1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Motormismanagement (misschien opgelost, voorzichtig hoera!)
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 02 augustus 2010 03:49 PM

Toen ik de de zilveren schicht, een 16V Mk2, overnam, wist ik dat het motormanagement niet helemaal jofel was en het blijft problemen geven. Bij Bosch Servicecenter kwamen ze alleen op een kapotte luchtmassameter, de rest zou goed zijn. Het monteren van een andere luchtmassameter maakt dat hij in elk geval een stuk beter trekt en regelmatiger loopt, maar zo gauw als de motor warm is, wordt de stationairloop erg onregelmatig. Blijft eerst rond 1200 tot 1300 toeren hangen, om dan opeens naar beneden te duiken en af te slaan. Bij een herstart moet ik het gas helemaal naar beneden duwen om hem in een stevige bezininelucht weer aan de praat te krijgen, dus hij verzuipt gewoon. Zag net dat het waarschuwingslampje voor het motormanagement weer constant brandde. Welke sensoren kunnen hiervoor de schuldige zijn? Er viel me trouwens nog iets raars op: de oliedruk varieert met de toeren. Als ik gas geef, zie ik het wijzertje omhoog schieten en bij stationair zakt hij weer. Verder zakt het toerental erg langzaam als ik rijdend van het gas af ga. Iemand met goede ideeën?

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 02 augustus 2010 07:00 PM
  [ # 1 ]

Oliedruk dat varieert met toerental is normaal, meer toeren voor de motor betekent ook automatisch meer toeren voor de oliepomp. Zodra je merkt dat de variatie minder begint te worden is het tijd voor nieuwe olie + filter. Bij flinke toeren moet hij rond de 6 bar zitten, stationair rond de 3 bar.

En maak nou ff je stappenmotor schoon, dat is zowat het simpelste klusje dat je kunt hebben aan de 16V en heeft vrijwel altijd effect. En heb je je vacuumslangen nou al eens nagelopen want nogmaals, deze motoren gaan echt debiel lopen als ze ergens valse lucht trekken. De vacuumslangetjes zijn die wat op de stappenmotor zijn aangesloten en op de dikke luchtslang tussen luchtfilter en gasklephuis.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 02 augustus 2010 07:59 PM
  [ # 2 ]

Kijk, dit zijn tips waar ik wat aan heb. Deze motor heeft van alles dat m’n stortkokerinjectie op de GTi mist, dus het is allemaal nieuw voor me. Heb stappenmotor eraf gehaald en goed schoon gespoten in beide openingen. (ik neem aan dat je het stuk kunststof waaraan de stekker zit, niet moet proberen er ook uit te halen, of wel?) Zag trouwens dat de vacuumslang van de stappenmotor naar de dikke slang vanaf de lmm aan de slangkant zonder slangklem is bevestigd, hij zit er gewoon opgeschoven. Kan dit ook al voor de problemen zorgen?

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 02 augustus 2010 10:03 PM
  [ # 3 ]

Wat is dit voor raar gedoe, als ik een reply probeer te wijzigen krijg ik dit: U bent niet geauthoriseerd om in dit forum te posten. Maar een nieuwe lukt wel. Maar goed, ik wou dus op de vorige aanvullen dat ik op de stappenmotor een gaatje zie. Moet dit open of dicht zijn?

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 02 augustus 2010 10:42 PM
  [ # 4 ]

Stappenmotor moet je inderdaad niet uit elkaar proberen te halen, gewoon loshalen en doorspuiten. Binnenin zie je de servo zitten die kun je met je vinger wat heen en weer bewegen, hij moet soepel bewegen en vanzelf weer terug gaan naar zijn standaard positie draaien, als ie niet soepel loopt of blijft hangen kan dat evt. het langzaam terugvallen van de toeren na loslaten van gas veroorzaken.
Dat zo’n luchtslangetje niet met een klemmetje vast zit hoeft niet persé voor problemen te zorgen maar zoals gezegd, deze motoren zijn ernstig allergisch voor valse lucht. De aansluiting van de dikke luchtslang op het gasklephuis wil ook wel eens scheef zitten wat soms maar moeilijk te zien is, check dat ook even.

Dat je je posts niet kunt editten klopt, ik heb de vraag ook al eens gesteld. Alleen je openingspost mag je wijzigen, van de overige posts kan het slechts 10 minuten na posten, daarna niet meer (althans, niet zonder tussenkomst van een mod)

En welk gaatje bedoel je precies in je stappenmotor? je hebt twee aansluitingen voor een slang en een stekker. Waar zit dat gaatje?

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 02 augustus 2010 11:24 PM
  [ # 5 ]

Servo beweegt lekker soepel. Ik heb even een foto gemaakt, dan zie je het gaatje dat ik bedoel.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 02 augustus 2010 11:54 PM
  [ # 6 ]

hhhm, dat gaatje ken ik niet en dat hoort hoe dan ook niet open te zijn.
Plak hem eens dicht met een stukje duct-tape, kijken of ie dan wat beter stationair wilt want hierdoor zuigt ie sowieso al valse lucht.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
16Soupapes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 23-12-2008

- BX 16 Soupapes
Gepost: 03 augustus 2010 12:36 AM
  [ # 7 ]

Hallo,

Dat is geen gaatje maar een stelschroef die normaliter verzegeld is met een soort hars (fabrieksafstelling) afplakken met ducktape zal niks uitmaken… daar zal hij geen valse lucht door krijgen.

Als ik het zo hoor ben je toe aan een paar nieuwe inlaat pakkingen en/of injector o-ringen
Kan je makkelijk testen door met draaiende motor wat wd-40 of remmenreiniger uit een spuitbus op de voet van de injectors en of inlaatpakking te spuiten als de motor hier op reageert dan weet je alvast wat je volgende klusje is Wink

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 03 augustus 2010 12:50 AM
  [ # 8 ]

OK das mooi, geen gat dus, het is me nooit opgevallen bij mijn stappenmotor en de reserve die ik heb liggen vandaar dat ik dacht dat er in geboord was of zo. Wat valt er trouwens af te stellen aan die stappenmotor?

Verder is het spuiten van remmenreiniger rondom het inlaatspruitstuk geen heilige methode om evt. slechte pakkingen te detecteren, bij een lek in het luchtinlaattraject zal hij het ook naar binnen zuigen en weet je nog niets. Inlaatspruitstukpakkingen zijn trouwens erg goedkoop (dacht 6 euro ofzo bij de dealer) dus daar hoef je het niet voor te laten, maar ik meen dat het inlaatspruitstuk recent nog los geweest is, de vorige eigenaar kennende zullen daar dan ook zeker nieuwe pakkingen tussen gezet zijn. En lekke o-ringen bij de injectoren heb ik ook wel eens gehad maar dat zag en rook je meteen doordat de benzine daarlangs liep.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 03 augustus 2010 01:55 AM
  [ # 9 ]

Zal eens contact opnemen met Willem. Ik weet dat ze toen hij voor de APK in de garage stond, met een spruitstuk in de weer zijn geweest, maar welk? Morgenvroeg in elk geval even de stappenmotor opnieuw monteren en kijken wat dan gebeurt.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 03 augustus 2010 09:17 AM
  [ # 10 ]

Misschien handig om de motorcomputer eens uit te lezen? Dit kan heel simpel met knippercodes.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 03 augustus 2010 09:34 AM
  [ # 11 ]

Ecu uitlezen is nog gebeurd bij het Bosch Servicecenter.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 03 augustus 2010 11:38 AM
  [ # 12 ]

Stappenmotor is teruggezet en hij loopt nog even beroerd. Dus weer een mogelijke oorzaak uitgeschakeld, nu op zoek naar de volgende. De motor verzuipt gewoon in een steeds rapper tempo terwijl hij loopt. Injectors even met WD40 besproeid, maar dan verandert niks.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 03 augustus 2010 11:49 AM
  [ # 13 ]

Wanneer doet dat verzuipen zich voor? Alleen bij stationair en starten met warme motor of loopt ie over de gehele linie beroerd?

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 03 augustus 2010 12:01 PM
  [ # 14 ]

Als hij eventjes stationair draait, begint hij steeds beroerder te lopen tot hij ermee stopt. Herstart moet gebeuren met het gaspedaal gevloerd, wat ik ken van verzopen motoren. Of het tijdens het rijden ook al gebeurt, is moeilijk te zegen, maar ik weet wel dat ik een bijzondere techniek heb ontwikkeld bij het naderen van een stoplicht. Koppeling in, motor hoog in de toeren jagen, afremmen, tussendoor nog even een dot gas als ik alle rode lampjes in m’n dashboard zie beginnen te knipperen en de toerenteller naar beneden zie gaan, zorgen dat ik op tijd stil sta en motor zo rond de 2.000 toeren houden. Doe ik dit niet, dan slaat hij af. Levert wel wat verbaasde blikken op van medeweggebruikers. cheese

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 03 augustus 2010 12:21 PM
  [ # 15 ]

hahaha ja das natuurlijk niet prettig rijden.
Wat je alvast eens kunt doen zijn alle stekkers van de sensoren die een beetje bereikbaar zijn nalopen en inspuiten met contactspray (expansievat, luchtweger, gasklephuis, thermostaathuis, radiateur, stappenmotor) en de overige stekkers (onder de accu, injectoren, rondom het lhm-vat)

En hoe zien je bougiekabels er uit? Ik heb het bij de mijne wel eens gehad dat één van de kabels niet lekker onder het afdekplaatje had gezeten en intern beschadigd was (er zitten kabels met een grafietkern op) daar ging ie ook gek van lopen (maar deed verder niets met motormanagement)

En je kunt eens kijken hoe het met de lambda-sonde is, als die foute waardes door geeft wordt het ook puinhoop. Dat heb ik iig al meerdere malen meegemaakt maar dan bij 1.4 TUtjes en daar is ie lekker bereikbaar, jij moet even onder de auto kruipen om hem er uit te kunnen halen.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook