











































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoe krijg ik deze strips weer netjes zwart
Bij een Turbo horen ze zwart te zijn, bij een GTi niet, vandaar dat je veel CXen ziet waar ze chroomkleurig zijn, dat hoort dus gewoon.
Sommige op mijn auto zijn nog bijna helemaal zwart, andere zijn inmiddels helemaal chroomkleurig geworden.
Zover ik heb begrepen is dit een moeilijke ondergrond om te spuiten zodat het ook nog lang blijft zitten.
Het makkelijkste spuiten lijkt me als de strips verwijderd zijn, alleen ik weet niet hoe je deze strips kan verwijderen zonder de lak en de strip zelf te beschadigen.
Welke lak en kleur kan je het beste gebruiken? Het is gewoon mat zwart toch?
Is poedercoaten geen goed idee?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat lijkt me prijzig?
Ik wou het eigenlijk zelf doen.
De lak zit er nu zo’n 21 jaar op.
Ik hoopte eigenlijk dat met een eigen oplossing ook wel weer zo’n 10 jaar voorruit te kunnen, daarna zien we wel weer verder of doen we het gewoon opnieuw














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Strips schuren met korrel 800, primer er op ( bv spuitplamuur) dan weer schuren met korrel 1000 of 1200 zelfs en dan spuiten. Blijft het weer jaren mooi hoor. Belangrijk is het héél goed ontvetten van de strips.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
blijft de vraag van demontage openstaan…... Als de auto betiteld is als sloper, lukt het mij meestal wel aardig maar als alles bewaard moet blijven en hergebruikt moet worden, ben ik ook wel nieuwsgierig of iemand hier ervaring mee heeft en/of tips voor heeft.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik doe dat al jaren met een plamuurmes, wat ik met ducktape intape.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klopt wat waterman schrijft, alleen gebruik ik na de voorbereiding voor het spuiten high temp lak kan
600 graden hebben en heeft een hoge hechtingsgraad, deze is te koop in elke doe het zelfmarkt en is niet duurder dan gewone zwarte lak.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thanks voor de tips, hier kom ik al een heel eind mee!
Vetvrij maken, wasbenzine lijkt me voldoende?
Wat is spuitplamuur? Of kan je ook uit de voeten met gewone grondlak van Motip, die heb ik namelijk toch al staan.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Grondlak zal prima werken. Vergeet de tip van Harry niet, die verf die hij beschrijft werkt inderdaad heel erg goed!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Even voor de duidelijkheid, dat is dan direct je kleurlak?
Dus even een busje mat zwarte high temp lak kopen.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eerst grondlak, dan dat hightemp spul dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Duidelijk.
Eerst langs de bouwmarkt, dan tijd zien te vinden…
Als de strips er toch af liggen kan ik ook direct lak onder de strips eens goed schoonmaken. Ik vermoed dat daar erg veel troep onder zit.
Wees zuinig op de witte klemmetjes,waarmee de sierstrippen vastzitten,je raakt ze zo kwijt en ze beginnen behoorlijk zeldzaam te worden.
De CX Club heeft ze eigenlijk al niet meer
Trouwens op mijn GTI TURBO zijn deze sierstrippen blank van orgine denk ik of niet wie weet het












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zitten daar klemmetjes onder? Ik dacht dat gewoon het stripje op nokjes vast zat.
Bij een serie 2 Turbo horen ze echt zwart te zijn. Vaak gaan ze afbladderen, veel eigenaren maken ze dan helemaal kaal zodat ze chroomkleurig worden, wat dan lijkt of het zo hoort. Net als een GTi eigenlijk, waar het wel zo hoort.
Bij een Turbo hoort echt zwart te zijn, net als de raamlijsten.
Of het bij een tussenmodel Turbo anders is weet ik eigenlijk niet, dat zou anders kunnen zijn.
Volgens mij moeten die ook gewoon zwart zijn ja. Misschien bedoel Daan de sierstrips op de bumpers, die zitten met die witte klemmetjes. Die onder de ruiten zitten inderdaad met een soort nokjes/spijkerachtige constructie vast.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos
Je hebt eerst het nokje dan het witte klemmetje(een soort hoefijzertje) en daarover heen zit de door Arjan bedoelde siestrip geklemd.
Zou ik gewoon het stripje erover heen klemmen,dan blijft er weinig lak op het nokje zitten en het stripje klemt gewoon niet goed zonder dat witte klemmetje