Goedenavond!
Ik ben Bas van Vliet en ben sinds enkele weken vereerd met het bezit van een knetterharde CX 22 TRS. Donkerblauw metallic met fabrieksschuifdak.
Net bij Ad Brouwer geweest om haar onder de rok te kijken en zoals verwacht roestvrij!
Ik ga zaterdag op en neer naar Hongarije, dus de laatste twee weekenden heb ik besteed aan wat onderhoud. Nieuwe snaren, bougies, verdelerkap, alles gewoon weer lekker fris.
Het enige wat me steekt is de distributieriem, die inmiddels 47.000 km er op zit sinds 2003, maar ik zal de gok moeten nemen…. Geen tijd en geen riem…
Hij staat nu bij de wizzkid op de hoek om de onogelijke dradenboel rond de gasinstallatie op te ruimen en daar een fatsoenlijke kabelboom te maken.
De radiator is het enige wat flink gaar is en daar ligt een nieuwe van in de kofferbak.
Nu moet ik wat slangen regelen. Volgens bronnen kan dat het beste op cx-basic.de
Nou kom ik er niet helemaal uit welke slangen ik moet kopen. Wellicht kan iemand me helpen?
——————-
Mijn CX had een gare dimmer voor de dashboardverlichting. Even uit elkaar gehaald en het is een verrassend simpel ding. Dergelijke verzwakkers heb ik vaker bij de lurven gehad, dus een wattenstaafje jif over het spoortje trekken, 5 keer de dimmer op en neer, dimmer in een emmer water houden, nog 10x heen en weer om de jif er tussenuit te halen, laten drogen en hij doet het weer perfect!
Wie weet heeft er iemand wat aan…
CX 22 TRS

Totaal aantal Berichten: 2474
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
waterdarmen worden wak met de tijd… en zijn origineel niet meer te krijgen ook niet bij nederlandse club.. dus ovwel cx basis ofwel universele steken… wat op zich geen kwaad kan en veel goedkoper gaat uitkomen… goed de diameter meten dan…
misschien tijd dat er weer nieuwe worden aangemaakt door de cx club…..want deze stukken zijn belangrijker dan een sierstrip hier of daar….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Hallo BXsport,
Juust! dat is t m nou. CX basis heft er een heleboel, welke horen er in de mijne?
Standaard slangen? Haal je die gewoon bij de Brezan?
CX 22 TRS

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
jep dat kan je doen alleen goed de diameter van de oude meten, de slangen van cx basis zijn behoorlijk duur, het hangt er vanaf welke je wil vervangen maar als je ze allemaal wil dus… tsja…. ben je paar 100 euro kwijt…dus ik zou zeggen meten en proberen maar!
Inderdaad, drie tientjes t stuk. Ik wil alleen de dikke slangen vervangen welke van de radiator naar de motor lopen…die zijn slecht…
CX 22 TRS

Totaal aantal Berichten: 1361
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gates levert al zeker de bovenste radiatorslang voor de CX 20/22.
De onderste weet ik niet maar vraag het eens bij een verdeler van Gates.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
let ook zeker op de slangen die van en naar het expantievat lopen deze zijn dikwijls ook niet goed meer maar ze vallen minder op…
Nog een nieuwschierige vraag: welek reputatie hebben de distributieriemen van een CX? Loop ik een groot risico om met een riem van 47.000km en 7 jaar oud 4K kilometer te gaan kachelen?
CX 22 TRS
Welk type CX ? Heb er zeker één met een riem, of wellicht eentje met een ketting ? Best wel een gerede kans namelijk…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
ach, een 22 trs. geen idee…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 7588
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Een TRS heeft het Douvrin (Peugeot)blok - inderdaad met een riem dus. Een riem hoort in elk geval ruim langer mee te gaan dan 50.000 km. Ik heb hier geen werkplaatshandboek - kan het niet voor je opzoeken. Maar Hongarije moet je kunnen halen en terug ook.
Bedankt! Nu zit ik een stuk rustiger.
Ik ga m na de vakantie zeker vervangen. Zo te beoordelen is het een eenvoudig klusje…
CX 22 TRS

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
how how jongens een riem van 7 jaar oud kan best wel verduurd zijn als die wagen altijd stil heeft gestaan… het zijn niet de km die het maken… in principe is het om de 100.000km OF 5jaar wat er het eerst voorbij is… riempje van een 22trs is toch op 2.5 uur vervangen…. das de kost niet..

Totaal aantal Berichten: 7588
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nou ja zeg - op onze (tweedehands aangeschafte) C3 is de riem na 8 jaar vervangen, gewoon volgens de km stand op 120.000 km. En die auto heeft altijd via de dealer z’n onderhoud gehad. Mits de auto wel met regelmaat gereden heeft, zou ik me geen zorgen maken. Maar goed - als het WPH zegt dat ‘t na uiterlijk vijf jaar moet, dan ben ik weer stil. Sorry boarderbas.
De auto is sinds die tijd regelmatig gereden. Ik maak me geen zorgen. Ik dacht dat ze om de 50.000km moest..
CX 22 TRS

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
tja ieder zijn ding ik ben nogal slordig op het onderhoud van mijn alledaagse cx. Laatste olieverversing was 15000km geleden(...shame on me…) maar om distributieriem ben ik strikter… 22trs douvrin motoren durven wel eens wat olie zweten of lekken als dat op de riem valt wordt het rubber wak en houdt die het dus niet…toch even nakijken want niets is minder leuk dan ergens op vakantie met een geknapte riem staan…