Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Zo, kijk, de eerste lek van mijn BX. Het moest er ooit eens van komen, niet waar?
Ik heb me daarnet al rot zitten zoeken achter waar hij zit, maar ik vind hem niet.
Volgens logische deductie is het een retour (of lek)leiding, want als ik hem op de laagste stand zet, begint hij te lekken. Klopt dit?
Zoja, wat kan hier de voornaamste oorzaak van zijn?
Ik las iets in een ander topic over de veerpoten die dan wellicht aan vervanging toe zijn, anders mag er in principe langs die lekleidingen niets (of weinig) terugkomen?
In ieder geval lekt hij niet veel, maar ik zie ook niet meteen waar hij lekt. Het is ergens in de buurt van waar de leidingen zo een aantal krullen/rotaties hebben, maar die zijn het zelf niet, en dan kan ik er niet meer aan, want dan heb je dat metalen stuk dat je zicht en je vrijheid blokkeert.
Iemand een idee om mij op weg te helpen of om mijn zoektocht naar de lek en oplossing te vergemakkelijken?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Haha, eerste lekkage… Liever gewoon nooit natuurlijk . Kan je iets beter omschrijven waar het vandaan lijkt te komen? Bij de krullen die op het subframe bevestigd zijn? Het kan geen operational retour zijn, want als de auto dan in de laagste stand zou zetten, dan zou het hárd gaan lekken. Je kan alles goed schoonmaken en kijken of je dan de lekkage kan lokaliseren.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Vermond schreef:Haha, eerste lekkage… Liever gewoon nooit natuurlijk . Kan je iets beter omschrijven waar het vandaan lijkt te komen? Bij de krullen die op het subframe bevestigd zijn? Het kan geen operational retour zijn, want als de auto dan in de laagste stand zou zetten, dan zou het hárd gaan lekken. Je kan alles goed schoonmaken en kijken of je dan de lekkage kan lokaliseren.
Klopt, bij het subframe aan die krullen. Als het lekt, komt het van het subframe afgelekt, dus het zijn niet de krullen zelf. Het drupt er overigens best wel uit als ik hem op de laagste stand zet, toch zeker een plasje van een paar cm omtrek dan.
Hoe kan ik dat het beste proper krijgen? Wasbenzine?
als het aan die krullen aan het subframe afkomt en het is lhm (geen boiteolie?) dan komt het waarschijnlijk van je servo.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
streetfighter schreef:als het aan die krullen aan het subframe afkomt en het is lhm (geen boiteolie?) dan komt het waarschijnlijk van je servo.
Het ziet behoorlijk groen dan voor boiteolie te zijn Dus ik vermoed wel LHM. Zeker gezien het alleen lekt als ik de wagen uitzet of op laagste stand. Maar goed, servo dus. Zover zijn we dan al. Moet ik eens kijken wat ik er aan kan doen.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Grote kans dat het inderdaad van je remservo komt, maar volgens mij blijft die ook lekken als je aan het rijden bent, en niet als je de auto laat zakken. Er zit ook nog een veiligheidsklep in de buurt, die heeft een klein retourslangetje die je kunt zien als je het linkerwiel losmaakt. Die kan ook wat lekken, maar het is niet waarschijnlijk dat de LHM dan tot de krullen komt.
De retour van mijn remservo was ook een keer lek, de slang zit onder op de servo en was uitgedroogd.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Ik geloof dat ik dan best maar eens de 2 voorste wielen ga losmaken, en dan zien wat er zich daar afspeelt. Misschien word ik daar wel wijzer uit. Alvast bedankt voor alle tips!!
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Goed euh, een update. Ziet er helemaal niet zo goed meer uit. In plaats van wat druppels beginnen het nu echt plassen te worden, ik heb de 2 wielen afgehaald en er hangt aan mijn rechterwiel een heleboel donkergroene smurrie en het is dus inderdaad iets van de remmen, want na een paar keer “pompen” op de rem begon het te druipen als zot en ik had op de weg naar mijn garage ook een gevoel dat ik minder kracht had in mijn remmen.
Maar de leiding die de boosdoener is kan ik niet vinden, die zit ergens achterin waar ik niet aan kan vrees ik. Helaas. Moet dan maar de garage binnen, zal wel weer wat duiten kosten.
paar bussen remmenreiniger halen en alles eens mooi proper spuiten, zeker de plaats in de buurt van de hoogteregelaar. de gti’s hebben daar nogal gemakkelijk lekken.
der zit een rubber stuk in de retourboom waar een aantal leidingen samenkomen net naast de hoogteregelaar aan de rechterkant. waarschijnlijk is daar een leiding afgebroken of aan het scheuren.
rotplaats om aan te werken en als het echt kort tegen het blokje afgescheurd is moet je ofwel T stukjes gaan gebruiken om zo dat blokje ertussenuit te kunnen laten ofwel een volledig nieuwe retourbundel monteren.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Ja, streetfighter, volgens mij klopt het éxact wat je zegt. Daar waar die leidingen samenkomen zit volgens mij de lek in de buurt, en dat is een vreselijke plaats om aan te werken, zeker als je alleen maar aan de auto kunt met 2 assteunen erronder. Ik twijfel echt of ik het zelf ga (en kan) repareren. Zal eens vragen voor een prijsofferte bij de lokale Citroën garage..
In ieder geval allemaal heel hard bedankt voor jullie hulp, ik leer echt zoveel bij dankzij dit forum.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als de LHM op je wiel zit, dan moet er bijna wel een hd-leiding gesneuveld zijn naar dat wiel? Kan je niet iemand laten remmen, terwijl jij kijkt waar het er uit komt? Als je octopus (dat verzamelblok) lek is, dan zit volgens mij niet zomaar heel je wiel vol.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Vermond schreef:Als de LHM op je wiel zit, dan moet er bijna wel een hd-leiding gesneuveld zijn naar dat wiel? Kan je niet iemand laten remmen, terwijl jij kijkt waar het er uit komt? Als je octopus (dat verzamelblok) lek is, dan zit volgens mij niet zomaar heel je wiel vol.
Op het wiel (enfin, achter het wiel) zit niet zozeer LHM maar een heel donkergroene smurrie, redelijk dik. Sludge achtig. En de ‘pure’ LHM lekt veel meer naar het midden toe van het subframe af voor zover ik kan zien. Octopus lek lijkt me sterk, zou veel vaker lekken en dan zou de LHM toch bijna leeg zijn na een tijdje stilstaan, niet?
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Heb maar doorgebeten en hem bij de lokale Citroën garage binnen gebracht. Net al telefoon gehad: ca. 500 euro kosten om rubberen retourleidingen LHM te laten vervangen. Er waren er dus weldegelijk een aantal lek. Een auto hebben kost wat… Maar die smile telkens als je er instapt is het toch echt wel waard, eigenlijk
das redelijk veel, ik heb eens 1 maal eentje laten doen en dat was maar een goeie 300 euro toen.
sindsdien altijd zelf gefiksd
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Wellicht dat ze ze allemaal vervangen in één keer die daar in de buurt liggen, dat het daarmee wat kost.
ze vervangen inderdaad heel de octopus, dat stuk is echter niet zo duur, het zijn de werkuren die het em doen.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4