daan schreef:
Onder in de (grote)olietanks denk ook maar aan je eigen benzinetank zit altijd het meeste residu.
Deze olie is dus zeker minder van kwalitiet,maar daardoor is het wel weer goedkoper
Klopt. Ik tank ook alleen maar als de tanks bij de pomp nét zijn gevuld.











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Heeft er iemand ervaring met deze olie, betreft de classic racing oil 15w50 van kroon.
Mijn gti turbo wil bij normale snelheden van 120 km vaak oplopen tot 140 graden C, en wil volgende verversing wat experimenteren.
Mwah ik geloof niet dat een cx turbo zo classiek is dat dit de juiste olie is hoor.
En ik zou me meer zorgen maken over die temperatuur, das niet goed hoor.
Met andere olie gaat dat niet veranderen.
Kookt hij nog niet dan? Zo nee dan lijkt me de meter niet heel betrouwbaar.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is wel erg goede olie hoor. Gaat ook erg fijn in een sm bv. 140 graden bij 120 is te heet, dat mag ie alleen bij 200+ halen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Is je koelsysteem wel in orde?
Geen luchtbellen?
De olie wordt ook gekoeld door het koelwater namelijk via de warmtewisselaar boven het oliefilter.
(of je meter klopt niet, kan ook natuurlijk…)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
erikkuiper schreef:Mwah ik geloof niet dat een cx turbo zo classiek is dat dit de juiste olie is hoor.
Dat blok is een directe afgeleide van de DS hoor… gietijzer met stoterstangen… hoe klassiek wil je het hebben?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Vermoed ook wel eens een onbeduidend metertje. Maar toch wilde ik wel de 15w50 erin hebben nu, heb me verdiept dat de olie op hogere temperaturen (zoals dat bij mij het geval zou kunnen zijn) minder snel ‘inzakt’.
Voor zover ik weet is mijn koelsysteem in orde, al moet ik wel eens een scheutje bij gieten wil ik het boven het lepeltje houden. Maar verleden jaar heb ik de boel ververst, dus loop misschien de ontluchting nog wel een keertje na






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Er kan ook iets verstopt zitten, zonder dat er vloeistof weglekt.
Die warmtewisselaar moet de olie koelen. Maar als er ooit water in het systeem is gevuld en die koeler zit vol corrosie-residu…
Ik noem maar iets hoor.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij 120 km/h mag de olie ook zonder warmtewisselaar geen 140 worden. Bij mijn sm had ik een tijd zonder oliekoeler gereden en bij 130 a 140 werd de olie nauwelijks warmer dan normaal.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij mij wordt die bij zomers weer langdurig op de Duitse snelweg 113 graden.
Ik heb ook zoiets gered tijdens een dagje rally rijden.
Bij 120 km/h kom ik nooit boven de echt ver boven de 100 a 105 graden.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Dan zou je eigenlijk zeggen dat hij toch eerst het sensortje eens moet vervangen alvorens zich zorgen maken over hoge olietemperaturen. Hoe heet wordt het water, kun je dat ook aflezen of heb je het gemeten (infrarood ofzo)?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Sensor in kokend water hangen als controle.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dan zou je eigenlijk zeggen dat hij toch eerst het sensortje eens moet vervangen alvorens zich zorgen maken over hoge olietemperaturen. Hoe heet wordt het water, kun je dat ook aflezen of heb je het gemeten (infrarood ofzo)?
als dit aan mij gericht is: water blijft altijd wel mooi op temp, loopt niet op. zal van het weekend naar Brezen, had begrepen dat zij wel van die sensors hebben liggen?