te doen aan de afstelling van de pomp ?
Of is het mogelijk om de pomp van mijn oude Peugeot Partner (Model uit 97) over te zetten op mijn Berlingo?


Alvast bedankt voor de reactie

Groeten Stephan

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Profiel  
 
Gepost: 17 juli 2010 03:29 PM
  [ # 1 ]

Inhoudelijk over de techniek heb ik niet zoveel in te brengen, maar je zult in elk geval even moeten kijken of het dezelfde motor is. In een 99er ligt zeker een DW8 motor, in een 97er kan zomaar nog een TUD liggen (beiden gewoon 1.9D). Ik denk niet dat in dat geval de pompen verwisselbaar zijn. Op een DW8 kun je dacht ik zowel een bosch als een siemenspomp tegen komen. Of deze zo uitwisselbaar zijn weet ik niet.

Profiel  
 
SVDB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 17-07-2010

Gepost: 17 juli 2010 03:55 PM
  [ # 2 ]

Ik heb net even de motorcode,s nagekeken via onderdelenzoeker.nl en daar kon ik uitmaken dat de motorcode van de berlingo WJZ is en van de partner D9B is.

Iemand enig idee of deze pompen uitwisselbaar zijn ?

Of is er misschien iemand die een foto/nr heeft van de originele pomp van een berlingo uit 99 ?

Profiel  
 
vinnie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 17 juli 2010 09:15 PM
  [ # 3 ]

Ik zou zeggen EGR stekker eraf en inlaathuis schoonmaken.Verstuivers laten controleren. En dan weer proberen. Nog even wachten met een pomp wisselen.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 17 juli 2010 11:12 PM
  [ # 4 ]

Hoe is het met het luchtfilter en brandstof filter? Als die dicht zitten roet ie ook ontzettend.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 17 juli 2010 11:16 PM
  [ # 5 ]

Het luchtfilter is inderdaad ook het eerste waar ik aan denk.
Overigens is op de DW8 Lucas en Bosch brandstofpomp geleverd bij mijn weten.

Profiel  
 
Gepost: 18 juli 2010 12:01 AM
  [ # 6 ]

Je hebt gelijk.

Profiel  
 
trouwe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-01-2010

Gepost: 18 juli 2010 06:57 PM
  [ # 7 ]

Welkom hier Stephan en natuurlijk ook je oerdegelijke Berlingo.
Met airco zo te zien, doet tie ‘t nog?  Hmmmmm….. heerlijk.
Hoeveel kms staan er al op de tellert? Ken je de onderhouds-historie?

Wat mij betreft zou ik deze volgorde van controles en vernieuwingen aanhouden:
-lucht filter,
-controleren of de pomp bij je motor hoort,
-EGR afsluiten,
-distributie timing controleren (3 afstel pennen plaatsen), gelijk ook de kleptiming.
-(laten) controleren en evt afstellen van de verstuivers en gelijk ook de compressie (laten) opmeten,
-timing van de pomp laten controleren door een diesel specialist.

Enfin, succes en laat ons even weten wat er aan de hand was.

m.v.g. Paul

Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook