Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dirk de Pirk schreef:Zet je `em toch voortaan lekker op de Sportstand bij hoge belading.
Lijkt me ook wel wat veiliger , minder doorhangen in de bocht en minder doorzakken .
Vreemd dat het systeem dat niet uit zichzelf doet .
Toch nog een foutje ontdekt aan dat “perfecte” systeem.
Hoezo minder doorzakken? Dankzij de hoogteregelaars altijd op de correcte hoogte.
Doorhangen in de bocht wordt opgevangen door de body movement sensor die rollen detecteert en vervolgens gaan de kleppen dicht.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Sjaak81 schreef:ik vermoed een achterste hydr.klep die niet gelijk opent bij het starten, m.a.w. diode-probleem.
na wat rijden en remmen opent de klep uiteindelijk door de lhm druk i.p.v. electronisch gestuurd.
check ook even je koperen busjes, als je hoogteregelaar stang daarin vastgelopen zit kun je ook
het door jou omschreven effect krijgen.
Als er niet elektronisch wordt opengestuurd komt de LHM druk nooit daar waar het de klep opendrukt. En zal de HA-klep helemaal niet open gaan.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Hoezo minder doorzakken? Dankzij de hoogteregelaars altijd op de correcte hoogte.
Doorhangen in de bocht wordt opgevangen door de body movement sensor die rollen detecteert en vervolgens gaan de kleppen dicht.
Correcte hoogte OK, maar wel minder wieluitslag toch in de Sportstand?
Stuggere vering of voor type 2 eerder stuggere vering.
Ook in de bochten ondanks antiroll.
Klopt toch?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, klopt.
Alleen is het niet nodig om hem daarvoor in de sportstand te zetten. Als de auto door een zwaarder gewicht meer zou gaan rollen, wordt dus toch al makkelijker de limiet bereikt, en de vering op hard gezet.
Bij een hogere lading wordt de stikstof in de bollen ook al meer samengeperst bij de zelfde hoogte, er heerst dus een hogere druk in de bol. Er zit gewoon wat meer LHM in de bol voor het membraan. Doordat de stikstof extra is gecomprimeerd wordt het minder doorzakken/wieluitslag ook al bereikt zonder de sportstand. Sterker nog hiervoor is niet eens HA nodig. En nog sterker, door de zwaardere belading gaan de achterremmen ook harder remmen. En dat is al zo sinds ‘55, introductie DS.
Kortom, het gewenste andere gedrag vanwege een hogere belading, wordt al bereikt zonder de sportstand.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Toch wel Brian, is hier op het forum ook al eens uitvoerig beschreven. Dat is namelijk
wat er gebeurt als je leest over die klachten waarbij ineens na een paar honderd meter
rijden de achterkant inzakt waarna de vering ineens soepel is. Ik heb het hier ook ergens beschreven staan in een document van de technische dienst van Citroen Nederland. Als ik het kan vinden zal ik het plaatsen.
Brian schreef:Sjaak81 schreef:ik vermoed een achterste hydr.klep die niet gelijk opent bij het starten, m.a.w. diode-probleem.
na wat rijden en remmen opent de klep uiteindelijk door de lhm druk i.p.v. electronisch gestuurd.
check ook even je koperen busjes, als je hoogteregelaar stang daarin vastgelopen zit kun je ook
het door jou omschreven effect krijgen.Als er niet elektronisch wordt opengestuurd komt de LHM druk nooit daar waar het de klep opendrukt. En zal de HA-klep helemaal niet open gaan.
Ik vrees dat je gelijk hebt Brian.
Goede uitleg .
Gewoon weg met die HA , geeft alleen maar storingen!
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Sjaak81 schreef:Toch wel Brian, is hier op het forum ook al eens uitvoerig beschreven. Dat is namelijk
wat er gebeurt als je leest over die klachten waarbij ineens na een paar honderd meter
rijden de achterkant inzakt waarna de vering ineens soepel is. Ik heb het hier ook ergens beschreven staan in een document van de technische dienst van Citroen Nederland. Als ik het kan vinden zal ik het plaatsen.
Graag! Ik ben dol op documentatie over het hydraulische systeem.
Volg je hart, gebruik je hoofd.