code 31, electroklep voor
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 19 juli 2010 04:40 PM

Mijn XM 2.5. turbodiesel heeft opeens voor erg stugge vering. Bij het uitlezen komt eruit: 31 electroklep voor.
Wie weet hoe ik die storing kan opheffen?

p.s. Deze dame heeft bijna de 500.000 km. volgemaakt!!!

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 19 juli 2010 06:46 PM
  [ # 1 ]

Goh Leo, jij hier? volgens mij heb ik vanmiddag jouw XM uitgelezen Mr. Green

Ik had er nog aan gedacht om hier een topic over te maken…

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 19 juli 2010 08:08 PM
  [ # 2 ]

Gaat het over een hydractive 2 XM?

Of de klep is stuk, of de diode in de klep is stuk. En met een beetje pech is de FET in de veercomputer ook al stuk.


In dat geval moet je een diode in de veercomputer solderen. Misschien de FET ook al vervangen, dat ligt er een beetje aan hoelang je er al mee rond rijdt.

Hier een topic met HOW-TO op het xm-club-forum : http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=262

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 19 juli 2010 09:43 PM
  [ # 3 ]

Hyderactief 2? vanaf wanneer werd dat geleverd? ik geloof dat het een 1996 XM is…

Hij gaf ook een storing ECU Malfunction, misschien heeft dat iets met de FET te maken?
Ik was even het diode verhaal vergeten, dat is natuurlijk wel de moeite waard!

Na een rondje rijden gaf hij geen nieuwe storingen aan trouwens…

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 19 juli 2010 09:59 PM
  [ # 4 ]

Als de vering nu wel weer soepel is, zou ik er preventief diode’s in solderen.

Type 2 xm is volgens mij altijd hydractive 2, maar dat weet ik niet zeker.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 juli 2010 10:09 PM
  [ # 5 ]

Alle XM’s Type 2’s hebben HA2. Als het een ‘96-er is is het dus met HA2.

En dit is idd een Type 2, want het is een 2.5TD

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 19 juli 2010 10:23 PM
  [ # 6 ]

Hij veert nou niet soepel, althans voor niet. Achter werkt gewoon, alleen voor blijft op stug hangen.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 19 juli 2010 10:26 PM
  [ # 7 ]

klopt, de laatste serie1 modeljaar `94 hadden als eerst HA2 gevolgde door serie2.

edit: Dan toch maar de veercomputer openmaken en de boel controleren/repareren.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 19 juli 2010 10:59 PM
  [ # 8 ]

Kwam de foutmelding weer terug na resetten?
Grote kans idd dat de diode en het VN05N solid state relais (het is geen FET) kapot zijn. Een doorgebrande VN05N laat meestal een bruine plek zien op de printplaat.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 19 juli 2010 11:24 PM
  [ # 9 ]

Na een korte rondrit kwamen er nog geen storingscodes terug…

Ik heb nog een goede veercomputer uit een 2.1d liggen, misschien moeten we ze eens omprikken om te kijken of het aan de vc ligt.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 20 juli 2010 12:10 AM
  [ # 10 ]

Dat laatse moet je dus NIET doen, voor je weet of de diode van de electroklep nog werkt. Dat is simpel door te meten. Als een diode stuk is, dan gaat ook direct het bijbehorende Solid State relais in je VC stuk. De componenten in je VC vervangen en beveiligings diodes erbij plaatsen kost nog geen 3 tientjes, waarvan meer dan de helft verzendkosten.

Als ik je relaas zo lees denk ik eerder aan de stekkerverbinding naar de elektroklep. Openmaken, grondig reinigen en weer vastmaken met een flinke dot vaseline erin. Doe dat meteen ook achter, want die zijn zeker ‘s winters ook nogal eens aan de beurt.

Ten tweede: als er een elektroklep storing is (voor of achter) dan gaat de VC in storing. Je rijdt dan in een soort noodloop, in elk geval hard. Dus niet voor hard en achter niet, dat is onmogelijk. Beide kleppen worden tegelijk aangestuurd.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 20 juli 2010 12:35 AM
  [ # 11 ]

Ik was al van plan om de losliggende vc alvast van de diodes te voorzien, zodat die zeker werken.

Wat je zegt van het voor stug en achter soepel veren, je hebt helemaal gelijk, eigenlijk moet hij gewoon helemaal stug veren, had ik nog niet aan gedacht.

Dan maar beginnen bij de stekkerverbinding? Kan een elekctroklep ook mechanisch kapot gaan trouwens?

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 20 juli 2010 12:39 AM
  [ # 12 ]

Daar is zo’n eigenlijk ding te simpel voor. Een spoeltje rond een buisje buisje met daarin een magnetiseerbaar staafje. Het is een pilotklepje. Als het openstaat laat het de systeemdruk toe tot de eigenlijke hydractiefklep.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 20 juli 2010 01:12 AM
  [ # 13 ]
par eXeMple! schreef:

het is geen FET

Welles! FET met ingebouwde FET-driver.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook