Totaal aantal Berichten: 5
- Berlingo gesloten bestelwagen
- Overig Lomax
Bij Berlingo uit ‘99 met 1.4i op gas sinds een paar weken last van volgende probleem:
Zowel op gas als benzine een staionaire ramp. Loopt zeer hge toeren, probleem is meestal aanwezig. Bij het rijden, accelereren etc geen noemenswaardige problemen, alleen een naijlen van het ‘‘gas’’ (dit naijlen is op benzine minder erg dan op lpg)
Heb vervangen: spruitstuk (zou ook nu nog niet geheel valse lucht vrij kunnen zijn maar kan geen ‘lek’ opsporen met remreiniger),gasklephuis schoongemaakt, gasklep positiesensor vervangen voor een andere, stappenmotor=nieuw, koelwatertemp.sensor=nieuw…
Ik heb geen idee meer, uitlezen gaat zsm gebeuren.
Iemand een geweldig idee??
Groet, Folkert
Hallo Folkert,
Ik heb enige jaren in een C15 op gas gereden (1.4i uit ‘98 of ‘99) en exact hetzelfde probleem gehad. Na het resetten van de injectie module (accu >10 min. los) was het even over maar na een paar keer starten nam het stationair toerental steeds schrikbarend toe. Bij mij was het de gasklep positiesensor. Het verbaast mij dan ook aangezien je schrijft dat je die vervangen hebt.
Ik zou dit toch nog een keer controleren, misschien blijft de gasklep zelf toch hangen of zo. de verkeerde stand van de gasklep die wordt doorgegeven verklaard wel de symptomen namelijk. Zelf heb ik op de sloop een tweedehands compleet gasklephuis gekocht van een ax die nog geen 130.000 had gereden. Nooit meer problemen gehad.
succes,
DS21_1968
Zwarte snoek
- Overig Lomax
Tja, dat dacht ik dus ook al… Die gaskleppositisensor… Maar goed dat is um dus niet!
Kleppen inmiddels gesteld, probleem onveranderd.
Op benzine onrustig (tot na een paar tellen de ecu (?) een goed estand heeft bedacht… De auto stinkt ook nog steeds naar lampenolie al hij op benzine loopt. Op gas is het nog steeds een hel, toerental stationair is bizar hoog. Denk toch nog aan valse lucht maar kan niets opsporen.
Heb gehoord van verspringen van timing distributi? Iemand vaker van gehoord/ervaring?
Nee lijkt me onlogisch, dan zou er geen verschil moeten zijn bij rijden op gas of benzine!
Het is bepalend voor alle mechanische afstellingen.
Die gaskleppositiesensor lijkt, ook mij verdacht.
Kun je die sensor handmatig belazeren? Heeft dat invloed op het toerental?
Op gas is er toch ook een temperatuur sensor die de stand van je gasklep beinvloed?
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
- Overig Lomax
Handmatig de gaskleppositiesensor bewegen heb ik nog niet gedaan, zou ik even kunnen proberen!
Die temp.sensor voor gas ken ik niet… Die in het blok heb ik ook al vervangen.
Ik ben toch nog steeds van mening dat er iets met vacuum-deel is. kan dat alleen moeilijk testen.