Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Inmiddels heeft mijn 1.9 td 2 maal hetzelfde probleem gehad als het ruim boven de 30graden is.
Bij het rijden op de snelweg gaat de motortemperatuur hard omhoog als er boven de 120/130 km/u wordt gereden, in de stad, file of onder de 120 km/u is er geen enkel probleem en staat die mooi rond de 90graden.
Koelvloestof is mooi op peil en er zit geen mayo in, ook niet onder de oliedop. Dus koppakking lijkt me niet helemaal, want tot zover ik weet wordt die dan altijd te warm, en dan juist in de file en/of stad.
Wat kan het dan zijn??? Ik hou van door rijden, dus alleen maar onder 120 is niet prettig sturen!
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 11-07-2010
- Xsara Berline 1.6 16v LPG G3
Misschien een oud trucje om alles even zeker te controleren, pak je olie-peilstok en houdt een vlam van een aanteker bijv, onder het uiteinde van de peilstok (MET olie erop!!) als de olie begint te knetteren, heb je toch een lekke koppakking, drupt de olie netjes naar beneden zonder geknetter, dan is er niks aan de hand.
Misschien zit er veel blad tussen de radiator vinnen? Controleer dat ook eens natuurlijk
Groetjes,
3p
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wanneer is de KVS voor het laatst ververst?
Thermostaat nog ok?
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Ik hoor geen geknetter. Dus koppakking moet dan goed zijn.
Hoe oud de kvs is weet ik niet, heb de auto sinds maart en ik heb het nog niet gedaan in ieder geval.
Wel zie ik ergens een doorzichtig buisje waar luchtbellen door gaan, geen idee waar het voor dient, loopt in de buurt van de oliedop. Kan dat betekenen dat er lucht in het systeem zit?? Zo ja, hoe ontlucht ik het?
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Uit je verhaal kan ik niet halen of hij daadwerkelijk te warm wordt. Gaan de lampjes ook aan of komt de meter gewoon hoger als het normale. Voor een 1.9td is 120+ maakt de motor veel toeren en dan wordt hij snel warm. Als hij met deze temperaturen in de stad wel gewoon op 90 graden blijft dan lijkt het me dat er niks aan de hand is. Stilstaan met een koelsysteem dat niet goed werkt merk je gelijk.
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Ik ben inderdaad vergeten te vermelden dat de toeters en bellen afgaan. Dus het waarschuwingssignaal met stop-lampje en temperatuur lampje. Dat is maar even, als ik dan gas terug neem is het weer weg en gaat de temperatuur omlaag naar een normale waarde.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zou er dan wel snel iets aan laten doen, je koppakking is nu misschien nog niet stuk, maar bij regelmatig de grens op zoeken gaat het wel hard.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Het lijkt op een luchtbel of een thermostaat die niet goed werkt. Hoeveel ventilatoren zitten erop? 1 of 2. Als het er twee zijn draaien ze dan allebeide wel? Kan ook zijn dat de vloeistof er lang in zit of dat er een verstopping is. Verversen kan natuurlijk altijd. Ontluchten gaat volgens mij met een speciale trechter, maar misschien heeft een ander daar een makkelijkere tip voor.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ontluchten gaat inderdaad alleen met een trechter omdat bij de achteroverhangende blokken het expansievat (waar je ook bijvult) niet het hoogste punt van het koelsysteem is. Verdere punten zijn zoals eerder genoemd de thermostaat. Deze moet open gaan zodra de temperatuur hoger wordt waardoor er koelwater de radiateur in stroomt. Je kunt dit merken doordat de koelslangen naar de radiateur en uiteraard de radiateur zelf heet worden. Dan is er nog het thermocontact dat ervoor zorgt dat de fans gaan draaien als de radiateur te warm wordt. En de fans zelf, deze moeten ook werken.
Concluderend: Gaan de fans draaien? Wordt de radiateur warm?
Ik zou er in elk geval geen risico mee lopen en naar een betrouwbare garage gaan om het na te laten kijken. Van een beetje hard rijden mag dit blok echt niet heet lopen, ook niet met de warmere temperaturen van de afgelopen weken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
En oh ja, wat versta je onder 120+? 140? 160? Nog harder?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
De fans gaan beide draaien zodra de 90 graden is bereikt, de radiateur is ook warm, dus tot zover geen probleem. Dat slangetje met de luchtbellen was de retourleiding van de brandstof (ik ben maar noob)
Als ik kijk naar de ribben op de radiateur zit er best wel wat vuil in en tussen, volgens een bevriende automonteur is de kans groot dat die daardoor de ‘koele’ rijwind bij hogere snelheden (vanaf 130) niet goed kan verwerken waardoor de motor niet goed koelt.
Dat ga ik morgen maar eens schoon zien te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gewoon een nieuwe of andere radiateur monteren. De huidige is hoogstwaarschijnlijk niet alleen uitwendig vervuild, maar vooral ook inwendig. De genoemde klachten wijzen allen in de richting van een “verstopte” radiateur. Vaal meegemaakt in m’n anwb tijd
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik zou ook gewoon preventief de thermostaat ( laten ) vervangen .
Als die maar half open gaat heb je ook zulke klachten :
ooit gehad dat hij aan één kant gebroken was .....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Voor het ontluchten kan je gewoon de bodem van een cola fles verwijderen,
dan heb je een trechter die EN op de vuldop past EN hoog genoeg is!
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Bedankt voor alle reacties, ik ga ermee aan de slag!
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Het probleem is toch anders dan ik eerst heb omschreven volgens mij. Heb nog geen tijd gehad om er wat aan te doen.
Vanmorgen na een aantal kilometer gingen ook alle toeters en bellen af (Stop lampje en lampje koel temp) Echter stond de wijzer nog ruim onder de 90 graden, ik heb de verwarming even vol open gezet en het was meteen over, heb de volgende 30km nergens last van gehad, maar ergens met een snelheid van 80 deed die exact hetzelfde, en ik loste het ook weer op dezelfde manier op.
Nu wil ik vanavond even de thermostaat controleren, want het begint wel daarop te lijken. Maar waar vind ik die? Hoe ik hem moet controleren weet ik wel, maar ik weet niet precies waar die zit.
Een andere optie is de waterpomp die niet helemaal lekker loopt, is dat ook te controleren?