2 van de 2
 < Vorige 1 2

Veerprobleem Citroen XM 2.5 TD 1999 hydra actief
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 25 juli 2010 12:56 AM
  [ # 16 ]
Dirk de Pirk schreef:

Zet je `em toch voortaan lekker op de Sportstand bij hoge belading.
Lijkt me ook wel wat veiliger , minder doorhangen in de bocht en minder doorzakken .
Vreemd dat het systeem dat niet uit zichzelf doet .
Toch nog een foutje ontdekt aan dat “perfecte” systeem. grrr

Hoezo minder doorzakken? Dankzij de hoogteregelaars altijd op de correcte hoogte.
Doorhangen in de bocht wordt opgevangen door de body movement sensor die rollen detecteert en vervolgens gaan de kleppen dicht.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 25 juli 2010 12:58 AM
  [ # 17 ]
Sjaak81 schreef:

ik vermoed een achterste hydr.klep die niet gelijk opent bij het starten, m.a.w. diode-probleem.
na wat rijden en remmen opent de klep uiteindelijk door de lhm druk i.p.v. electronisch gestuurd.
check ook even je koperen busjes, als je hoogteregelaar stang daarin vastgelopen zit kun je ook
het door jou omschreven effect krijgen.

Als er niet elektronisch wordt opengestuurd komt de LHM druk nooit daar waar het de klep opendrukt. En zal de HA-klep helemaal niet open gaan.

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1432

- XM TCT
Gepost: 25 juli 2010 01:22 AM
  [ # 18 ]

Hoezo minder doorzakken? Dankzij de hoogteregelaars altijd op de correcte hoogte.
Doorhangen in de bocht wordt opgevangen door de body movement sensor die rollen detecteert en vervolgens gaan de kleppen dicht.

Correcte hoogte OK, maar wel minder wieluitslag toch in de Sportstand?
Stuggere vering of voor type 2 eerder stuggere vering.
Ook in de bochten ondanks antiroll.
Klopt toch?

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 25 juli 2010 01:33 AM
  [ # 19 ]

Ja, klopt.
Alleen is het niet nodig om hem daarvoor in de sportstand te zetten. Als de auto door een zwaarder gewicht meer zou gaan rollen, wordt dus toch al makkelijker de limiet bereikt, en de vering op hard gezet.
Bij een hogere lading wordt de stikstof in de bollen ook al meer samengeperst bij de zelfde hoogte, er heerst dus een hogere druk in de bol. Er zit gewoon wat meer LHM in de bol voor het membraan. Doordat de stikstof extra is gecomprimeerd wordt het minder doorzakken/wieluitslag ook al bereikt zonder de sportstand. Sterker nog hiervoor is niet eens HA nodig. En nog sterker, door de zwaardere belading gaan de achterremmen ook harder remmen. En dat is al zo sinds ‘55, introductie DS.

Kortom, het gewenste andere gedrag vanwege een hogere belading, wordt al bereikt zonder de sportstand.

Profiel  

Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 618

Gepost: 25 juli 2010 02:11 AM
  [ # 20 ]

Toch wel Brian, is hier op het forum ook al eens uitvoerig beschreven. Dat is namelijk
wat er gebeurt als je leest over die klachten waarbij ineens na een paar honderd meter
rijden de achterkant inzakt waarna de vering ineens soepel is. Ik heb het hier ook ergens beschreven staan in een document van de technische dienst van Citroen Nederland. Als ik het kan vinden zal ik het plaatsen.

Brian schreef:
Sjaak81 schreef:

ik vermoed een achterste hydr.klep die niet gelijk opent bij het starten, m.a.w. diode-probleem.
na wat rijden en remmen opent de klep uiteindelijk door de lhm druk i.p.v. electronisch gestuurd.
check ook even je koperen busjes, als je hoogteregelaar stang daarin vastgelopen zit kun je ook
het door jou omschreven effect krijgen.

Als er niet elektronisch wordt opengestuurd komt de LHM druk nooit daar waar het de klep opendrukt. En zal de HA-klep helemaal niet open gaan.

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1432

- XM TCT
Gepost: 25 juli 2010 02:51 AM
  [ # 21 ]

Ik vrees dat je gelijk hebt Brian. crying
Goede uitleg .
Gewoon weg met die HA , geeft alleen maar storingen! Laughing

Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 25 juli 2010 10:18 AM
  [ # 22 ]
Sjaak81 schreef:

Toch wel Brian, is hier op het forum ook al eens uitvoerig beschreven. Dat is namelijk
wat er gebeurt als je leest over die klachten waarbij ineens na een paar honderd meter
rijden de achterkant inzakt waarna de vering ineens soepel is. Ik heb het hier ook ergens beschreven staan in een document van de technische dienst van Citroen Nederland. Als ik het kan vinden zal ik het plaatsen.

Graag! Ik ben dol op documentatie over het hydraulische systeem.

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook