Hydractive 1 mag je met 12 volt aan en uit zetten,
Hydractive 2 mag je NIET met een directe 12 volt aan en uit zetten. Maar met een PWM signaal.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik heb helemaal niet de illusie dat ik ‘t beter zou kunnen dan de computer. Ik wil gewoon geen autonoom gedrag. Of het beter of slechter is, interesseert me niet.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik loop al een tijdje rond op dit forum en ik heb een XM met hydractief 2. Ik heb begrepen dat de kleppen modulerend worden aangestuurd en dus kun je ze niet in en/of uitschakelen.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik garandeer je dat je spijt krijgt van je afwijzing van de mogelijkheden van het hydractieve systeem. De XM’s en Xantia’s zijn daaromheen ontworpen. Je koopt 100% auto en wenst maar 75% daarvan te gebruiken.
En wat doe je met de ABS? Jouw redenering volgend zet je die dus ook af, “want ik wil niet dat een computer bepaalt wat er gebeurt, ik wens zelf te bepalen welk wiel slipt of niet”.
Kan hoor, heel simpel. Knip gewoon een sensor kabeltje door en klaar.
Waarom blijf je niet gewoon in een BX rijden, of een CX, of als je dat te gewoon is een SM of als je alleen maar groter en mooier wil een DS?
Keuze zat buiten het hydractieve domein.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even los van de nadelen: ik ben vooral erg benieuwd of het kan. Ik zou ook wel een soort “basis” hydractief op mijn sm willen. Gewoon, sport aan of sport uit zeg maar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Volgens mij wil Alcyone helemaal geen XM of Xantia nabouwen of verbouwen. Hij heeft gewoon een hartstikke leuk projectje bedacht, en zolang hij maar beseft dat het er niet veiliger op wordt, en daar op de weg rekening mee houdt, wens ik hem veel succes. Vaak zit de lol hem in het werkend krijgen van het project en niet in het resultaat. Misschien is dit ook wel een verschil tussen de verschillende delen op het forum. Ieder type Citroën heeft het eigen soort rijder, met een eigen soort projectjes. Dit soort geëxperimenteer is iets wat hier op het XM-deel niet zo gewoon is.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zo op het eerste oog voor H II niet haalbaar. Die VC regelt hard of zacht op basis van al die sensors. Zonder sensors gaat het ding onherroepelijk in noodloop. De electrokleppen van H II worden aangstuurd door pulsbreedte modulatie. Misschien is het mogelijk ze te schakelen met een veilige spanning van pakweg 2,7 V, maar die moet je dus ook maken.
Wat wel denkbaar lijkt is een Hydractief I kleppenset erin. Die kleppen kan je met 12 V aan- en uitzetten. Dus geen VC, alleen het leidingenspul en de kleppen en een sjiek knopje.
Best een leuke klus, lijkt me. Wel benieuwd hoe je de dikke dwarsleidingen aansluit op de veersystemen voor en achter.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De dikke dwarsleidingen zijn geen probleem: gewoon de originele leidingaansluiting op de veerclinder dicht lassen, de verdikking waar die leiding in zit verder laten oplassen, nieuw gat in boren en draad in tappen, leiding aansluing maken a la XM/Xantia en het past. Ik heb ooit al één cilinder van een DS laten aanpassen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
JanSr schreef:Wat wel denkbaar lijkt is een Hydractief I kleppenset erin. Die kleppen kan je met 12 V aan- en uitzetten. Dus geen VC, alleen het leidingenspul en de kleppen en een sjiek knopje.
Precies! In theorie uiterst simpel, praktische uitvoering iets minder simpel, maar als je handig en creatief bent moet het volgens mij kunnen.
Heb je al nagedacht over welke bollen je wil gaan gebruiken? Want een standaard-BX veert al behoorlijk soepel, met hydractiefbollen erbij zal het wel helemaal zacht worden, ik denk een beetje té. Het lijkt me dat je wat kleinere bollen, of bollen met minder druk of met andere dempers erin zal moeten nemen om de zachte stand niet te zacht te laten zijn en om een wat hardere vering dan BX-standaard in de harde stand te krijgen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Je kunt dit natuurlijk op diverse manieren aanpakken. Mijn advies zou in jouw geval zijn een hydractief 1 blok te nemen aangezien je de electroklep daarvan zoals gezegd gewoon met 12V kunt aansturen. Eventueel gebruik je twee stuks, een per as, als dat wat leidingwerk betreft eenvoudiger uitpakt.
Mocht je toevallig alleen maar Hydractive 2 blokken hebben, koop je voor 20 euro een velleman PWM kitje die je even in elkaar soldeert. Dan kan je die kleppen ook gewoon aan en uit zetten.
Leuk extratje van Hydractive 2 is dat er ook een anti-rol kogeltje in het hydractive blok zit. Die de oliestroom tussen links en rechts tegenhoudt in de stugge stand.
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Bij de duitse XM-vrienden is dat bekend als de ‘weichmachschaltung’
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Dat is ‘t ‘m, ik geloof niet dat mijn BX onveliger wordt met een keuzemogelijkheid tussen sport en comfort. Ik hou van amerikaans dweilen maar ik besef heel goed dat zulke omstandigheden gevaarlijk of ongewenst kunnen zijn. Dat betekent: anticiperen. Aangezien een dergelijke schakelaar gewoon op de rechter satelliet kan (keuzeschakelaar onboard computer) kan ik er altijd snel bij. Wat bollen betreft is het experimenteren. Voor sportstand zou ik kiezen voor BX 16v bollen, de stugste BX bollen die er zijn. Voor comfort op de blokken is het vooral experimenteren.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Lucas Unger schreef:Je kunt dit natuurlijk op diverse manieren aanpakken. Mijn advies zou in jouw geval zijn een hydractief 1 blok te nemen aangezien je de electroklep daarvan zoals gezegd gewoon met 12V kunt aansturen. Eventueel gebruik je twee stuks, een per as, als dat wat leidingwerk betreft eenvoudiger uitpakt.
Twee stuks, een per as. Hmmm hoe zou je ‘t ook anders kunnen oplossen dan?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vroeg ik me ook al af.
Volg je hart, gebruik je hoofd.