5 van de 8
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Willems BX GTi 16V MK2 Zilver (Nu Bearwils 16v)
BX19TZI
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 974
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 21 juli 2010 10:36 AM
  [ # 61 ]
bearwil schreef:

Reken maar van yes. Moeten inderdaad nog een paar kleine dingetjes aan gebeuren. Ik denk dat het relais van de startmotor aan gort is, want toen ik ging tanken wilde ik meteen weer starten om iets achteruit te rijden, maar hij was dood. Vijf minuten later sloeg hij meteen weer aan. In Eindhoven weer precies hetzelfde. Bij het starten hoor ik dan ook geen klik, dus ik verdenk het relais. Is de versnellingsbak trouwens ooit vervangen, Willem? Want toen ik de achteruit probeerde in te leggen, dus linksvoor zoals dat bij de 16V schijnt te horen, bleef hij maar in zijn 1. Zat hij gewoon op zijn vertrouwde plaats, rechtsonder.

Nou Ber dat heb je gister verteld. De startmoter is nieuw en volgens mij het relais ook. Het vreemde is dat die alleen weigert te starten als de auto erg warm is. Dus vandaar dat die na 5 minuten gewoon weer start. Startmoter is iig goed. Ik zou eerder een extra kabel naar de startmoter trekken. Ik denk dat dan het probleem is opgelost. Maar de auto start verder dus gewoon altijd.

Verder is de bak gewoon orgineel. Alleen een MK1 heeft BE1 bak en de mk2 heeft een BE3 bak. Volgens mij is dit gewoon het geval. Heb je nog een middagje hulp nodig dan kom ik graag helpen. De zwarte 16v moet ook eens uitgelaten worden namelijk!

BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 21 juli 2010 11:30 AM
  [ # 62 ]

Beste Willem, de zilveren schicht rijdt inderdaad als een zonnetje. Ik heb op terugweg af en toe naar Wegmisbruikers of Blik op de Weg gesolliciteerd, maar die lekkere brul werkt een beetje verslavend. Dat van die nieuwe startmotor had je inderdaad verteld, daarom dacht ik ook aan het relais, zeker omdat je geen relaisklik hoort als hij weigert te starten. Maar als je zeker weet dat dat ook vervangen is, moet ik eens naar de stroomvoorziening gaan kijken, wellicht zit daar ergens een los contact of zo.
Overigens kunnen revisie startmotoren ook problemen geven, zoals ik bij m’n eerste BX merkte. Na montage zat ik om de dikke maand met een lege accu. Dacht aan een slechte dynamo, maar die was goed. Na een maand of 13 weigerde hij helemaal te starten. WW erbij en die zei meteen dat het de startmotor was. Vond ik raar, maar hij zei: wacht maar even en sloot hem aan op het enorme accupakket in zijn auto en, inderdaad, hij sloeg meteen aan. Zijn diagnose: ietwat kromme as in de startmotor, waardoor de spoel tegen de wand aanschuurde en erg veel spanning nodig was om het ding aan het draaien te krijgen, vandaar dat hij de accu constant leegtrok.
Wat die bak betreft wist ik niet dat ze voor serie 2 weer eentje met een gewoon schakelpatroon gebruikt hebben. Dus dat raadsel is ook opgelost.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 21 juli 2010 02:05 PM
  [ # 63 ]
bearwil schreef:

Reken maar van yes. Moeten inderdaad nog een paar kleine dingetjes aan gebeuren. Ik denk dat het relais van de startmotor aan gort is, want toen ik ging tanken wilde ik meteen weer starten om iets achteruit te rijden, maar hij was dood. Vijf minuten later sloeg hij meteen weer aan. In Eindhoven weer precies hetzelfde. Bij het starten hoor ik dan ook geen klik, dus ik verdenk het relais. Is de versnellingsbak trouwens ooit vervangen, Willem? Want toen ik de achteruit probeerde in te leggen, dus linksvoor zoals dat bij de 16V schijnt te horen, bleef hij maar in zijn 1. Zat hij gewoon op zijn vertrouwde plaats, rechtsonder.

check ook even de bekabeling, mijne deed precies hetzelfde en daar zit het absoluut in de stekker verbinding. verder is meten = weten. je hebt dus redelijke kans dat het de stekker onder de accubak is oid. verder begreep ik van her en der dat de startmotor wel van goede massa houdt.

betreft die bak: elke mk2 hoort af fabriek een BE3 bak te hebben, de mk1 een BE1 (achteruit bij de 1 met pookje optillen)

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 22 juli 2010 11:00 PM
  [ # 64 ]

Sinds wanneer hebben injectiemotoren een choke? Bij zo’n ding moet ik toch echt aan goede oude Webers of Solexen denken. Toch gaat er direct bij de start of tijdens het rijden in de 16V soms plotseling een oranje lampje branden met daarop het choke tekentje. Ik wou het eerst niet geloven, dus maar even een BX instructieboekje gepakt en jawel hoor, ‘t is echt de choke. In elk geval gaat de motor meteen vrij rottig lopen als het lampje gaat branden. Het lijkt alsof hij tegen het verzuipen aanhangt. Dus wellicht waarschuwt het voor een te rijk mengsel. Het zou ook de weigeringen om te starten kunnen verklaren. Een verzopen motor wil niet zo heel erg. Wat kan de oorzaak zijn en wat te doen?

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 22 juli 2010 11:04 PM
  [ # 65 ]

Is het niet motormanagement? Dat lampje hoort volgens mij niet te kunnen branden bij een 16 klappert Smile.

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 22 juli 2010 11:10 PM
  [ # 66 ]

In dat geval is het een stronteigenwijs lampje, want het gaat dus wel aan. Ik denk inderdaad ook dat het een managementfoutje is en over het algemeen heb ik het niet zo op managementtiepjes, maar waar zit het in?

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
BX19TZI
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 974
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 22 juli 2010 11:16 PM
  [ # 67 ]

ook daar hoort tekst en uitleg bij.

Deze bx had een andere tellerbak. Ik geloof uit een peugeot gti.
Dus ik heb mijn garage opdracht gegeven te zoeken na een orginele tellerbak. Deze hebben na een tijd zoeken kunnen binnenhalen. Ik wist van het lampje. Choke lampje is inderdaad gewoon motermanagement. Dus lampje klopt niet!! Maar hij geeft dus wel een foutmelding. Ik vermoed dat die te rijk loopt. Als je topic terugleest weet je de foutcodes.

BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 22 juli 2010 11:32 PM
  [ # 68 ]

Ha Willem,
Bedankt voor de uitleg. Zal Hegru toch maar eens opdracht geven het hele motormanagement te checken, misschien dat zij het probleem wel kunnen vinden. Ik heb even gekeken wat een nieuwe luchtmassameter moet kosten en dat is vrij fors, dus wil ik wel zeker weten dat het daaraan ligt, voor ik die ga vervangen. Het is in elk geval duidelijk dat hij soms een veel te rijk mengsel geeft, want het viel me op dat hij na een startweigering, behoorlijk walmt als hij toch weer aanslaat. Heb trouwens het interieur nu al weer knap op orde. Heb in de kofferbak heel wat dingen vastgezet die los zaten, zodat de hoedenplank nu wel weer goed sluit en meteen de rotte speakers vervangen (waren trouwens van die Kijkshop dingen dus meteen wat beters aangeschaft, ook voor de deuren), weer een lampje in de kofferbak gemonteerd, de middenarmsteun en radioafdekklep gemonteerd en wat gaten in de deurbekleding met de juiste klepjes gedicht. Bovendien heb ik even wat Commandant 5 over het dak en de achterspoiler gehaald en hij ziet er nu alweer heel erg aardig uit.
Maar wat is de rampspoed die je heeft getroffen? Is de kilometervreter ermee opgehouden? (edit) Ik zie net je andere bericht, het is je trots, dus mooi klote, maar wat is er precies mee aan de hand?

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 23 juli 2010 12:10 AM
  [ # 69 ]

Je kan eventueel een luchtmassameter van mij lenen als je dat uit wilt sluiten.

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 23 juli 2010 01:55 AM
  [ # 70 ]

Bedankt voor het aanbod. zou wel handig zijn. Hoe regelen we het?

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 23 juli 2010 12:48 PM
  [ # 71 ]
bearwil schreef:

Ha Willem,
Bedankt voor de uitleg. Zal Hegru toch maar eens opdracht geven het hele motormanagement te checken, misschien dat zij het probleem wel kunnen vinden. Ik heb even gekeken wat een nieuwe luchtmassameter moet kosten en dat is vrij fors, dus wil ik wel zeker weten dat het daaraan ligt, voor ik die ga vervangen. Het is in elk geval duidelijk dat hij soms een veel te rijk mengsel geeft, want het viel me op dat hij na een startweigering, behoorlijk walmt als hij toch weer aanslaat. Heb trouwens het interieur nu al weer knap op orde. Heb in de kofferbak heel wat dingen vastgezet die los zaten, zodat de hoedenplank nu wel weer goed sluit en meteen de rotte speakers vervangen (waren trouwens van die Kijkshop dingen dus meteen wat beters aangeschaft, ook voor de deuren), weer een lampje in de kofferbak gemonteerd, de middenarmsteun en radioafdekklep gemonteerd en wat gaten in de deurbekleding met de juiste klepjes gedicht. Bovendien heb ik even wat Commandant 5 over het dak en de achterspoiler gehaald en hij ziet er nu alweer heel erg aardig uit.
Maar wat is de rampspoed die je heeft getroffen? Is de kilometervreter ermee opgehouden? (edit) Ik zie net je andere bericht, het is je trots, dus mooi klote, maar wat is er precies mee aan de hand?

dat kan van die afm, maar ik zou toch ook denken aan een kv sensor of lambda. slechte stekkerverbindingen kan ook. als ie echt te rijk loopt moet je dat overigens wel aan je verbruik kunnen zien. en bij management storingen heb je met uitlezen een heel aardige indicatie waar je moet zoeken. iha trouwens ook, lang niet alle storingen laten dat lampje aan gaan.

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 23 juli 2010 04:38 PM
  [ # 72 ]

Bij Hegru LMM gevonden voor slechts 25 euro. Had wel iets ander luchtfilterhuis, met een extra aansluiting voor een slang, maar wel hetzelfde typenummer en heb hem met oude filterhuis gemonteerd. Hij loopt nu wel stabiel stationair, maar het bokken is nog niet helemaal verdwenen. Bij weinig toeren houdt hij nog steeds even in om dan pas vol te gaan. Het vreemde is wel dat nu het chokelichtje constant brandt. Heb de accu ruim een half uur los gehad, is dat voldoende om de ecu te resetten? Weet nog niet of het startprobleem nu ook passé is, dat wordt afwachten. Wat kan het nog meer zijn, motortemperatuursensor, lambdasonde? Wie het weet, mag het zeggen.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 23 juli 2010 04:52 PM
  [ # 73 ]

Misschien ergens valse lucht?
Mijn 16V wordt helemaal debiel als er een vacuumslangetje niet goed aansluit.
en 30 minuten is krap aan voldoende om de ECU te resetten, je kunt ook beide accupolen loshalen en tegen elkaar houden voor een seconde of wat, dan is ie meteen gereset.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 23 juli 2010 04:53 PM
  [ # 74 ]
bearwil schreef:

Bij Hegru LMM gevonden voor slechts 25 euro. Had wel iets ander luchtfilterhuis, met een extra aansluiting voor een slang, maar wel hetzelfde typenummer en heb hem met oude filterhuis gemonteerd. Hij loopt nu wel stabiel stationair, maar het bokken is nog niet helemaal verdwenen. Bij weinig toeren houdt hij nog steeds even in om dan pas vol te gaan. Het vreemde is wel dat nu het chokelichtje constant brandt. Heb de accu ruim een half uur los gehad, is dat voldoende om de ecu te resetten? Weet nog niet of het startprobleem nu ook passé is, dat wordt afwachten. Wat kan het nog meer zijn, motortemperatuursensor, lambdasonde? Wie het weet, mag het zeggen.

kan van alles zijn, misschien is de gemonteerde afm wel kapot en was je oude wel goed. uitlezen is denk ik erg nuttig want het blijft nu gissen. bij uitlezen hij zal waarschijnlijk dan wel komen met een mengselregeling buiten bereik en wat meer fouten. misschien komt er wel een duidelijke sensor naar voren die defect is. anders is het een kwestie van gaan meten (lambda/kv sensor/etc). is de stekker op de afm wel nog goed? geen lek spruitstuk? geen valse lucht hier of daar? Haal de accu anders eens los voor een half uur of uur en kijk of de auto meteen weer met de fout komt.

ik kan het niet vaak genoeg zeggen: controleer stekkers en massa’s en maak ze even schoon en zorg dat de boel overal goed contact maakt.

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 23 juli 2010 04:56 PM
  [ # 75 ]
Mechuccio schreef:

Misschien ergens valse lucht?
Mijn 16V wordt helemaal debiel als er een vacuumslangetje niet goed aansluit.
en 30 minuten is krap aan voldoende om de ECU te resetten, je kunt ook beide accupolen loshalen en tegen elkaar houden voor een seconde of wat, dan is ie meteen gereset.

die laatste manier gebruik ik nooit vind ik ietwat te link omdat het een nogal lompe manier is

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
 
5 van de 8
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook