Hallo,
Dit gaat over een revisie van een blok van een citroen SM. Mijn vader heeft een paar jaar geleden een SM gekocht bij een gerenomeerde specialist en afgesproken dat dmv een visuele inspectie dat vervangen zou worden wat als noodzakelijk geacht werd. Ze hebben toen o.a. de kleppen vervangen, de kop gevlakt, en andere zaken, het is in ieder geval niet een complete revisie geweest. Bij het terugmonteren is 1 v/d kopbouten gescheurd. Een paar maanden later bleek 1 v/d kopbouten los te zitten (deze dus) en die is toen weer aangedraaid met de juiste waarden, hij kon ook niet verder doordat ie weer vastgezet werd op het stuk wat waas afgescheurd. Nu komt men erachter, nadat mijn vader voor de 3e keer is teruggeweest vanwege waterverbruik, dat dus 1 v/d kopbouten gescheurd is - ze hebben de kop eraf gehaald. Het probleem nu is dat het stuk wat afgescheurd is nog muurvast in het blok zit…... Nu is mijn vraag wat normaal geweest zou zijn wanneer je de kop eraf haalt bij een auto uit 1972; bij montage gereviseerde kop nieuwe kopbouten gebruiken of de oude weer hergebruiken na een visuele insepctie ? En hoe zou je het andere eind uit het blok krijgen. De specialist vindt wel dat de reparatie (of vervangen van blok !?) gedeeltelijk onder garantie zal gaan.
Groet,
Marnix
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de voet bouten moet je nu allemaal vervangen. De kopbouten scheuren niet. het zijn de stukken eronder die afbreken. Er is er nu 1 gegaan. de rest volgt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kopbouten vervangen bij een sm motor doe je normaal alleen als je visueel hebt vastgesteld dat ze aangetast zijn. Het is normaal gesproken NIET standaard om alle bouten te vernieuwen.
Wie is de specialist?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Kopbouten zijn heel moeilijk te verkrijgen ( lees duur ) en als deze niet ingeroest zijn best terug te gebruiken .
Uiteraard na opzuiveren van de schroefdraad en uittappen met een “tread chaser tap ” van de studs in het blok .
Die “studs ” in het blok is een heel ander verhaal ; deze durven echter ook spontaan afbreken .
De nieuwe hebben een verbeterd design .
maar zoals reeds gezegd , zitten deze muurvast in het motorblok , dus heet stoken en met een speciale trekker eruit halen is geen eenvoudig klusje .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een trekker? Volgens mij zijn ze in het blok geschroefd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt, maar er is een speciaal ding voor om ze er uit te trekken/draaien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
wbogaerts schreef:Kopbouten zijn heel moeilijk te verkrijgen ( lees duur ) en als deze niet ingeroest zijn best terug te gebruiken . Walter
Zijn gewoon bij de smcdf te koop. Lange €6,40; korte €10,30.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
dat bedoel ik , 86 Euro plus lidmaatschap .....
En ergens anders niet te vinden !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja, het is een sm hé!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik denk, dat contributie van de Franse club een afronding achter de comma is van de kosten van een SM rijden…..
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Overigens: het afbreken van de voetbouten heeft in principe niets te maken met het gebruik van oude kopbouten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Eerder met gebruik van leidingwater, wat in Frankrijk nogal vaak voorkomt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vooral ook door een motor lang te laten staan met leidingwater of veroudere koelvloeistof.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste