aan Jan,
Dat de berlingo hard gedempt is is iets heel anders dan de shimmy en vibraties die jij beschrijft.
ik heb de sinds het monteren van de “moesjes” bij de reservewielhouder geen last meer van het gerammel en getril, alleen nog in de linker schuifdeur…
De wegligging van mn berlingo is nagenoeg perfect (kan enorm hard door bochten)
Ik heb hier sinds enkele weken een Peugeot Partner van t vorige model staan en die is qua ophanging zachter geveerd en maakt ook wel wat minder lawaai. MAAR…. ik had daarmee wel een probleem met de banden, 1 ervan was “raar” afgesleten door een te zwak ijzerwerk in de band, daardoor kwam er een bult op het loopvlak en trilde de auto.
heb je je wielen al eens laten balanceren of het gehele loopopppervlak van de band bekeken?
Nog ff over het hard gedempt zijn: ELKE HUIDIGE CITROEN DIE GEEN HYDRO HEEFT IS “HARD GEVEERD” Dat zal in de toekomst niet veranderen.
De zachtheid van bvb de BX/Xantia/C5/C6 zal zonder HP nooit evenaard kunnen worden!
de DS3 staat als sportiever model aangeschreven, dat is weer een reden dat ze harder geverd zijn dan een (noem maar wat) C3 of C4
ik hoop voor jou dat ze snel een goeie oplossing vinden!!!
Aan Saxoke
Dat de citroên nu harder “geveerd” is daar kan ik mee leven.
Maar dat ge bij wijze van spreken uit uwe stoel davert + het geklonk en gebonk bij de minste
oneffenheden dit had ik niet verwacht.
Het bochtenwerk van mijn XTR kan perfect genoemd worden maar de auto heeft een zeer slechte stabiliteit
bij een hobbelig wegdek.Op de E313 of E314 bv is het een echt gevaar.
Lees ook mijn vorige postings.18000 km en de banden zijn er door, heel onregelmatig afgesleten.
Vandaar de shimmy en de vibratie.De banden zijn opnieuw uit gebalanceerd geweest met hetzelfde resultaat. Een testrit met nieuwe banden en de shimmy + de vibratie was weg.
Ik heb nu op 6 jaar 3 nieuwe Citroêns gekocht waarvan één Berlingo Multispace.Deze had dit helemaal niet.
Citroên ging met mij terug contact opnemen en een expert aan stellen.
Afwachten
Jan
Jan Nijs schreef:Aan Saxoke
Dat de citroên nu harder “geveerd” is daar kan ik mee leven.
Maar dat ge bij wijze van spreken uit uwe stoel davert + het geklonk en gebonk bij de minste
oneffenheden dit had ik niet verwacht.
Het bochtenwerk van mijn XTR kan perfect genoemd worden maar de auto heeft een zeer slechte stabiliteit
bij een hobbelig wegdek.Op de E313 of E314 bv is het een echt gevaar.
Lees ook mijn vorige postings.18000 km en de banden zijn er door, heel onregelmatig afgesleten.
Vandaar de shimmy en de vibratie.De banden zijn opnieuw uit gebalanceerd geweest met hetzelfde resultaat. Een testrit met nieuwe banden en de shimmy + de vibratie was weg.
Ik heb nu op 6 jaar 3 nieuwe Citroêns gekocht waarvan één Berlingo Multispace.Deze had dit helemaal niet.
Citroên ging met mij terug contact opnemen en een expert aan stellen.Afwachten
Jan
op n hobbelig wegdek lijkt de mijne idd ook niet 100% koersvast, maar volgens mij kan dit komen omdat het een afgelijde is van n bestelwagen. mn schoonbroer heeft ook n XTR en hij was enkele weken geleden naar IKEA geweest en zn berlingo nokvol geladen, toen vond hij het weggedrag beter (lees comfortabeler en minder springerig)
De banden van de XTR slijten idd redelijk snel, ik heb er nu (ik geloof) 34500km mee gereden en mn banden hebben wel zowat hun beste tijd gehad. Denk da ik blij mag zijn da ik er 45000 mee ga kunnen rijden.
Geklonk en gebomk zou idd bij de ophangin niet mogen. Ik heb ook een gedacht gehad dat mijn XTR dit ook had, maar bij mij was het de beugel van het reservewiel die rammelde. Daar reageerde ienmand op dat zijn berlingo geen reservewiel had. Het kon maar een tipje zijn, maar dat verklaart bij jou de trillingen en de extreme banden slijtage nog niet.
ik hoop voor jou dat ze snel de juiste oplossing vinden!!!!
ff terug over de pompjes van de achterruit :
bij mij hadden ze dus in de garage de scharniertjes in de raam vervangen. Rij ik vandaag naar een dorp hier een km of 5 vanaf hoor ik in de kofferbak opeens een “knak”. was de rechtse pomp uit de houder van de raam gesprongen. Die zat ook weer verdraaid, net zoals de houdertjes die erin zaten van in de fabriek zaten.
Nu heb ik dus wel een reden om eens goe van mne tak te maken bij mn dealer. En dat ze het maar meteen oplossen of k ga echt naar ne andere dealer toe!
wibi schreef:Ik ga volgende week even langs bij mijn dealer om te informeren zij worden al een beetje moe van mij want iedere keer beweren ze dat zij van niks weten en niks gehoord hebben ben benieuwd zo gauw ik wat hoor meld ik mij weer
Ik heb de mijne gisterenavond terug binnengebracht om nog maar eens nieuwe schokdempers te plaatsen
achteraan .(moet nu de 4de keer zijn dacht ik) Ik had gedacht dat dit niet zoveel werk was en dat ik hem vandaag mocht terughalen.
Maar hij blijkt nog niet klaar te zijn .......zodra ik resultaat heb meld ik me weer .
Succes jongens !!!!
Dag XTR drivers
Op aanraden van mijn dealer en natuurlijk achter een redelijke discussie heb ik een brief naar citroên Brussel geschreven over de problemen met de demping van mijn XTR. ( 15/07/2010 )
Ik heb hen ook verteld dat mijn banden na 5 maanden en 8000 km al versleten waren en bijna vierkant.
Op 09/08/2010 heb ik een vriendelijke brief terug gekregen met de melding:
Wij willen u er op wijzen dat de banden van een wagen een slijtageonderdeel zijn dat bovendien onderhevig zijn aan verschillende externe factoren.
Wij kunnen dus geen gunstig gevolg geven aan uw vraag tot commerciële tussenkomst van de vervanging van de banden.
Wij hebben hoe dan ook nota genomen van uw opmerkingen en een dossier opgesteld. Wij zullen er, INDIEN NODIG, in de toekomst naar verwijzen.
Getekend : Charlotte STEYLEMANS
Mevrouw Charlotte ga ik eens vragen welke de externe factoren zijn zodat ik er ZELF iets kan aan doen
zodat ik eindelijk eens over een degelijke auto kan beschikken.
NOOIT MEER CITROEN
Groeten
Jan
over de achterassen van de XTR’s:
welke maat meten jullie achteraan van het hart van het wiel tot de bovenkant welkast???
bij mn schoonbroer en mn oom is het verschil meer dan 3cm. beiden in onbeladen toestand.
die van mn oom ligt een heel stuk lager????
Maar hij blijkt nog niet klaar te zijn .......zodra ik resultaat heb meld ik me weer .
Succes jongens !!!!
Na 3 dagen ben ik hem mogen gaan terughalen .
Meneer uw wagen is hersteld !!!
Na de rit dat ik er nu mee gedaan heb , zo een 30 km .....lijkt er mij weinig hersteld.
Dus voor de zoveelste keer andere schokdempers maar volgens mij geen beterschap .
PeterXTR schreef:Maar hij blijkt nog niet klaar te zijn .......zodra ik resultaat heb meld ik me weer .
Succes jongens !!!!
Na 3 dagen ben ik hem mogen gaan terughalen .
Meneer uw wagen is hersteld !!!
Na de rit dat ik er nu mee gedaan heb , zo een 30 km .....lijkt er mij weinig hersteld.
Dus voor de zoveelste keer andere schokdempers maar volgens mij geen beterschap .
ligt het dan wel echt aan de dempers??? zou het mss niet aan de bevestigingen van de as o.i.d. kunnen liggen??? of een lager van de as ofzo?
Aan SaXoKe
Hoogte achteraan van wielas tot onderkant spatbord : 40 cm
voorkant : 42 cm
Vandaag telefoon gekregen van mijn dealer met de melding dat ze op de hoogte gebracht zijn van onze klachtenbrief aan citroên Brussel.
Misschien komt de expert op 19 of 20/08/2010 of de week later.
Het gevoel bij mijn XTR is precies als ik in een leeg olievat van 200 liter zit gedempt door bonenstaken,
op wielen van een bolderkar.Voor de rest is het een toffe auto.
groeten
Jan
Aan SaXoKe
Hoogte achteraan van wielas tot onderkant spatbord : 40 cm
voorkant : 42 cm
Vandaag telefoon gekregen van mijn dealer met de melding dat ze op de hoogte gebracht zijn van onze klachtenbrief aan citroên Brussel.
Misschien komt de expert op 19 of 20/08/2010 of de week later.
Het gevoel bij mijn XTR is precies als ik in een leeg olievat van 200 liter zit, gedempt door bonenstaken,
op wielen van een bolderkar.Voor de rest is het een toffe auto.
groeten
Jan
Hallo
Vandaag mijn XTR op aanvraag van Citroen om 8 uur binnen gebracht by mijn dealer.
Deze zal naar een “gespecialiseerde” garage gaan om de auto volledig te laten uitlijnen.
Dit om de onregelmatige banden slijtage te verminderen en om een korting te kunnen verkrijgen bij de aankoop van nieuwe banden.( attest )
Bij mij in de garage zijn ze nu ook op de hoogte over de vele klachten van een te harde demping.
Mijn dealer heeft mij ook gevraagd als ik nu al iemand kende die met een XTR rijdt waarvan het probleem opgelost of verbeterd is met het veranderen van de schokdempers.
Bij mij zijn de achterste schokbrekers vervangen door het type Sachs 5206YQ.
Dit geeft geen verbetering,integendeel. Wanneer ik nu over een vluchtheuvel ga, met de 3 kinderen achterin, slaat de auto door tot op de rubberen blokken.Zelfs met zeer lage snelheid.
Over het demping of ophanging probleem zal later naar een oplossing moeten gezocht worden.
Maar mijn dealer denkt net zoals ik dat er voorlopig geen oplossing zal komen omdat dit behoort tot het “fenomeen” van dit type auto.
Straks meer nieuws.
Jan
Voor mijn XTR wordt nu een aanvraag tot vervanging van de achterste schokkers verstuurd;
Wanneer dit okè is, zal men dus tot de werkzaamheden overgaan.
Nadien post ik mijn wedervaren.
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009
Dag allemaal
Woensdag auto afgehaald in de garage na het sluitingsuur.(Kon niet anders door mijn werk.)
Deze morgen een telefoontje gedaan met de patrones van de garage.
De auto is uitgelijnd maar konden mij geen resultaten geven.Moet ik maar aan de mecanicien vragen.De auto is 14 uur daar geweest aub.
Hun vraag was: is het beter?
Antwoord: Neen.
Binnen 14 dagen komt de expert om te overleggen om “EVENTUEEL” een toelage te krijgen als ik mij nieuwe banden aanschaf.
Over het demping of ophanging probleem wordt helemaal afgeweken, ze willen absoluut dat ik nieuwe banden plaats.
Ik geeft het op, laat hem maar bonken en klonken en zal later op mijn kosten wel iets ondernemen.
Het spijtige is dat dit meer dan 5 maanden heeft aangesleept want dan had ik de auto eerder verkocht en tenminste de BTW gerecupereerd.
Veel geluk iedereen en als er toch nog iemand uit de bus valt die na een aanpassing aan zijn wagen min of meer tevreden is, laat het me dan weten. Want in de garage kennen ze ook nog niemand en hebben ze er helemaal geen benul van.
Ik ben ook een beetje misnoegd over een paar forumgangers die mij negatief aangevallen hebben en mij de mond hebben willen snoeren. Deze hebben dan ook niets gepost over een eventuele ervaring of een positieve oplossing.Ze hebben misschien ook 18000 euro geïnvesteerd in hun lievelings wagen en zitten met hetzelfde probleem opgescheept.
Fijn weekend gewenst.
Jan
Jan,
ik begrijp je reactie uit frustratie, maar houdt wel in het achterhoofd dat er net zo goed heel wat medesukkelaars wèl positief hebben gereageerd en aan jouw posts heel wat hulp hebben (gehad).
zoals eerder beloofd, ik wacht nu op verder nieuws en herstelling, dan post ik m’n wedervaren.
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009