Hallo,
Mijn Peugeot Partner is laatst overleden aan een motor probleem.
Nu heb ik een Berlingo uit 99 gekocht, een fijne auto alleen het enige probleem wat de auto heeft is dat hij erg veel roet uitblaast.
Dit doet hij vooral bij laag toerental als je het gas vol intrapt, de auto staat ook een beetje te hobbelen als hij stationair loopt.
In eerste instantie dacht ik dat het om het egr systeem ging maar na nader inspectie blijkt deze redelijk schoon te zijn.
Maar wat mij is opgevallen bij het checken van de egr klep is dat er een andere brandstof pomp op zit en er 2 stekkers niet op de pomp zitten.
Nu ben ik benieuwd of er wat valt te doen aan de afstelling van de pomp ?
Of is het mogelijk om de pomp van mijn oude Peugeot Partner (Model uit 97) over te zetten op mijn Berlingo?
Alvast bedankt voor de reactie
Groeten Stephan
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Inhoudelijk over de techniek heb ik niet zoveel in te brengen, maar je zult in elk geval even moeten kijken of het dezelfde motor is. In een 99er ligt zeker een DW8 motor, in een 97er kan zomaar nog een TUD liggen (beiden gewoon 1.9D). Ik denk niet dat in dat geval de pompen verwisselbaar zijn. Op een DW8 kun je dacht ik zowel een bosch als een siemenspomp tegen komen. Of deze zo uitwisselbaar zijn weet ik niet.
Ik heb net even de motorcode,s nagekeken via onderdelenzoeker.nl en daar kon ik uitmaken dat de motorcode van de berlingo WJZ is en van de partner D9B is.
Iemand enig idee of deze pompen uitwisselbaar zijn ?
Of is er misschien iemand die een foto/nr heeft van de originele pomp van een berlingo uit 99 ?
Ik zou zeggen EGR stekker eraf en inlaathuis schoonmaken.Verstuivers laten controleren. En dan weer proberen. Nog even wachten met een pomp wisselen.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Hoe is het met het luchtfilter en brandstof filter? Als die dicht zitten roet ie ook ontzettend.
Het luchtfilter is inderdaad ook het eerste waar ik aan denk.
Overigens is op de DW8 Lucas en Bosch brandstofpomp geleverd bij mijn weten.
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Je hebt gelijk.
Welkom hier Stephan en natuurlijk ook je oerdegelijke Berlingo.
Met airco zo te zien, doet tie ‘t nog? Hmmmmm….. heerlijk.
Hoeveel kms staan er al op de tellert? Ken je de onderhouds-historie?
Wat mij betreft zou ik deze volgorde van controles en vernieuwingen aanhouden:
-lucht filter,
-controleren of de pomp bij je motor hoort,
-EGR afsluiten,
-distributie timing controleren (3 afstel pennen plaatsen), gelijk ook de kleptiming.
-(laten) controleren en evt afstellen van de verstuivers en gelijk ook de compressie (laten) opmeten,
-timing van de pomp laten controleren door een diesel specialist.
Enfin, succes en laat ons even weten wat er aan de hand was.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D