Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 27-02-2010
- Xantia 1.8 i X
- Xantia 1.8 16V Pallas
- C5 2.0i 16v Ligne Prestige break
- Xsara Picasso 1.8I 16V
- C8 2.2i 16v ligne ambiance
Thnx laat ik de bougies zitten….
Ik heb deze bougies erin zitten
Moest ze wel zelf op maat(0,9 MM)zetten het pootje boven de electrode
Dit sportfilter ligt in me filterbak
bij tuning gaat het soms om 10den, en als gewone bestuurder merk je dat niet, vandaar de discussie over luchtfilters….
Het plaatsen van een ander luchtfilter en bougies zou ik niet echt “tuning” willen noemen… en inderdaad, als gewone bestuurder merk je er niks van. Waarom zou je ‘t dan doen? Niet voor het vermogen, verbruik zal ook niet merkbaar beter worden en het is ook niet goedkoper. Die dingen zijn dus alleen positief voor de verkoper eigenlijk.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
@Zx 1,4i: 100.000 km! Is dat dan in een ZX of in een Xantia Diesel? Wellicht dat deze motorblokken die ook op slaolie lopen, ongevoeliger zijn?
Ik gebruikte DENSO K207XR bougies met zo’n dubbele electrode.
Deze veroorzaakten tot twee maal toe problemen bij ff kijken 27253 mijl = dus ca. 44000km. en daarna een keer bij ca.39000 km. Zoals gezegd was er niets aan de bougies of bobinerail te zien aan corrosie of i.d.
Er zitten nu NGK bougies in en voor die 20 eurootjes neem ik geen risico meer (beide storingen maakten mijn ega niet blij met het thuis zien te komen in deze citroen. Nooit ik, maar altijd zij die pech heeft…)
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Harm schreef:bij tuning gaat het soms om 10den, en als gewone bestuurder merk je dat niet, vandaar de discussie over luchtfilters….
Het plaatsen van een ander luchtfilter en bougies zou ik niet echt “tuning” willen noemen… en inderdaad, als gewone bestuurder merk je er niks van. Waarom zou je ‘t dan doen? Niet voor het vermogen, verbruik zal ook niet merkbaar beter worden en het is ook niet goedkoper. Die dingen zijn dus alleen positief voor de verkoper eigenlijk.
Daar en ik het dan weer NIET mee eens
Met een rotte lambda was mijn xantia ruim een liter op de 100 km zuiniger sinds het K&N filter er in zit!
Nu moet ik nog meten sinds de lambda vervangen is !
Maar een tussen meting haalt bij mijn 1.8 - 16V al 1:12
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
puffel schreef:@Zx 1,4i: 100.000 km! Is dat dan in een ZX of in een Xantia Diesel? Wellicht dat deze motorblokken die ook op slaolie lopen, ongevoeliger zijn?
Ik gebruikte DENSO K207XR bougies met zo’n dubbele electrode.
Deze veroorzaakten tot twee maal toe problemen bij ff kijken 27253 mijl = dus ca. 44000km. en daarna een keer bij ca.39000 km. Zoals gezegd was er niets aan de bougies of bobinerail te zien aan corrosie of i.d.
Er zitten nu NGK bougies in en voor die 20 eurootjes neem ik geen risico meer (beide storingen maakten mijn ega niet blij met het thuis zien te komen in deze citroen. Nooit ik, maar altijd zij die pech heeft…)
Ja, dat kan idd, maar een diesel heeft alleen gloei bougies en geen vonken trekkers!
Ik weet niet hoe die denso bougie’s funvtioneren, gewoon een kwestie van proberen…
de ene motor is ook de andere niet
een xantia 1.8 16V met 220 km kan geen olie gebruiken, maar een andere mat laten we zeggen 170 000 wel ...
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
puffel schreef:@Zx 1,4i: 100.000 km! Is dat dan in een ZX of in een Xantia Diesel? Wellicht dat deze motorblokken die ook op slaolie lopen, ongevoeliger zijn?
Je ben wakker, ik bedoel mijn Xantia diesel,
Aan slaolie doe ik niet, afgezien daarvan zou het voor de gloeibougies niet mogen uitmaken.
Om de 100K is de riemwissel en daarvoor moeten de gloeibougies eruit, aangezien het een aardig klusje is bij een TD, vervang ik ze meteen, 100K is zo een beetje wel de levensduur van die dingen.
Traindriver schreef:Harm schreef:bij tuning gaat het soms om 10den, en als gewone bestuurder merk je dat niet, vandaar de discussie over luchtfilters….
Het plaatsen van een ander luchtfilter en bougies zou ik niet echt “tuning” willen noemen… en inderdaad, als gewone bestuurder merk je er niks van. Waarom zou je ‘t dan doen? Niet voor het vermogen, verbruik zal ook niet merkbaar beter worden en het is ook niet goedkoper. Die dingen zijn dus alleen positief voor de verkoper eigenlijk.
Daar en ik het dan weer NIET mee eens
Met een rotte lambda was mijn xantia ruim een liter op de 100 km zuiniger sinds het K&N filter er in zit!
Nu moet ik nog meten sinds de lambda vervangen is !
Maar een tussen meting haalt bij mijn 1.8 - 16V al 1:12
Sorry hoor, eerst wil ik even terug komen op je verhaal van die mini. Je gaat mij namelijk niet vertellen dat het ding op de rollenbank is geweest, daarna er alleen een ander filter op is gekomen om vervolgens weer op de rollenbank gezet te worden! Om dus te zeggen dat de eventuele vermogenstoename komt van een ander filter lijkt me zeer kortzichtig!
Dan het bovestaande: Je auto had een brakke lambdasonde en na het plaatsen van een K&N filter is het verbruik opeens verbeterd? Je rijd in een auto met een gare lambdasonde die wellicht soms nog wel eens wat doorgeeft. De ECU krijgt dus continu andere gegevens binnen. Je snapt toch zelf ook wel dat er teveel variabelen zijn op het moment dat jij met brakke sensoren rondrijd om een verbetering in je brandstofgebruik toe te wijten aan een ander filter?!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Waarom moeten met een riemwissel de gloeibougies er uit?
Om de motor met de hand te kunnen draaien, anders gaat het veel te zwaar (hoge compressie).
Heb laatst distributie van mijn xantia turbo-diesel vervangen,zonder de gloeibougies te demonteren. Geen problemen met tornen van de motor gehad.
Toen ik de bouten van het vliegwiel/de koppeling van m’n BX aandraaide draaide de hele rommel ook door. Wat nou compressie ? Ik moest het vliegwiel blokkeren !
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
PrutsyLJ schreef:
Sorry hoor, eerst wil ik even terug komen op je verhaal van die mini. Je gaat mij namelijk niet vertellen dat het ding op de rollenbank is geweest, daarna er alleen een ander filter op is gekomen om vervolgens weer op de rollenbank gezet te worden! Om dus te zeggen dat de eventuele vermogenstoename komt van een ander filter lijkt me zeer kortzichtig!
Dan het bovestaande: Je auto had een brakke lambdasonde en na het plaatsen van een K&N filter is het verbruik opeens verbeterd? Je rijd in een auto met een gare lambdasonde die wellicht soms nog wel eens wat doorgeeft. De ECU krijgt dus continu andere gegevens binnen. Je snapt toch zelf ook wel dat er teveel variabelen zijn op het moment dat jij met brakke sensoren rondrijd om een verbetering in je brandstofgebruik toe te wijten aan een ander filter?!
In de tijd dat dit gebeurd is was het tuning bedrijf gesloten EN werkte ik daar! ( freelance)
In die tijd woonde in in de UK en we ( een paar collega’s) wilden het verschil wel eens weten, dus op een loze zondag met de mini aan het werk gegaan!
( een andere tip : lees eens tuning BMC A-SERIES engen van David Vizzard, daar komen verbluffende resultaten uit, die gewoon volgens de natuurwetten nogsteeds gelden, ook op auto’s met injectie!)
Ik weet waar over ik praat, daar ik in het verleden nokkenasen met offset spietjes op tijd heb gezet ( kenners weten dat dit geen standaard nokkenassen betreft! )
De betreffende motor had trouwens ook zuigers/cylinders die offset geboord waren, wat betekend ( en dat zullen de kenners beamen) dat het een 1410 CC A-series betrof! ( standaard is 1310 CC als max! , en dan heb je nog offset 1395 en 1410 cc)
Voor wat betreft de xantia,
de lambda was dood, dood en nog een s dood omdat deze 100% verkeerd zat aangesloten, het lijkt me sterk dat deze dan alsnog meet resultaten weer geeft!
zo ver rijkt mijn electro kennis ook wel weer!
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Lelijke Eend schreef:Toen ik de bouten van het vliegwiel/de koppeling van m’n BX aandraaide draaide de hele rommel ook door. Wat nou compressie ? Ik moest het vliegwiel blokkeren !
verschil in kracht van de monteur ?
Nee, een motor met compressie door draaien kan wel degelijk, echter zonder ( gloei) bougies gaat dat makkelijker !
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Traindriver schreef:In de tijd dat dit gebeurd is was het tuning bedrijf gesloten EN werkte ik daar! ( freelance)
In die tijd woonde in in de UK en we ( een paar collega’s) wilden het verschil wel eens weten, dus op een loze zondag met de mini aan het werk gegaan!
( een andere tip : lees eens tuning BMC A-SERIES engen van David Vizzard, daar komen verbluffende resultaten uit, die gewoon volgens de natuurwetten nogsteeds gelden, ook op auto’s met injectie!)Ik weet waar over ik praat, daar ik in het verleden nokkenasen met offset spietjes op tijd heb gezet ( kenners weten dat dit geen standaard nokkenassen betreft! )
De betreffende motor had trouwens ook zuigers/cylinders die offset geboord waren, wat betekend ( en dat zullen de kenners beamen) dat het een 1410 CC A-series betrof! ( standaard is 1310 CC als max! , en dan heb je nog offset 1395 en 1410 cc)
Voor wat betreft de xantia,
de lambda was dood, dood en nog een s dood omdat deze 100% verkeerd zat aangesloten, het lijkt me sterk dat deze dan alsnog meet resultaten weer geeft!
zo ver rijkt mijn electro kennis ook wel weer!
Allemaal heel interessant wat je neerzet. Maar ik zie nergens harde resultaten. En daarbij blijf ik bij mijn punt dat je een simpel carburateurtje niet kan vergelijken bij een modern injectiesysteem inclusief inlaattraject. Als het al verschil uit maakt hebben we het waarschijnlijk ook nog eens over halve procenten oid. Daarbij ben ik nog steeds geneigd eerder het verhaal van DriverD over te nemen aangezien dat getest is op een auto met een vergelijkbaar injectiesysteem. Waarbij zogenaamde aftermarket “performance” filters alleen maar vermogen kostte.
Mijn verhaal van de rotte lambdasonde blijft staan ook als hij echt niks meer deed. Met een auto die rotte sensoren heeft en werkt met brakke input kan je niet fatsoenlijk een verbuiksmeting uitvoeren en vervolgens de winst toewijzen aan een aftermarket luchtfiltertje.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Lelijke Eend schreef:Toen ik de bouten van het vliegwiel/de koppeling van m’n BX aandraaide draaide de hele rommel ook door. Wat nou compressie ? Ik moest het vliegwiel blokkeren !
Gezien de leeftijd en km-stand van je BX, zal de compressie niet zo hoog meer zijn.
En verder is het zo dat de bouten van het vliegwiel/koppeling uit het hart van de krukas liggen, dan kom je vrij makkelijk over de compressie heen.
Traindriver schreef:
verschil in kracht van de monteur ?
Nee, een motor met compressie door draaien kan wel degelijk, echter zonder ( gloei) bougies gaat dat makkelijker !
Het gaat wel, maar voor de compressieslag word het zwaar en na de compressieslag schiet je door, waardoor het lastig is om de motor op tijd te zetten.