Hallo liefhebbers,
Na 3 BX-en te hebben gereden in Nederland (2 zijn volgens de RDW site nog altijd op de weg met APK), rijdt ik nu ik in Perth, Australie, woon wederom een BX. Er is hier een erg sociale citroen club waar iedereen elkaar helpt. Er zijn niet veel rijdende BX-en hier in West-Australie, de clubleden schatten tussen de 5 en de 15. Ze weten niet wat ze missen! Ik heb een vraag waar ik hier niet uit kom.
Mijn BX is uit 1992 en heeft een DKZ motor. Volgens de Haynes zou deze dan met een 114 tands distributieriem zijn. Ik heb een 114 tands riem + spanrol + waterpomp besteld (uit Europa geimporteerd, dit scheelde de helft van de prijs met hier lokaal bestellen (ik moest wel 6 weken op het pakketje wachten)).
Toen ik vandaag de bescherm kap die over de riem zit weghaalde constateerde ik dat er een 113 tands riem met het oudere spansysteem omzit . Als ik vooraf had geweten dat het aantal tanden zo duidelijk op de riem staat en het verschil in spanrol zo duidelijk zichtbaar is had ik eerder gekeken voor ik bestelde, maar ja…
Mijn vraag is nu, voordat ik alles los ga halen:
1) Kan ik de 114 tands riem + excentrische spanrol wel plaatsen, of zijn er dan andere complicaties?
en indien (waar ik voor vrees) het antwoord nee is en dus weer 6 weken moet wachten.
2)Hangt het type waterpomp af van het type riem, of kan ik deze wel met beide riemen te gebruiken?
Er zijn draadjes met vergelijkbare onderwerpen, maar het antwoord op de eerste vraag staat daar volgens mij niet in. Bij voorbaat dank voor de reacties.
Lennard
Een 113 en 114 tands riem is niet uitwisselbaar, niet door elkaar gebruiken dus!
Doe je het wel, dan gaat het een en ander behoorlijk kapoerewietz…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vrees dat ie gelijk heeft. Je kán evenwel kijken of je de riem van 114 goed kunt spannen als je hem op jouw motor monteert maar dan nog blijft het een behoorlijke gok.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De riem heeft twee merktekens, deze moeten bij installatie juist worden afgesteld. Ik kan me voorstellen dat als je een riem met 114 tandjes een keer rondraait dit verder is dan 113, dus zal er iets niet meer helemaal synchroon lopen op den duur. Is dat het probleem en wat veroorzaakt dat ‘een en ander behoorlijk kapoerewietz…’ gaat?
De waterpomp, is die altijd hetzelfde?
Het aantal tanden op de riem zal er niet voor zorgen dat het spul niet meer synchroon loopt. De ‘synchronisatie’ komt van de wielen op de krukas en de nokkenas(sen).
Schijt aan originaliteit.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3644.jpg)
Totaal aantal Berichten: 10379
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de afstand tussen de tanden exact gelijk is moet het in principe wel kunnen. De verhouding tussen de snelheden van de assen hangt namelijk af van het aantal tanden op de assen, niet die van de riem. Als je een iets ruimere ketting op je fiets legt, leg je per pedaalomwenteling nog steeds hetzelfde aantal meters af.De spanrol zal dan wel iets verder komen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hoi LennardH,
een DKZ motor, hebben we het dan over een 19 GTI?
Als dat zo is dan werd er tot 1/92 een riem met 113 tanden gemonteerd ( G 5050XS )en
vanaf 1/92 114 tanden ( G 5215XS ) ook spanrol en waterpomp zijn dan anders
dit alles kun je terugvinden in de Hbase.
Waarschijnlijk is jouw auto geproduceerd in 1991.
Ik denk dus niet dat je nieuwe set gaat passen en
zou het zelf ook niet gokken.
Hoop dat je hier iets mee kan.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3421.jpg)
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
inclusief waterpomp EN spanrol zou het moeten kunnen,
Maar dan moet je wel gaan rekenen.. en meten, diameter van de poelie op de waterpomp EN de spanrol…
Ik zou als ik jou was zou ik 6 weken wachten! neem het zekere voor het onzekere en ga niet prutsen aan een goede motor met het risico ...
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7117.jpg)
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Forest schreef:Hoi LennardH,
een DKZ motor, hebben we het dan over een 19 GTI?
Als dat zo is dan werd er tot 1/92 een riem met 113 tanden gemonteerd ( G 5050XS )en
vanaf 1/92 114 tanden ( G 5215XS ) ook spanrol en waterpomp zijn dan anders
dit alles kun je terugvinden in de Hbase.
Waarschijnlijk is jouw auto geproduceerd in 1991.
Ik denk dus niet dat je nieuwe set gaat passen en
zou het zelf ook niet gokken.
Hoop dat je hier iets mee kan.
Deze opmerking is van nut voor je onderdelenvoorziening, dus vul ik dat (misschien ten overvloede, maar goed) aan met de opmerking dat er op je linker A-stijl een viercijferig nummer moet staan gestempeld die je exacte productiedatum bepaalt (het ORGA-nummer). Dat ORGA-nummer kun je dan bijvoorbeeld hier in een datum omzetten. Helpt misschien om dergelijke grappen in de toekomst wat voor te zijn, en het is altijd leuk om te weten wanneer je een biertje mag opentrekken op het zoveeljarig bestaan van je Citroën
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bedankt iedereen,
Ik ga de 113 tands riem met spanset bestellen.
Ik heb vandaag de beschermkapjes eraf gehaaald en de waterpomp heeft hetzelfde aantal tandjes met dezelfde uitsparing, dus dat moet goed gaan.
De Australische ‘RDW’ administratie geeft aan dat mijn BX 19 TZI van april 1992 is en het motortype DKZ. Echter het ORGA nummer is 4910 (dus 19 april 1990), er zit ook een Citroen plaatje met het chassis nummer vlak bij het LHM-vat, dit geeft ook aan “Build: 1990”. De motor heeft een label D6A. Ik ken de historie van de auto niet, misschien erg lang in een haven gestaan, of geimporteerd uit de UK.
Chassisnummer komt gelukig wel overeen met de administratie
Overigens lijkt de BX onder de motorkap en wat betreft interieur exact op mijn laatse GTI in Nederland, alleen heb ik nu geen spoiler, maar wel airco en de plastic zijraampjes helemaal achteraan (en een automatische versnellingsbak
).
Er maar een wat kortere klusdag van gemaakt en alleen de bougies, luchtfilter, benzinefilter en oliefilter (krijg die er maar eens uit met die airco en dubbele radiatio geinstalleerd) vervangen.
Nogmaals dank en misschien over 6 weken meer…
Lelijke Eend schreef:Het aantal tanden op de riem zal er niet voor zorgen dat het spul niet meer synchroon loopt. De ‘synchronisatie’ komt van de wielen op de krukas en de nokkenas(sen).
Als de afstand tussen de tanden exact gelijk is moet het in principe wel kunnen. De verhouding tussen de snelheden van de assen hangt namelijk af van het aantal tanden op de assen, niet die van de riem. Als je een iets ruimere ketting op je fiets legt, leg je per pedaalomwenteling nog steeds hetzelfde aantal meters af.De spanrol zal dan wel iets verder komen.
Je moet gewoon de voorgeschreven distributie-set gebruiken de opmerkingen hierboven zijn niet bepaald veilige tips te noemen denk ik.