De olie zal bij 200 km/h warmer worden dan bij 180 km/h waarschijnlijk, hoeveel zou ik niet kunnen zeggen. Het verschil tussen de twee typen zit ‘m ook niet zozeer in de temperatuur als meer in de viscositeit of behoud daarvan bij een bepaalde temperatuur en dus je oliedruk. Ik zou zeggen bedenk wat je van plan bent verder met je dame te gaan doen en aan de hand daarvan je olie kiezen. Maar verder is een oliewissel ook niet de meest ingrijpende actie lijkt me toch?
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos
waterman schreef:Heren, het gaat niet om HOE heet de olie wordt. 10 w 40 wordt net zo heet als 10 w 60 in principe. Wat belangrijk is zijn de eigenschappen van de olie als die heet is. 10 w 40 heeft nou eenmaal de neiging om bij zeer hoge olietemperaturen qua viscositeit “in te zakken”. De 10 w 60 van castrol is gegarandeert tot 190!!! graden. Dat wil zeggen: ook bij 190 graden is de 60 nog steeds 60 dik en dus niet dunner. 10 w 40 is mijnsinzien leuk voor een beetje middelmatig boodschappen doen met de cx maar voor het serieuse werk heb je beter nodig. En dat bestaat: 10w60. Waarom orgineel gebruiken als er beter te koop is? Drijfstanglagerschalen van de gti turbo zijn niet heel erg sterk en al minimaal 20 jaar oud, vergeet dat nou niet.
Bedankt dit is een duidelijke uiteenzetting 10w60 dus, voor middelmatig rijden heb ik een diesel.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Arjan Verkade schreef:Bij mij zit er gewoon 10W40 in, van Castrol want bij vdL hebben ze volgens mij niks anders
Nee hoor. VdL is een groot fan van castrol 10w60.
Synthetisch of mineraal?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
10W60 is vrijwel altijd een volsyntheet voor zover ik weet.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos
Leuk dat als je castrololie 10w60 in je motorblok doet die een temperatuur garandeert van 190 graden celcius,maar wat schiet ik daarmee op lijkt mij niks.
Ik moet al naar het circuit om een olietemperatuur te halen van 140 graden celcius bij een GTI TURBO.
Doorgaans zit de temperatuur op 115 graden bij een cx turbo,dus je betaald een hoop geld voor een olie
waarvan je de voordelen niet van hebt.
Een 10w40 is echt mans zat,een 10w60 zie ik meer als een olie voor de racerij.
Zelf gebruik ik al jarenlang kendall elite 5w40 ook een perfecte olie,ook als ik met 180km/h over de autobaan rij is het ok.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, die 60 bied natuurlijk wél een dikkere oliefilm als die 40 hé. Het temperatuurverhaal mag je dan niet als een voordeel zien (de garantie van Castrol zegt overigens wél iets over de kwaliteit van het spul), de viscositeit 60 bied hoe dan ook meer bescherming dan een 40.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Èn zoveel duurder is het nou ook weer niet. Of je nou eens in de 10.000 km 80 of 40 euro uitgeeft, daar gaat ‘t ‘m bij een CX niet in zitten. Daarnaast kan het in ieder geval niet aan je olie liggen als er iets mis gaat met je motor, en dat is die “extra investering” wat mij betreft wel waard.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Vandaag heb ik zo’n 100 mijl gezweefd. Alhoewel het in temperatuur niet zo erg warm was (+/- 21C) kwam de temperatuur bij mij niet over de honderd. En dat terwijl we geen boodschappen gedaan hebben.
OK OK, ik was inderdaad een zondagsrijder vandaag..! Denk overigens niet dat onze wagen ooit echt dure olie gehad heeft gezien de zwarte LHM die ik onlangs ververste.





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Buiten de grote steden niet veel keus, heb ik gemerkt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Een w60 van Castrol of een ander merk olie kan dan wel een dikkere oliefilm geven,maar betekent dit dan ook dat deze olie automatisch beter is ik denk het niet.
Er zijn natuurlijk veel meer factoren die van invloed zijn op de kwaliteit van een olie, het kan zelfs zo wezen dat een w40 bij een olietemperatuur van 120 graden beter smeert dan een W60.
Ik hecht er trouwens meer waarde aan als een olie leverancier duurzaamheid garandeert,dus de beste smeereigenschappen bij een een koude motor en een warme motor van 120 graden celsius,en geen piek van 190.
In de praktijk zal dit nooit gevbeuren
Trouwens iedereen is natuurlijk vrij om een w60 te gebruiken,maar staar je er niet blind op.











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
In elk geval blijken de moderne (half)synthetische olieprodukten dus bruikbaar voor de smering van de turbo. Dat was wat ik zeker wilde weten.
Als schooljongen heb ik nog eens bij de Mobil in Zwijndrecht gewerkt. Ik zal nooit vergeten dat wanneer de Mobil canisters gevuld werden, de grote olietanks verder geleegd werden in witte tekstloze jerrycans voor de groothandel. Lees Hema, Praxis etc.
Als dat al veranderd is; vandaag kost hier een 2 liter pak Dawn melk 2,60 euro, en 2 liter Avonmore melk 1,49.
Exact dezelfde melk, zelfde leveranciers/fabriek etc. en toch zullen sommige mensen nooit de goedkopere Avonmore melk aanschaffen.
Nothing changes, mensen willen graag voor de gek gehouden worden soms.
In elk geval weet ik nu waar mijn olie vandaan komt. Dat is wel belangrijk.
Maar met die paar duizend km. per jaar en zonder autobahn in de buurt, geloof ik het wel. Zo begon ik ook eind jaren tachtig met loodvrije benzine in een eend. Dat kon ABSOLUUT niet volgens menigeen.
Nu loopt het motortje na 374000km nog steeds…. misschien appels met peren vergelijken echter soms moet je nou eenmaal een beslissing durven nemen.
Bedankt voor de reacties.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Er zit natuurlijk een wereld van verschil in gewone minerale olie en een synthetisch product.
Zonder je af te vallen moet ik even kwijt dat je Eend uit ‘87 is, en die heeft al loodvrije koppen…klik.
Dus dat jij al vele (netjes!!) loodvrije kilometers hebt gemaakt staaft alleen dat wat ik hierboven aangeef, anders had je alláng klepproblemen gehad….
Dat van dezelfde producten in een andere prijsklasse/ merk kan kloppen, al willen velen er niet aan: ik heb een kennis die in de aftermarket-industrie werkt en oa. hetzelfde onderdeeltje verpakt in zowel Opel als Jaguar-papiertje…uiteraard mèt prijsverschil, want dat verwacht een Jaguarrijder nu eenmaal.
‘Goedkoop is duurkoop en duur is goed’ en meer van die ongein…
Niet vergelijkbaar met Turbo-pK monsters als de GTI T2, maar mijn 22 Douvrin loopt prima op een halfsyntheet.
‘Spirit of avant-garde’











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
oeps, eendje is uit 1982, heb ik ook nog…..maar die kleppendiscussie ga ik niet meer aan
want die heb ik echt (in elk geval voor mezelf) gewonnen….
puffel schreef:
Als schooljongen heb ik nog eens bij de Mobil in Zwijndrecht gewerkt. Ik zal nooit vergeten dat wanneer de Mobil canisters gevuld werden, de grote olietanks verder geleegd werden in witte tekstloze jerrycans voor de groothandel. Lees Hema, Praxis etc.
.
Onder in de (grote)olietanks denk ook maar aan je eigen benzinetank zit altijd het meeste residu.
Deze olie is dus zeker minder van kwalitiet,maar daardoor is het wel weer goedkoper




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
in mijn origineel boekje staat dat er voor de cx gti turbo 15w50 best wordt gebruikt dus gebruik deze variant. te koop bij gamma winkels in belgië
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!