










Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Vorige week super synthetische 10W40 gekocht in 20 liter jerrycan voor de Xant.
En passant deelde de verkoper in de automaterialenzaak in het dorp mee dat die olie ook geschikt is voor onze Cx Turbo (hij is ook ex CX rijder) Deze grootverpakking levert mij 32 euro op t.o.v. de 5 liter kannetjes.
Omdat de jerrycan in grootverpakking gevuld is in Ierland, stond er bar weinig info op het etiket maar wel nummer en website. En daar ik twijfelde of deze olie wel geschikt is voor die turbo leek mij het wel verstangig navraag te doen.
Nu blijkt dat deze olie uit Nederland afkomstig is en van het merk Rymco is.
Navraag bij Rymco leerde mij dat “deze olie bij uitstek geschikt is voor de smering van de CX waarvoor nl. een CCMCG4/G5 olie voorgeschreven wordt en betreffende olie ruimschoots aan deze eis voldoet.’
Dit laatste kan ik niet beoordelen maar wellicht kan iemand dit wel?
Ik vond de olie nl. erg goedkoop (normaliter haal ik olie uit Franse supermarkten of Nederland als ik daar weer eens langs kom vanwege het grote prijsverschil)
Er is niet zoveel keus hier op het groene eiland aan o.a. olien, dus simpel even naar de bouwmarkt jouw voorkeur olie kopen is hier lang niet zo eenvoudig.
naar wat ik eerder begreep is voorgeschreven voor de GtiT een 10W50 olie.
Ik heb die in volsyntheet van Kroon. Met deze olie heb ik geen olieverbruik. En het blokje loopt er prima mee voor zover ik kan beoordelen.
ik weet niet wat je met “super” syntheet bedoelt.
CX GTi Turbo 2 - All Black














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gti turbo’s op leeftijd willen toch wel regelmatig een drijfstanglagertje hebben wat vroegtijdig de geest geeft. Ik zelf zou alleen al daarom niet kiezen voor een 10 w 40, maar eerder voor de door Evan genoemde 10 w 50 of zelfs 1 w 60.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Geeft ‘n volsyntheet bij zo’n oud blok geen problemen met sludge-ophopingen en keerringen/ pakkingen…?
Door de hoge oplossingscapaciteit van een volsyntheet hoor je wel eens dat er dan blokken kapot draaien wanneer ze altijd alleen op mineraal gedraaid hebben; is dan een half-syntheet niet beter of is dat een fabel?
‘Spirit of avant-garde’
Zelf rijd ik met mijn turbo 2 met Castrol Edge 10W60 olie, een volsyntheet. Dat gaat nu een kleine 15.000 km prima. Daarvoor zat er 10W40 in, half-syntheet, waarbij ik merkte dat als de motor echt op temperatuur was de oliedruk iets lager werd. Met de 10W60 blijft die mooi constant. Hier is iets meer te vinden over wat de getallen betekenen. Volgens mij rijdt Evert-Jan al een stuk langer dan ik met 10W060 rond en zijn er bij hem geen problemen?
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij mij zit er gewoon 10W40 in, van Castrol want bij vdL hebben ze volgens mij niks anders
Ik dacht dat Citroën zelfs 15W40 opgaf?
Het Citroën service boekje geeft Total Integral 10W40 op voor Nederland. Als je in het boekje kijkt rijden in het buitenland kan dat nog variëren van 10W30 (-10 en kouder, Frankrijk en Duitsland) tot 15W40 (Engeland). De oliën heetten in die tijd daar ook anders dan in Nederland. Genoeg geschiedenis les.. Bij van der Laan hebben ze ook de Castrol Edge 10W60 die er bij mij in zit, anders vraag ik me af hoe ze dat er bij mij in doen als ze er nieuwe olie ingooien
.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Bij mij zit er gewoon 10W40 in, van Castrol want bij vdL hebben ze volgens mij niks anders
Nee hoor. VdL is een groot fan van castrol 10w60.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wellicht was ik niet helemaal duidelijk, ik bedoelde dat het merk bij vdL altijd Castrol is. Niet dat ze altijd 10W40 in elke auto doen.
Overigens zit er bij mij wel 10W40 in, want het lijkt me sterk dat het verkeerd op het factuur staat
Het is dus aan te raden om er 10W60 in te doen? Dat maar eens overwegen dan volgend jaar.
Of je 10W60 er graag in wilt hebben hangt er voor een groot deel denk ik vanaf hoe je rijdt en van plan bent te rijden met je dame. Voor “normaal” gebruik is 10W40 prima, daar rijdt ze immers d’r hele leven al op. Ook vervang je waarschijnlijk netjes de olie op tijd dus heeft de motor niets te lijden. Zelf heb ik voor 10W60 gekozen omdat ik de motor/olie nog wel eens wat warmer stook dan normaal. Bij 10W40 merkte ik dan dat de oliedruk lager werd waar deze met de 10W60 mooi constant blijft. Aan het tweede getal, de 60 of de 40 in dit geval, is kort door de bocht gezegd te zien hoe geschikt de olie voor hoge temperaturen. Hoe hoger het tweede getal hoe beter de olie voor hoge temperaturen is geschikt zeg maar. Daarnaast zijn de meeste 10W40 oliën een half-syntheet en zijn de meeste 10W60 oliën een volsyntheet. Synthetische oliën hebben betere chemische eigenschappen dan minerale oliën, vandaar dat je bij de oliën die een hogere temperatuur aan moeten kunnen meer volsyntheten vindt.
Wat betreft het warmer stoken van motor dan bij normaal gebruik, moet je denken aan (zo vertelde de olietemperatuur meter mij..) t/m 120 graden op de weg en tot net geen 140 op het circuit.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hmm… Zo warm wordt die bij mij eigenlijk niet.
Het hoogste wat ik gezien heb is 113 graden bij 180 km/h op de GPS in Duitsland bij een redelijk warme buitentemp.
Ik denk dat 10W40 bij mij dan prima moet voldoen
Ik zal voor de zekerheid eens op de oliedrukmeter letten, al heb ik wel eens mijn twijfels bij de betrouwbaarheid van die dingen.
Tsja, hoe betrouwbaar die zijn weet niemand De temperatuurmeter van de olie is ook niet vrij van verdenkingen bij mij
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Bedankt voor de reacties.
Helaas heb ik geen oliedrukmeter, de olie temp.meter kwam bij mij ook nooit hoger dan 105 celcius.
Wat ik miste in de reacties was de turbo, more than the engine, die kennelijk dus met alle in deze topic genoemde olieen (waar een turboloze Xantia bijvoorbeeld gewoon prima op werkt) genoegen kan nemen, afhankelijk van het gebruik dan.
In het service boekje schreef Citroën toendertijd 10W40 voor, dat is dan specifiek voor de turbomotor (het boekje), mijn conclusie is dan dat die daarmee genoegen kan nemen.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos
Arjan Verkade schreef:Hmm… Zo warm wordt die bij mij eigenlijk niet.
Het hoogste wat ik gezien heb is 113 graden bij 180 km/h op de GPS in Duitsland bij een redelijk warme buitentemp.
Ik denk dat 10W40 bij mij dan prima moet voldoen
Ik zal voor de zekerheid eens op de oliedrukmeter letten, al heb ik wel eens mijn twijfels bij de betrouwbaarheid van die dingen.
En boven de 200 km grens welke temp geeft de meter dan aan met 10W40, scheelt het echt zoveel in waarden m.b.t 10W60, ik vraag dit omdat ik nog de keuze heb voordat ik volgende week met de Femme ga proefdraaien.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heren, het gaat niet om HOE heet de olie wordt. 10 w 40 wordt net zo heet als 10 w 60 in principe. Wat belangrijk is zijn de eigenschappen van de olie als die heet is. 10 w 40 heeft nou eenmaal de neiging om bij zeer hoge olietemperaturen qua viscositeit “in te zakken”. De 10 w 60 van castrol is gegarandeert tot 190!!! graden. Dat wil zeggen: ook bij 190 graden is de 60 nog steeds 60 dik en dus niet dunner. 10 w 40 is mijnsinzien leuk voor een beetje middelmatig boodschappen doen met de cx maar voor het serieuse werk heb je beter nodig. En dat bestaat: 10w60. Waarom orgineel gebruiken als er beter te koop is? Drijfstanglagerschalen van de gti turbo zijn niet heel erg sterk en al minimaal 20 jaar oud, vergeet dat nou niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste