Ik ben een zeer tevreden C8 rijder en heb met mijn C8 230.000 km gereden. Bij 110.000km is de distributieriem vervangen en ik heb al tweemaal een boubineblok vernieuwd. Nu gaat sinds een paar weken de koppeling erg stroef, ik denk zelf dat de koppelingsplaten vervangen moeten. Bij de laatste grote beurt stond als reactie van de monteur erg stroeve koppeling. De prijs voor vervangen is ongeveer € 900,00 bij mijn garage. Nu hoorde ik dat een motorblok bij Vos Citroën demontagebedrijf een kompleet motorblok met 20.000km € 1300,00 kost (3 maanden garantie). Hier komt natuurlijk nog een bedrag bij voor het inplaatsen van het motorblok. Ik rij op g3 gas en denk dat ik binnenkort ook andere kleppen zal moeten vervangen. Is dan een totaal ander blok met weinig kilometers dan niet voordeliger dan alle onderdelen appart te vervangen. Wat is wijsheid?
Welkom op het forum.
Ik zou er gewoon een andere koppeling in laten zetten.
Een andere motor komt ook gewoon zonder koppeling.
Maar vertel, welke motor zit er in?
Ik heb een 20i 16 van 2004.
Als de koppeling aan vervanging toe is zal hij doorgaans slippen als het gas er op wordt gezet. Als de bediening zwaar gaat denk ik aan pedalen en kabels en niet aan de plaat en drukgroep. De diafragmaveer van de drukgroep wordt niet stugger.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han, even een correctie. Een zwaar aanvoelende koppeling is wel degelijk een voorteken van een overlijdende drukgroep. Naarmate de koppeling verslijt gaat de bediening steeds zwaarder. Dit is al jaren een zeer bekend verschijnsel bij diverse PSA modellen zelfs. Uiteindelijk trap je het druklager compleet door de drukgroep heen, of in het geval van een nieuwer model auto, flikkert het hele druklager uit elkaar. Hoe dan ook, de klacht die de TS beschrijft komt mij zeer bekend over. Nieuwe koppeling er in en klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Komt dat door de hoek die groter wordt naarmate de plaat dunner wordt? De veer komt immers omhoog.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Koppeling gewoon vervangen.
Hij heeft het best lang uitgehouden (alstie tenminste nog nooit is vervangen).
Het kan denk ik nog wel wat goedkoper.
Je moet uiteraard wel een goede universele garage weten.
Vanaf welk jaar en kM stand heb je hem al?
Is er onderhoudshistorie bij?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Goedkoper kan het zeker.
Ik laat de koppeling van mijn xsara vervangen voor 200 euro, moet alleen zelf
het materiaal aanleveren (koppeling,druklager,drukgroep,olie).
Er zijn genoeg garagisten die voor zichzelf werken en minder vragen dan
een dealer. Mijn TIP: Zet een oproep op werkspot. n l en je krijgt zo voldoende
(goedkope) zelfstandige die de klus klaren.
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Waarom denk je dat je binnenkort kleppen zou moeten vervangen? Ik heb mijn XM 2.0 16v naar de 4 ton gereden op LPG G3. Wellicht een andere motor, maar toch… zolang er geen problemen zijn, is er geen enkele reden om te denken dat die er wel aan zitten te komen.
Verder sluit ik mij aan bij de bovenstaande leden; gewoon de koppeling vervangen.