Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Gisterenavond reed ik op de snelweg en na een grote knal en geratel heeft het 1100 motortje het begeven. Rook onder de kap en olie op de vluchtstrook. Vandaag bleek bij daglicht wat ik al vermoedde: Gat in het carter. Ik denk dat een drijfstang hier naar buiten heeft proberen te komen.
Na alle opties te hebben overwogen denk ik dat de beste (lees goedkoopste) oplossing is een ander blok inbouwen. Een blokje kost maar ±400 euro en met een nieuwe koppeling erbij is het qua kosten wel te doen.
Het is het autootje van mijn vrouw en het is geen Citroën, maar een Peugeot 106 1100 uit 1997 met 105.000km op de teller. Ik weet niet wat het is geweest, het onderhoud is netjes gedaan en het oliepeil was goed zover ik weet.
Wat ik nu wil weten is: Heeft iemand dezelfde ervaringen met deze motor in bv een Saxo of heeft iemand er ooit van gehoord? Ik wil nl bij het volgende blok niet hetzelfde krijgen.
Alle tips zijn welkom!
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Heb je foto’s?
Alle dingen als distributie endergelijke zitten nog netjes op de plaats?
best bizar. Ik heb persoonlijk de ervaring dat die TU blokjes bijzonder degelijk zijn. Blokje omhangen is wel goed te doen hoor! Succes ermee.
meld het eens bij de importeur..
mss zijn er meerdere gevallen bij hun bekend
Re: Vastloper met 1100tje….
ernst23 schreef:Vandaag bleek bij daglicht wat ik al vermoedde: Gat in het carter. Ik denk dat een drijfstang hier naar buiten heeft proberen te komen.
Een gat in het Carter
Heb je nog iets kunnen zien door het gat? resten van een drijfstang/zuiger??
Zoiets is echt bizar en gebeurt echt niet zomaar.
Een mogelijke oorzaak is dat er een cylinder als gevolg van een lekke koppakking volgelopen was met koelvloeistof.
Vloeistof is niet samen te persen en dan knalt de boel, slagschade ofzoiets heet dat volgens mij :
Re: Vastloper met 1100tje….
Lijkt idd wel op een uitgestoken pootje Niet zo mooi en het is de eerste keer dat ik het hoor van een TU blokje. Misschien dat de garages het wel vaker gezien hebben?
Wat zijn je plannen er verder mee? Ander blokje op de kop tikken en erin leggen? Zelf doen of laten doen? Als je het in DB doet kan ik je wel een hulpende hand bieden (uiteraard alleen indien de catering op “niveau” is )
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
De kogel is door de kerk: Ik ga zelf het blokkie wisselen. Het blok, met gegarandeerde 42.000km op de klok is met 3mnd garantie en kost een luttele 200 euro. Om op safe te spelen vervang ik van het nieuwe blok de distributieriem, spanrol, waterpomp en waarschijnlijk de koppeling. Verder alle vloeistoeistoffen vervangen met filter, aandrijfaskeerringen en pakkingen van in en uitlaatspruitstuk. Het blok is nl altijd kaal, dus zonder startmotor, dynamo en injectiehuis. Ik neem de aangeboden hulp aan van mpostma die ik ook ken van de BX club. Ik heb al een Haynes gescoord via Marktplaats
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”