Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Hier een bericht vanuit Elba. Momenteel vier ik vakantie op Elba. We hebben met de XM een heerlijke tocht gehad naar Elba, maar nu heb ik een probleem(pje). Het lampje van de ABS brandt sinds 2 dagen. De zekeringen in de auto en onder de motorkap zijn goed. Het kan zijn dat de stekker van de sensor los gegaan is, maar waar zit deze? Kan iemand mij dat vertellen, zodat ik dat kan controleren? Ik ga er van uit dat ook al zal het niet gemaakt kunnen worden ik gewoon naar huis kan rijden.
Bedankt alvast, vanuit een zonnig Italie.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik denk dat je iets te enthousiast op de knoppen had gedrukt. Ik heb de andere twee exact gelijke topics verwijdert.
niks aan de hand hoor, dat hoort nu eenmaal bij een xm… Het kan idd een stekker zijn die los ligt, kan de bedrading naar die stekkers zijn. Ik heb het ook, hoewel het bij mij meestal uit dan aan is.
Niet te druk over maken en lekker vakantie houden, alkthans dat zou ik doen.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Mijn laatste drie XM type II (sinds een jaar of 5) hadden allemaal last van slechte stekkerverbindingen. Openmaken, grondig schoonmaken en met een dot vaseline weer in elkaar zetten en het kan weer een tijd mee.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Als `ie constant brandt zal er wel een stekker los zitten.
Bij mij , type 1 , zit `ie onder/naast de ABS, een grote stekker, ik meen zwart .
De ABS zelf zit links voorin op het motorblok, aan de onderkant bij de linker wielbak zo`n beetje.
Als dat het niet is kun je je draden + stekkertjes nalopen naar de wielsoren, maar daarvoor is een brug wel zo handig.
Rustig doorrijden hoor , kan geen kwaad , je hebt denk ik toch wel mooi weer en auto`s zonder ABS remmen ook.
Fijne vakantie ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Dank jullie wel voor jullie berichten. Sorry voor meerdere malen dezelfde posts. Mijn laptop reageert een beetje traag dus dan ga je van zelf een paar keer klikken.
Het ABS lampje brandt idd voortdurend. Ik zal morgenochtend even kijken onder de motorkap en bij de wielen. Voor de vakantie zijn mijn remschijven afgeslepen dus misschien is daar een verbinding/stekker los gegaan. Het ligt natuurlijk voor de hand om dat direct daar de oorzaak te zoeken, maar intussen had ik er wel ca 1600 km op zitten, zonder een teken van het lampje. Het stelt mij gerust dat ik in ieder geval terug kan zolang het probleem niet is opgelost.
Voor de mensen die van mooi weer houden… Elba is echt een aanrader! Nog niet super toeristisch en een mooie omgeving… en warm 32-35 graden met windje met zeewatertemperatuur van 27 graden. En met airco in de XM is het echt top!
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Kijk even naar vuil bij de sensoren bij de wielen, de stekkers op de computer (maar dat lijkt me stug) of draadbreuken van de snoertjes. Wat ik vaak heb gehad is dat de stekker slechte verbinding maakt die in je wielkuip zit. Trek je binnenwielkuip even los en kijk dat even na.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
En dan hebben we natuurlijk ook nog de klassieker: de draad van achteren naar voren langs de uitlaat. Die wordt warm en geeft ook nogal eens de geest.
Ik zou zeggen: Lekker vakantie houden zonder ABS en na je vakantie de ABS-computer (laten) uitlezen, dan weet je meteen waar het probleem zit, zonder eindeloos zoekwerk.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Om nog maar een duit in het ABS-zakje te doen: een hardnekkige ABS-storing in mijn XM (met allerlei wazige foutmeldingen bij het uitlezen) is opgelost door simpelweg de sensor linksvoor te vervangen. Dit na een tip (via-via) van een ervaren Citroën-monteur.
Ooit gehad: BX 14E (1984), BX 16TRI (1987), AX 10E (1987), BX TRD Turbo (1988), BX TZD Turbo (1990), XM 2.0 (1992), XM Turbo D12 (1992), AX 11 SPOT (1996); Xsara Turbo D Break LP (1999); Saxo 538 Sport (1999); BX Gti 16V (1988); C5 2.0 HDI LP (2001); C5 2.0 HDI Exclusive (2005); Xsara 1.8 16V (1998); XM Turbo D aut. (1998); C5 2.2 HDI Exclusive aut. (2005)
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Na jullie reactie heb ik gekozen om op Elba niets te doen. Ben weer veilig thuis gekomen zonder problemen. Nu gaan we de oorzaak zoeken van het nog steeds branden van het lampje.
BTW: Elba is zeer goed bevallen dus de XM maakt volgend jaar het ritje nog een keer.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In vervolg op ZX-Cruiser:
Ook bij mij was dat relais ditmaal de schuldige. Eerder had ik bij drie XM’s last van de stekker verbindingen achter, eenmaal voor.
Dat relais heet officieel “veiligheidsrelais”, zo komt het in de Lexia in beeld.
Het zit naast het beruchte zekeringkastje achter de linker koplamp. In dat kastje gezekerd met 30A op zekering 3, tegenover de beruchte zekering 1 van de klimaatregeling. Vanaf het luchtfilter eerst twee 40A zekeringen met een kapje er over, daarna dat relais. Trek het eruit, schrap de pootjes schoon, probeer de voetjes ook te cleanen. Dat gaat mooi met een standsteen-verwijder-pinnetje, dat je bij de drogist kan halen.
Daarna flink wat vaseline erin en je kan weer 100.000 km verder.
Overigens ben ik het niet eens met Dirk de Pirk over de locatie van de ABS unit. Die zit niet AAN de motor, maar links voor onder de koplamp, lekker onbereikbaar. Niet zo erg, want veel storingen zitten daar niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Ik neem aan dat je het groene relais bedoeld. De pootjes waren inderdaad flink geoxideerd. Na schoonmaken is het probleem er nog wel. Ga wel ff zo’n tandsteenverwijderpinnetje halen.
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Mijn rechter ABS sensor blijkt stuk te zijn. Garage kan deze vervangen (a €250,- incl. inbouwen) maar mijn trillingsprobleem is ook nog niet opgelost. De garagist heeft gezocht naar de oorzaak en denkt dat er beweging zit tussen remschijf en naaf, zodat deze ook vervangen moeten worden. (a €1300,-) Ik sta in dubio; doen? of verkopen?
Beweging tussen remschijf en naaf, is dat niet speling op het wiellager?
Wat is er dan 1300 euro?
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Ik heb even op de offerte gekeken.
er staat remblokset, set remschijven, naaf (2 stuks) en lager (2 stuks) (onderdelen) en arbeidsloon voor het vervangen van de voorste naven en lagers 2 zijden, ontluchten remmen en vervangen 2 voorremschijven: 1399,74 euro incl btw.
Vraag eens de mening van een andere garagist.
Of voel zelf even op zo`n 4 punts brug waar en of je speling hebt.
Niet meteen wegdoen zo`n mooie voiture , ben jij gek, dat staan we hier niet toe hoor.
Zijn je remblokken dan opeens versleten en je schijven ook?
En dan ook nog aan 2 kanten je lagers en je naven, pff…!
Lijkt me allemaal een beetje stug ; (`t kan wel natuurlijk).
En die sensor kan elders ook wel wat goedkoper denk ik .
Kun je zelf ook hoor, niet moeilijk , wel een gepruts om die ouwe er uit te krijgen.
Succes ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94