Hallo.
Een vriend van mij heeft een HY met een H78 motor en rijd momenteel ergens in zweden op vakantie rond. Hij heeft de Hy nog niet heel lang en deze rijd ook nog niet heel lang op gas. Hij heeft nu het probleem dat de uitlaat klep van de 4de cilinder na 500km al op nul staat.
In eerste instantie denk ik aan niet geharde klepzetels maar ik lees op dit en andere forums dat deze motoren er best goed mee om moeten kunnen gaan. Zo ook bijvoorbeeld met de DS.
Daarnaast vind ik deze hoeveelheid in zo weinig km’s wel erg extreem…. iemand nog tips?
hij kan goed sleutelen dus wees niet bescheiden met je aanbevelingen
bedankt!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat voor type motor zit er in? Aluminium kop? Dan gewoon even kleppen stellen, het lpg iets rijker afstellen en kijken hoe lang ie het gaat volhouden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
H78 motor - aluminium of niet geen idee, zou ik even moeten vragen.
Wat als het geen alu is? wat zijn de verschillen (in onderhoud…)
Hij heeft dus al weer kleppen gesteld maar na 500km staat die uitlaat klep dus weer op nul.
Waarschijnlijk heeft ie al best wat km’s gereden dus al een aantal keren kleppen gesteld de laatste dagen.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De oudere motoren, die zijn nog van het traction avant model, hebben een gietijzeren kop en zachte klepzittingen.
Ik vrees dat jouw maat echter een alu-kop heeft met een gare klepzitting…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kan het iets te maken hebben met het feit dat de LPG daar bestaat uit propaan?
E85 tanken is zeker geen goed idee? lees op internet dat dit over het algemeen niet goed is voor aluminium.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lpg bestaat uit een mengsel van butaan en propaan. Volgens mij zou dat niets mogen uitmaken. E85 mag je NIET tanken met een Hy. Niet vanwege het alu, maar vanwege het feit dat o.a. de carbu voor het draaien op E85 van andere sproeiers moet worden voorzien. Voorts kunnen de rubbersoorten die in een HY motor en brandstofsysteem gebruikt zijn niet tegen het agressieve goedje dat E85 is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
bedankt voor al je adviezen waterman!
ik krijg net een bericht dat hij voor de derde keer E85 heeft getankt.
Een beetje choken en de C0 schroef helemaal uit rijd het best aardig en de klepspelinjg blijft nu constant.
Maar de sproeiers (die in de carb voor het rijden op benzine) gaan dus stuk?
Nog meer dingen die het niet zo leuk vinden?
bedankt!!!
edit: (kan niet wijzigen?)
een lpg systeem heeft toch niet echt een sproeier maar deze word waarschijnlijk wel bedoeld waterman?
dus gas/lucht verhouding.
zijn er nog enige verdere bijwerkingen van e85?
bedankt!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nogmaals, een HY is NIET gemaakt om op E85 te rijden. Zelf weten, maar geloof mij het doet meer slecht dan je zou denken. Is echte benzine soms te duur nu hij niet meer op gas kan rijden ofzo?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het kan best zijn dat lpg in Zweden uit propaan bestaat. Butaan heeft onder de nul graden geen druk meer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
waterman,
wat zijn dan precies de concequenties? uiteraard niet om je tegen te spreken, maar welke onderdelen hebben te lijden bij het rijden op E85?
bedankt voor de info alvast!