1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
LPG en kleppen stellen
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 juli 2010 05:36 PM

Ik hoor al lang verhalen over dat je de klepspeling ruimer moet zetten dan wat de fabrikant heeft voorgeschreven. Ik weet ook dat de DS bizonder harde klepzittingen heeft, er zijn auto’s met veel zachtere klepzittingen en in dat geval moet je de kleppen vaker nakijken en stellen als je op LPG rijdt. Maar die klepspeling ruimer zetten, ik denk persoonlijk dat zoiets niet nodig is. Wie heeft daar een mening over?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43306
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 juli 2010 05:42 PM
  [ # 1 ]

Mijn mening ken je, menig topic ging reeds over dit onderwerp. Was dat niet terug te vinden met de zoekfunctie Han?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 juli 2010 05:45 PM
  [ # 2 ]

Ik heb gezocht, maar vond niet veel, zal beter zoeken.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 26 juli 2010 06:04 PM
  [ # 3 ]

Ik houd het advies van mijn garage aan;

Gewoon de normale klepspeling aanhouden, en dat bevalt prima.

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 juli 2010 06:54 PM
  [ # 4 ]

Normale speling; iets vaker controleren/stellen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 juli 2010 06:56 PM
  [ # 5 ]

Ik heb een aantal discussies doorgelezen, maar niets gevonden over extra ruime klepspeling. Ik rijd al 33 jaar op LPG en heb ook altijd de voorgeschreven klepspeling gehanteerd en geen probleem. Overigens niet met een Citroen, maar dat terzijde, ik ga met de DS waarmee ik nu bezig ben zeker op LPG rijden.

Jaguar schrijft een klepspeling voor van 0.30 om 0.35 mm en dat is wat mij betreft ruim genoeg. Argumenten als: de verbrandingstemperatuur is hoger bij LPG dus de klepsteel zal meer uitzetten vind ik vaag. De rest van het metaal is ook onderhevig aan de hogere temperatuur en zal dus ook meer uitzetten. Bovendien zet aluminium meer uit dan staal.

Ik ben werkelijk benieuwd of de grotere klepspeling nou hout snijdt, of dat het gewoon een broodje aap betreft.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 26 juli 2010 07:50 PM
  [ # 6 ]
Han S schreef:

Maar die klepspeling ruimer zetten, ik denk persoonlijk dat zoiets niet nodig is. Wie heeft daar een mening over?

Hanteer zelf 15/25 bij koude motor, dus standaard inlaat en ruimere uitlaat.

Reden: LPG verbrandt langzamer dan benzine, dus de verbrandingsgassen zijn min of meer aan het eind van de verbandingscyclus als de uitlaatpoort opent. Dát is dus de reden dat de uitlaatkleppen heter worden.

De koeling van de klep wordt verzorgd door de cylinderkop, tijdens de tijd dat de klep aansluit op de kop. Door de klepspeling iets te vergroten ligt de klep langer op de zitting/kop en zal betere koeling krijgen.

Verder gaat de temperatuur van de uitlaatkleppen exponentieel omhoog met het stijgen van het toerental, dacht ik (DriverD zal dit beslist kunnen aanvullen/verbeteren).
Dus als je keertje wil gassen op de snelweg of steile/lange hellingen met caravan wil nemen gewoon op benzine overschakelen!

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 juli 2010 08:23 PM
  [ # 7 ]

Of de temperatuur van de uitlaatkleppen exponentieel stijgt met het toerental weet ik niet. Behalve toerental zal ook zeker de motorbelasting van belang zijn.
Zelf houd ik altijd de orginele klepspeling aan. Het verhaal van Vlietmansje klinkt wel logisch.

Citroen!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 juli 2010 09:02 PM
  [ # 8 ]

Maar hoeveel zal de tijd dat de klep op de zitting rust worden verlengd als je de klepspeling bijvoorbeeld 0.10 mm groter laat? Ik denk dat vooral de afstelling van het mengsel belangrijk is voor wat de temperatuur betreft. Het merkwaardige feit doet zich voor dat de ene motor het prima doet op LPG, zo lees ik hier dat mensen 350.000 km met een CX rijden op LPG zonder koprevisie, terwijl ik op het Saab forum lees dat de moderne Saab met een ton LPG kilometers aan koprevisie toe is.

Wat die belasting betreft: ik had een keer haast en reed de hele Afsluitdijk over volgas met de oude Jaguar van 1969, op LPG en die gaf geen krimp, terwijl dat toch een enorme belasting moet zijn geweest voor die bejaarde motor.

Een klep is bij elke cyclus het grooste deel van de tijd gesloten en kan dus afkoelen. Ik heb geen zin om het uit te rekenen, maar ik denk dat die extra ruimte in de klepspeling er weinig aan zal toevoegen of zelfs niets.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 juli 2010 10:53 PM
  [ # 9 ]

Citroen, en misschien jaguar ook wel, heeft heel harde klepzittingen. Als je daarentegen met een BMW op gas wil rijden moet je van te voren andere klepzittingen laten monteren.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 26 juli 2010 11:00 PM
  [ # 10 ]
Han S schreef:

Een klep is bij elke cyclus het grootste deel van de tijd gesloten en kan dus afkoelen. Ik heb geen zin om het uit te rekenen, maar ik denk dat die extra ruimte in de klepspeling er weinig aan zal toevoegen of zelfs niets.

Ik denk dat je redenering wel klopt, nu ik het zo lees. Misschien is het verhaal wel complexer: er ontstaat een temp-evenwicht tussen koelen op de kop en verhitten door het uitlaatgas. Bij grotere klepspeling wordt de opwarmtijd wél korter, de afkoeltijd langer.

knuffel

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 juli 2010 11:14 PM
  [ # 11 ]

In principe zit daar wel wat in, maar we hebben het over een tiende van een milimeter en hoeveel tijdwinst zal dat opleveren? En als je een kop uit elkaar haalt zie je vaak dat het raakvlak van de klep op de zitting niet geweldig is en toch is de klep niet verbrand. Ik denk dat het passlijpen van je klep meer oplevert dan die extra klepspeling, zeker als het gebied waarmee de klep op de zitting rust goed schoon is en passend. Een groter raakvlak betekent ook betere warmteafgifte.

Interessante discussie.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25615
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 juli 2010 02:36 PM
  [ # 12 ]

De vermaarde WW hans kllos vertelde dat een klep pas bij 4000 rpm gaat draaien en daarmee zn zitting schoonmaakt. Af en toe hoge toeren rijden is dus goed ( afsluitdijk vol gas)
De extra speling bij LPG is omdat de kop heter wordt en bepaalde onderdelen meer uitzetten. Dat zou die speling opheffen.

Ik zet ze btw een klein beetje ruimer. Niet slepend 15/20 maar ruim 15/20.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 27 juli 2010 06:26 PM
  [ # 13 ]

Ik rijd met de Jaguar nu 33 jaar op LPG en de laatste jaren weinig, maar er zijn jaren geweest dat ik behoorlijk wat reed. De klepzetels van de oude XK motor zijn ongeveer van beschuit en ik moest dan ook vaak de kleppen stellen. Dat is wat ingewikkelder dan bij de DS want de beide nokkenassen moeten er uit en je moet dan de stelplaatjes gaan verwisselen door dunnere. Tot het moment komt dat je de dunste hebt en dan ben je spoedig aan een koprevisie toe.

Wat mij opviel is dat de inlaatkleppen net zo hard sleten als de uitlaatkleppen, wat niet logisch is en ik heb het een keer meegemaakt dat de klepspeling nog maar 0.05 mm was inplaats van de voorgeschreven 0.35 mm. En toch geen verbrande kleppen gehad, ook niet met tegen de 200km/u over de Afsluitdijk en dat dus de volle 30 km lang.

De DS en CX motor kunnen veel beter tegen LPG dan de oude Jaguar XK motor, een motor waarmee zeven keer Le Mans is gewonnen, maar die het in de standaard automobiel thermisch al behoorlijk moeilijk heeft getuige de regelmatig te lezen koelingproblemen van met name de 4.2 liter motor.

Enniewee, ik heb altijd de standaard klepspeling gebruikt en geen abnormale problemen meegemaakt. De kop is nu aan revisie toe, dus heb ik er maar een andere motor in getakeld want ik heb er vijf. Very Happy

Ik ga met de DS zeker op LPG rijden, ook al zal ik weinig kilometers maken, het is gewoon de schoonste brandstof en hoewel ik de kosten van de installatie niet zal terugverdienen, zal ik het toch doen. En gewoon standaard klepspeling, al zal het voelertje er makkelijk tussendoor gaan schuiven.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2975
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 juli 2010 07:55 PM
  [ # 14 ]

Volgens mij is de enige reden om op LPG ruimer te stellen ( en dat geld dus ook voor loodvrije benzine): dat je dan langer kan wachten met controleren, omdat er meer speling verloren kan gaan door het evt inslaan. Gewoon 15/20 stellen en in het begin elke 5k controleren. Als blijkt dat ze niet erg verlopen dan kan je elke 10k stellen, anders elke 5k blijven stellen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 28 juli 2010 06:09 PM
  [ # 15 ]

Als aanvulling op de discussie:
Er staat in het wph wat je moet doen als ‘de klep nog hoorbaar is na afstelling’.(bij IE DS-en)

Wat bedoelt men hier mee? En waarom helpt dan onderstaande instructie?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook