Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:Straks 200 km testen.
200 km/h testen of 200 km rijden? Of beide natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Je kan niet grondig genoeg testen, dus beide lijken mij essentieel.
Goed bezig Waterman!
waterman schreef:Als ie het de hele maand september maar storingvrij gaat doorkomen dan vind ik alles best. Hij krigt namelijk zo’n 6000 km voor z’n kiezen. Eerst 2 weken op vakantie en daarna de historische GP in Angouleme.
Ik denk 200 km / uur testen…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed, eventjes tijd om het hele bakverhaal uit te tikken. Afgelopen zondag met de SM naar Walter B. gereden zodat de auto maandgaochtend koud zou zijn. Een hete auto werkt gewoon niet lekker. Maandagochtend zijn we dan begonnen met het leegruimen van de garage zodat de SM binnen kon staan, om vervolgens toch maar lekker buiten aan de slag te gaan. Het was immers droog en aangenaam. Na een half uurtje sleutelen zag de SM er al zo uit:
Vervolgens stief doorwerken om alle leidingen en slangen los te maken, want dat zijn er noal wat…
Na een uurtje of 3 is dit dan het resultaat:
Lekker handig, zo’n brug….
Nadat alles los was kon de bak er uit. Dat ging niet zonder slag of stoot. De prise-as wilde namelijk met geen mogelijkheid los van de koppelingsplaat komen. Dus, onder de auto de drukgroep lossleutelen, en de bak met drukgroep en plaat samen de auto uit hijsen. Heel vaag, na het losmaken van de drukgroep kwam alles netjes los en kon de bak naar boven de auto uit. En hup, een groot gapend gat:
De nieuwe bak:
Natuurlijk ook bij deze bak de schijven weer uitgeklokt om er voor te zorgen dat de boel niet gaat trillen bij het remmen. Daarna de kon de bak de wagen in.
Zo, die zit op z’n plek
En nu weer doorsleutelen om alles weer netjes aansluiten, want natuurlijk netjes moet gebeuren.
Uiteindelijk waren we dinsdag om 16.00 zo ver dat we konden gaan rijden. Tijdens de klus heeft Walter nog een nieuwe draadbundel voor de koelfans gemaakt. Deze beschikken nu, net als een moderne auto, over een langzame én een snelle stand. Ideaal, want zo houd je de temperatuur van het koelsysteem veel stabieler. Met name in de stad is dat fijn.
De auto rijdt heerlijk met de nieuwe bak. De bak is stil en schakelt fantastisch! Ook het gerommel in de bochten, wat veroorzaakt werd door het versleten differentieel, is helemaal weg. Kortom, de revisie van de bak is een succes. Nu nog een kleine lekkage aan de voorkant oplossen, de regelaar van de diravi lekt namelijk een beetje…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tjemig, wat een klus ! Volgens mij best rap om dat in 2 dagen te hebben gedaan
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad, maar vergeet niet dat we met 2 man waren hé. Ook die aanpassing van de koelfans heeft best wel wat tijd gekost, omdat er een storing in de airco aansturing zat die ons het leven eventjes extra zuur maakte. Zou je dit klusje moeten uitbesteden aan een garage dan loop je er natuurlijk wel tamelijk op leeg ja..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zomaar een eurootje of 80 per uur bij de specialist. Dat is E 640 per dag en ik denk, dat 1 man er minmaal een week mee bezig, als julie dat met z’n tweeën in 2 dagen doen. Hupsakee, 3200 eurtjes. Ik hoop, dat mijn bak het lekker blijft doen. Dat beetje zingen neem ik nu zeker voor lief !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Goed gewerkt allebei!!!
Complimenten! Walter is ook wel écht een kei, hè? Heel tof, zo’n goede sleutelmaat!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Is het bij zo’n bak wissel van een SM een kwestie van goed kijken/vastleggen hoe het zit voor je de boel los gooit, dan verstand op 0, niet zeiken en doorsleutelen OF kom je onder het sleutelen steeds uitdagingen tegen waarbij toch wel ervaring met het sleutelen aan een SM vereist is?
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je komt wel een aantal punten tegen ja. Met name de montage van het stuurhuis is erg kritisch, maar ook de montage van de tussenas en het juist in lijn zetten van het hele spul (dynamo, aircopomp, hydraulische pomp) kan lastig zijn. Verder is het gewoon sleutelwerk waarbij je je kop goed scherp moet houden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Je moet dus eigenlijk wel verstand van zaken hebben.. Lijkt me lastig over een aantal jaren zal het aantal SM specialisten die het kunnen wel erg zeldzaam zijn. Robin Visser zegt hierboven het zou me 3200 euri kosten, maar wordt het dan wel goed gedaan? En kan je iemand vinden die het wil/kan voor dat geld.. Je moet het dus eigenlijk zelf kunnen als je SM wilt rijden of wel heel erg goed in de centjes zitten?!
Ik neem aan dat toen je de automaat ombouwde naar mechanische bak je wel voor de nodige uitdagingen hebt gestaan….
Mijn berekening geldt alleen voor het uit- en inbouwen. Dat is wat Yuri heeft gedaan volgens mij. De bakrevisie zelf komt er nog bij. Dat had Yuri al gedaan met z’n oude bak. Er zijn volgens mij wel een paar specialisten die adequaat een bak kunnen uitlepelen en er weer in zetten. In totaal met revisie erbij zou het inderdaad geen goedkope klus zijn. Troost je met de gedachte, dat dit bij andere auto’s ook niet goedkoop is. Het zit ‘m in de uren. Bij elke auto kost het tijd een bak uit te bouwen en weer in te bouwen. Ik denk, dat er auto’s zijn waarbij het een goedkopere klus is en vast ook wel waarbij het duurder is.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
CLL Martin schreef:Je moet dus eigenlijk wel verstand van zaken hebben.. Lijkt me lastig over een aantal jaren zal het aantal SM specialisten die het kunnen wel erg zeldzaam zijn.
Het worden er inderdaad steeds minder, dat klopt. Maar, in pricipe moet een goede DS-specialist die een goed werkplaatshandboek over een SM heeft ook wel een bak kunnen in en uitbouwen. Alle speciale handelingen staan immers in dat boek.
CLL Martin schreef:
Robin Visser zegt hierboven het zou me 3200 euri kosten, maar wordt het dan wel goed gedaan? En kan je iemand vinden die het wil/kan voor dat geld..
Ik denk dat het in en uitbouwen van een bak, zonder het hoeven over te zetten van de remschijven en dat soort zaken moet kunnen in 24 uur. Dat zijn dus 3 volle dagen en dat komt wel overeen met wat citroen voorschreef in hun factureertijdenboek. Wij hebben meer gedaan dan alleen een bak in en uitgebouwd: wij hebben de remschijven over moeten bouwen, incl. het opnieuw uitklokken, wij hebben de koelfan aansturing geheel vervangen, de retourslangen vervangen en zo nog wat klein spul. Dat komt er dus allemaal nog eens bij. Robin noemt een bedrag van 80 euro per uur, ik denk dat de meeste specialisten nog steeds op een bedrag van zo’n 60 euro zitten. Kortom, voor een bedrag van zo’n 1500 euro ex btw moet het in en uitbouwen van sec de versnellingsbak wel te doen zijn. En of het dan goed gebeurt hangt natuurlijk helemaal af van de garage die er aan werkt hé..
CLL Martin schreef:Je moet het dus eigenlijk zelf kunnen als je SM wilt rijden of wel heel erg goed in de centjes zitten?
Dat klopt. Sm rijden is geen goedkope hobby, en als je geen poen voor of zin in de garage hebt is het al helemaal niet makkelijk om zo’n kar rijdend te houden!
Zou je nou ook nog een revisie-bak hebben moeten kopen en wat shit hebben moeten over gaan overbouwen, dan ziet de factuur er heel anders uit. Een revisiebak kost zo maar 2000 tot 2500 euro en dan al het werk er dus nog bij. Dan kom je al met al snel op een bedrag rond de 5k..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Robin noemt een bedrag van 80 euro per uur, ik denk dat de meeste specialisten nog steeds op een bedrag van zo’n 60 euro zitten.
Pas geleden een bericht van een welbekende specialist:
“80 inc per uur voor SM’s of 70 voor de ‘normale’ citroens”
Zat er niet naast.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zou je even willen aangeven WIE dat rekent Robin?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste