Sinds begin dit jaar ben ik de trotse bezitter van een Xsara berline 2.0 HDI (2003), welke auto mij inmiddels alweer 20.000 snelwegkilometers heeft vervoerd.
De laatste weken loop ik echter tegen een storend probleem aan, waar mijn garage mij nog niet mee heeft kunnen helpen: wanneer de motor wordt afgezet na een rit en ik wil weer verder na zeg 10 minuten, slaat de motor niet dan wel zeer moeilijk (na 10-15 keer proberen) aan.
Startmotor draait gewoon rond, accu is ook goed (in februari vervangen).
Wanneer je de auto dan nog een kwartiertje of half uurtje laat staan (afkoelen?), slaat hij weer probleemloos bij de eerste keer starten aan.
Heb geen flauw idee waar ik aan zou moeten denken, hoor het graag als een van jullie een idee heeft!
Totaal aantal Berichten: 33
- Xsara Berline 1.6 16v LPG G3
Ik had een soortgelijk iets bij mn Vectra diesel, na het vervangen van de gloeispijkers ging het iets beter, maar dat was voornamelijk met een koude motor
Het kan zijn dat je luchtmassameter niet helemaal de juiste waarden aangeeft…
Verder dan dat kom ik niet echt iets wat altijd de moeite waard is om na te kijken is de EGR klep.
Groetjes en succes,
3p
Totaal aantal Berichten: 186
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
In een grijs verleden heb ik een soortgelijk iets gehad met een ZX, als ik het me goed herinner is destijds de bobine de boosdoener geweest.
Bij mij viel de motor stil zodra de auto warm werd, na een half uurtje stil staan kon ik toen weer..
Totaal aantal Berichten: 11739
- Xantia TD SX
Dat kunnen we bij voorbaat uitsluiten. Een diesel (zoals de getroffen HDi) heeft geen bobine
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Heb de auto inmiddels weer eens bij de garage laten uitlezen, foutcode is P1641: Fuel pump Primary circuit failure. Deze foutcode is verdwenen wanneer hij gewoon start na uitlezen, wordt wel opgeslagen wanneer hij het probleem heeft gehad en daarna wordt uitgelezen. Is dus niet echt een permanente foutmelding.
Garage denkt op dit moment aan de HD pomp of de voorschakeling op deze pomp(duur geintje, mogelijk ook verstuivers vervangen dan) of de temperatuur/krukassensoren.
Hd pomp lijkt mij onwaarschijnlijk omdat de motor verder gewoon goed loopt. Hier iemand nog een idee wat het (verder) zou kunnen.