Leuk om iemand weer te zien lassen aan zijn auto,moedig als ik het allemaal zo lees.
Als ik het goed heb komt er bij het raampje verschillende plaatdelen bijelkaar twee platen van het buitenscherm/wielkast en een plaat van het binnenscherm plus aan de binnenzijde de hoedenplank.
Wanneer je een beetje goed kan slijpen,dan slijp je uitwendig de puntlassen ter hoogte van het raam weg waarmee het buitenscherm vastzit aan het binnenscherm en klaar ben je.Op deze rand die overblijft kan je weer je nieuwe buitenscherm lassen.
Wat betreft de stijl maak een nieuwe lasnaad 5 cm onder de oude dan heb je ook geen last van het tin.
Het is lastig lassen met al dat tin,dat wil je denk ik niet in jouw geval.
Als ik verder kijk naar al het laswerk,dan had het misschien beter geweest om het chassis en carrosserie van elkaar te scheiden,ik denk dat je de mogelijkheid niet had,maar je had er wel een hoop voordeel aan denk ik.
Ps.probeer zoveel mogelijk plaatdelen stomp te lassen en niet overelkaar het is echt het beste.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Hergebruik! Prachtig! Ik vind het geweldig, mijn complimenten en nou maar niet de moed verliezen!
Of dit nou eigenlijk ook bij groot onderhoud hoort, ik hoop maar van niet..
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Ik heb de rand bij het raam met een puntlasboor los kunnen boren gister. Het plaatwerk daaronder is nauwelijks geraakt dus dat is mooi. Heb het scherm nu 5 cm voor de tin weg geslepen, dan laat ik dat laatste stukje wel zitten tbv het lassen.
Dat stomp lassen heb ik nog niet in de vingers. Ik geloof inderdaad dat dat duurzamer is. Nouja, bij het volgende project misschien, als ik meer las ervaring heb.
Uiteindelijk zullen zowel stukken uit Puffels cx reincarneren,als ook een bumperbalk en achterscherm uit een donor van Evan. Als dat niet duurzaam is, dat recyclen
Reduce, re-use and recycle zei de grote filosoof Bob the Builder een paar jaar geleden al! Ik kom morgen even kijken want ik ben heel benieuwd aan het worden. Welke stukken moeten er nog meer aan geloven?
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Nou dit was het wel zo’n beetje. Alles is er nu ongeveer af wat eraf moet, dus binnenkort kunnen de andere schermen erop. Al moet ik nog even speuren naar rechtsachter en linksvoor.
Soms denk ik wel eens, was dit nou zo’n topidee, die halve auto is onderhand vervangen. Aan de andere kant heb ik nog geen spijt dat ik eraan begonnen ben, dus dan zit het wel goed. En het is natuurlijk mooi om te slijpen en te lassen!
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Ik er morgen trouwens ook, heb een nieuwe klep voor de GS. Weet alleen nog niet hoe de planning loopt.
bx-cannes schreef:Het is natuurlijk mooi om te slijpen en te lassen!
Dit leek me een prima oefenobject inderdaad. Als het niet gelukt was was er niet heel veel verloren gegaan waarschijnlijk . Maar je hebt wel eer van je werk zo…..!
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Zo, vanmorgen even met het achterscherm gestoeid. Vorige week toch een ander scherm gekocht, omdat degene die ik had toch niet zo best was. Ik heb de tin weggefreesd, zodat er uiteindelijk een soort oplegnokje ontstond waar het nieuwe scherm overheen valt. Fits like a glove. Hij zit nu even vast met een griptang, maar het lijkt meteen weer op een CX!
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Woensdag het linker scherm onder handen genomen. Ook die buitenkant was gaar, in de zin van een weggerotte onderrand. een vervangend scherm kwam van een donor van Evan, net als de reeds getransplanteerde balk achter de achterbumper. Na wat passen en meten paste het er al redelijk op. Moet het nog wel finetunen voordat het er definitief op gelast kan worden.
Zodra dit zit kan ik bij de voetenbak links en rechts een plaat lassen, want daar zitten twee gaten. Het is al geprepareerd en uitgeslepen dus dat is weinig werk meer. Daarna de accubak nog en dan is het laswerk wel klaar denk ik zo.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
mooi werk man ! zo wordt ‘t weer wat.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
serieus respect Peet! Ik zou bijna zeggen laat die kleuren zo voorlopig. heeft een prachtig kameleon effect. Ik geloof dat van Bemmelen mijn oude ´nieuwe´voorscherm nog op zolder heeft liggen. Misschien daar eens vragen?
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
@yke, je hebt wel gelijk, op een bizarre manier passen die kleuren wel bij elkaar…. Het heeft zeker wel iets aparts. Ik kan er wel over meepraten, in de hoogtijdagen van mijn Limo bestond ze ook uit minimaal 5 verschillende kleuren
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Zo, het rechterscherm heb ik nu helemaal vastgelast. Zit weer als een huis. Meteen even een vreemd gaatje in de wielkast dichtgelast. En het eind van de rechter koker begon wat te verpieteren, dus de flex erin en een nieuw stukje erin.
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Zo wordt het pas echt futuristisch!
Well done, ziet er goed uit hoor!
Way out in the water, see it swimming.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Het vordert gestaag. De schermen achter zitten erin, de gaatjes in de wielkasten achter zijn dicht. Er was nog een stukje kofferbak verdwenen, maar dat is nu ook dicht. Het rijruitje heeft ooit ook wat gelekt, dus daar zat op een wel akelige plek een gaatje, tussen de sponning en de hoedenplank.
Vervolgens waren de voetenbakken aan de beurt. Die zijn weer dicht, net als het stukje dorpel wat tekenen van aftakeling vertoonde.
Laatste stukje is nu de accubak, en een stukje binnenscherm onder de accubak.
De lange zoektocht naar smalspoorschermen heeft uiteiendelijk iets opgeleverd. Zaterdag cross ik even naar Frankrijk om daar wat op te pikken.