Misschien een wat rare vraag , maar steeds als ik tank en de benzinedop losdraai ,
hoor ik dat`ie onderdruk had , een fluitend geluid, soort vacuüm getrokken dus.
Lijkt mij niet te horen.
Is er iets verstopt of hoort er een gaatje in de tankdop?
Groeten,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Volgens mij hoort dat, ik weet niet beter, ook bij andere auto’s. Ik vermoed dat er ergens ventieltje in zit die pas bij een bepaalde onderdruk opengaat. Op die manier hou je de dampen in de tank.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
hier ook al veel meegemaakt.. Misschien toeval, maar eigenlijk enkel nog maar met benzine wagens.
OK, nou , dan hoort dat blijkbaar zo.
Heb er verder geen last van of zo , maar vroeg me af of op een gegeven moment je benzinepomp die onderdruk nog wel trekt .
Maar wellicht wordt het inderdaad wel geregeld met een soort ventiel , wat opengaat bij een te grote onderdruk.
OK, bedankt ,
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Zolang je de benzinedop eraf kunt draaien is het geen probleem lijkt mij .
Mijn vader had vroeger met 1 van zijn GSen met achteruit rijden een stoeprand geraakt en kon zijn tankdop niet loskrijgen bij het tankstation.
Naar de Citroëndealer gereden en toen wisten ze al dat er een deuk in de vulhals zou zitten, hij was niet de eerste met dat probleem . De monteur had toen een klap op de vulhals gegeven en kon de benzinedop eraf.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Mooi verhaal!
XM TCT Ambiance`94
Er wordt toch een kleine onderdruk in de tank gezogen door de dampafzuiging?
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Welke dampafzuiging bedoel je? Volgens mij heeft een XM alleen maar vloeistofafzuiging, richting motor.
De enige dampafzuiging die ik ken is bij het tanken, door het tankapparaat, maar dat zal je wel niet bedoelen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
- DS 3 Racing 207pk
Maarten bedoeld de dampafzuiging tbv het actieve koolfilter, die zal zeker voor een lichte onderdruk in de tank zorgen.
Aktief koolfilter? Dat heb ik wel in mijn aquarium.
Wist niet dat dat ook op een XM zat .
Waar zit dat filter en moet dat dan niet om de zoveel tijd vernieuwd , want dat aktieve zal er na een tijd wel af zijn.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Dat zit bij de XM rechtsvoor. Zeg maar onder de computerbak, als je de steenslagkappen weghaalt dan kun je er bij via de rechter wielkast.
Wim,
Disciplus Simplex
- DS 3 Racing 207pk
Het actieve koolfilter heb ik nog nooit door iemand zien vervangen. Mbv inlaatspruitstuk onderdruk en door de injectiecomputer aangestuurde klepjes wordt benzinedampen in het filter opgevangen totdat deze verzadigd is. De injectiecomputer kan bij een verzadigd actief koolfilter de vloeibare benzine aan het injectie systeem toevoegen.
Dit is weer tbv het milieu zodat er geen benzinedampen de buitenlucht in kan gaan.
Da`s een heldere uitleg; alweer wat geleerd.
Bedankt boys!
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94