Hallo,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem:
Sinds een paar weekjes verliest mijn jumpy veel koelvloeistof (1 ltr/120 km ongeveer)
Eerst dacht ik aan koppakking of dergelijke dure grap.
Maar vandaag de motor stationair warm laten worden en alle symptomen maar eens langs gelopen:
Witte rook: nee,
droge uitlaat:ja,
mayonaise in olie vuldop: nee,
harde waterslangen: nee,
borrelend koelvloeistoef in expansievat: nee.
Ook tijdens de ritten waar koelvloeistoflampje (de rode radiator) af en toe oplichtte bleef de temperatuur van de koelvloeistof zo rond de 80graden, dus geen oververhittingsverschijnselen (mede doordat ik na zo’n 100kmm vloeistof bijvul)
Dat klonk allemaal goed, maar waarom verlies ik dan zoveel koelvloeistof als ik rij??
Na dat koelvloeistof ongeveer 80graden werd merkte ik druppels op de vloer, onder het motorblok.
Nu ben ik niet supertechnisch en dit is mijn eerste dieselauto ooit, dus kan niet de juiste namen.
Maar het lijkt op een dieselfilter waar de koelvloeistof naar beneden loopt.
Heeft zo’n filter een aansluiting op het koelsysteem?
Is dit een vaker voorkomend euvel?
Is een evt reparatie redelijk eenvoudig zelf tedoen?
Is er speciaal gereedschap voor nodig?
Moet er veel uitgebouwd worden voordat je bij evt slangen kunt komen?
Ik vind op internet geen werkplaatshandboeken die ik kan gebruiken. De enige (duitse) heeft het nog niet over hdi motoren.
Ik woon in zweden en moet over een week naar nederland en dan wordt het erg omslachtig als je om de 100km moet stoppen en bijvullen…
Welkom op het forum
Het brandstoffilter en thermostaathuis zitten vaak aanelkaar vast, de brandstof word namelijk voorverwarmd. Hoe het precies bij jouw motor zit kan ik zo niet vertellen, welke dieselmotor zit er in je auto? en wat is het bouwjaar?
dank,
2.0 hdi, bj 2003
Weet je toevallig ook hoeveel PK en/of er een roetfilter onder zit?
Ik probeer te achterhalen hoe het bij jouw motor zit, of kun je een foto posten?
Bedankt, maar ik ben er al achter.
De dieselfilter zit niet aan het koelcircuit.
(Het is trouwens een 110 pk HDI)
Het lek was een slang die onder het filter doorloopt. Een gewapende buitenmantel was licht gesleten en de binnen slnag had een puist en een klein lek op die plek. Zodra het water warmer wordt wordt zo’n lek waarschijnlijk groter en dat klinkt wel logisch.
Morgen maar op zoek naar een nieuwe slang.
De diesel wordt overigens wel voorverwarmd, daarvoor zit er een webasto dieselverwarmer onder de motorkap. Dat zal wel gebruikelijk zijn in Zweden?
Oh ja, het is slang 1307 YV volgens de onderdelenlijst op service.
Alsnog bedankt voor de moeite!
Ik zag ook steeds een andere constructie voor de voorverwarming, vandaar mijn vraag voor het exacte motortype. Het Webasto ding, is de standkachel, zoiets is inderdaad nodig in Scandinavie, ik kom zelf af en toe in Finland.
In iedergeval mooi dat het opgeloas is, wens ik je een goede reis naar NL