Ik heb een evasion 2.0 16V met zo’n 205.000 km op de teller .
Leuke wagen , handig voor de kinderen , met lpg en airco etc .
Het probleem is dat er oile in het koelcircuit komt .
Niet zo’n beetje , maar op het eerste gezicht de volle oliedruk .
Bij warme motor spuit de olie uit het koelwatertankje , en uiteraard het
carter raakt leeg . Ik ben er ruim op tijd bij , de motor heeft niet drooggelopen , gelukkig .
Nu ben ik eerder een audi specialist , met citroen heb ik weinig ervaring .
Als je met een audi 5 cilinder dit probleem hebt is gegarandeerd het
blok gebarsten en kan je op zoek naar een donor .
Vandaar m’n vraag , heeft er iemand al een dergelijke ervaring gehad met een 2.0/16V .
Kan het alleen de pakking zijn of is het waarschijnlijk meer , kop gebarsten , blok gebarsten ...
En zit deze motor ook in andere modellen , want 2.0/16V evasions zijn niet zo dik gezaaid .
Ik ga volgende week de kop erafhalen , hopelijk weet ik dan meer .
Zal wel enkele plaatjes schieten om hierbj te zetten ook , das altijd leuk .
Pat
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Van wanneer is die auto? Ik heb ik 15 jaar nog nooit zoiets gehoord bij een 2.0i 16v van Citroën/Peugeot….. Ok, er gaat wel eens een koppakking lek, maar zelfs dat komt niet vaak voor…
Het 2.0i 16v blok is in vele modellen geleverd, een ander blok vinden zal niet zo lastig of duur zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De auto is van januari 2001
En idd , ik heb dat ook nog maar twee keer eerder aan de hand gehad op pakweg 15 jaar tijd .
In beide gevallen was er een barst in het onderblok .
Dus ik vrees een beetje dat ik hier ook onherstelbare motorschade ga hebben .
‘t is mogelijk nog iets te vroeg , maar als er iemand een ruilblok of een sloper
weet , alle info is welkom uiteraard .
Ik kan een motor van een Citroen xantia 2.0i 16V benzine
van bj 1999-2000 krijgen .
Weet er iemand of dat dezelfde is ?
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat hangt er van af! Je zal de codes heel goed moeten vergelijken, want in die jaren is er wel e.e.a. veranderd waardoor je goed nat kan gaan. Vergelijk de motor-types en uiterlijke kenmerken dus vooral heel goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zo , ik ben er gisteren dan maar aan begonnen .
Heel het zaakje kaal gemaakt .
Serieuse klus toch .
Zeer eigenaardig was dat nu alle koelvloeistof in het carter zat .
Tankje was volledig leeg .
En de motor heeft sinds ik het probleem geconstateerd heb
niet meer gedraaid . Dus duidelijk een verbinding tss koelwater en oliecircuit .
Ik heb er geen goed oog in ....
Nu moet ik eerst een E14 dop gaan kopen om de kopbouten los te krijgen .
Maandagavond weet ik hopelijk meer .
In bijlage enkele sfeerbeelden
Wel het probleem is opgelost .
Om een lang verhaal kort te maken , het blijkt de oliekoeler te zijn die
lek is .
Alleen jammer dat ik daar pas opgekomen ben nadat ik de cilinderkop eraf had .
Van de nood dan maar een deugd gemaakt , en ineens de klephoedjes vervangen .
Mag wel na 205.000 km .
De oliekoeler is aftermarket niet te krijgen , en origineel cotroen kost ie 145+ btw .
Er is wel een dikkere aftermarket voor 75€ .
Mits het vervaardigen van een aangepaste bevestigingsbout past ie perfect , en hij gaat nog beter
koelen ook .
Pat