![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10250.gif)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Een stappenmotor kan ook stuk of wrak zijn, dan helpt schoonspuiten niet echt… Die zou ik nog niet uitsluiten als mogelijke oorzaak.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
M’n busje contactspray heeft al heel veel dienst gedaan op alles waar ik bij kan. Ik verdenk inderdaad de lambdasonde of een van de andere sensoren (BDP, motortemperatuur en de hele andere zwik) van het stevig ontregelen van de rest van de zooi, maar welke is het meest waarschijnlijk? Ik kan natuurlijk wel allemaal nieuwe kopen, maar dat wordt me iets te gortig. Ik zit nu af en toe hevig terug te verlangen naar de simpelheid van de Jetronic van de GTi.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
@Midfriesland
Volgens mij is het enige dat die stappenmotor moet doen simpelweg die klep opengooien en die draait nog hartstikke soepel en veert perfect terug om de opening af te sluiten. Of zit daar meer bij?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Nou ja, de electronica van de stappenmotor kan brak zijn waardoor de klep niet goed draait, maar goed, dat heeft alleen effect op de stationaire loop, daar gaat ie niet van verzuipen of motormanagement problemen mee veroorzaken.
Welke sensor meest waarschijnlijk is om problemen te veroorzaken is moeilijk te zeggen, als ECU uitlezen geen richting geeft om te zoeken moet je maar trial&error; toepassen. Overigens hoeven sensoren niet eens stuk te zijn een slecht contact kan ook al problemen veroorzaken. Loop dus de stekkers na van in ieder geval de sensoren die iets met de temperatuur doen, en schroef de lambda er even uit, deze moet schoon zijn en niet onder een dikke laag roet zitten.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Eureka! Ik ben toch maar eens diep nagedacht en heb een briljant idee gekregen. Of wellicht toch niet zo, maar schiet me dan maar af. Ik kwam erop door de tip om de lambdasonde even af te koppelen en dan te bekijken wat de ecu dan doet als hij op een soort noodloop overschakelt. Diezelfde tip kreeg ik bij het Bosch servicecentrum ten aanzien van de kaduke luchtmassameter: stekker eruit en de ecu zoekt een soort gemiddelde waarde. Als dit ook voor de andere sensoren geldt, zou ik deze dus een voor een kunnen loskoppelen, starten, kijken wat de motor dan doet en dit net zolang tot de motor ook in de noodafstelling fatsoenlijk loopt, want dan zou ik de fouterik moeten hebben. Goed gedacht, of ziet mijn boerenverstand iets over het hoofd?
Nog iets, onder m’n GTi zit ook nog een lambdasonde, maar volgens mij zit die daar compleet voor joker omdat die vuile motor toch geen ecu heeft om dat ding aan te sturen. Die zou ik dus zo kunnen omwisselen als het probleem bij de sonde zit?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8340.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Eerste vraag, geen idee hoe en of de motor gaat lopen, ik heb geen BX’en met die sensor. Die van je GTi zal wel behoorlijk gesloopt zijn door alle gassen die bij je vuile GTi door die uitlaat gaan, dus die zou ik niet gebruiken.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7117.jpg)
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Bearwil, is dit ook interessant voor je?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Helaas nee, maar bedankt voor de tip.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
bearwil schreef:Eureka! Ik ben toch maar eens diep nagedacht en heb een briljant idee gekregen. Of wellicht toch niet zo, maar schiet me dan maar af. Ik kwam erop door de tip om de lambdasonde even af te koppelen en dan te bekijken wat de ecu dan doet als hij op een soort noodloop overschakelt. Diezelfde tip kreeg ik bij het Bosch servicecentrum ten aanzien van de kaduke luchtmassameter: stekker eruit en de ecu zoekt een soort gemiddelde waarde. Als dit ook voor de andere sensoren geldt, zou ik deze dus een voor een kunnen loskoppelen, starten, kijken wat de motor dan doet en dit net zolang tot de motor ook in de noodafstelling fatsoenlijk loopt, want dan zou ik de fouterik moeten hebben. Goed gedacht, of ziet mijn boerenverstand iets over het hoofd?
Nog iets, onder m’n GTi zit ook nog een lambdasonde, maar volgens mij zit die daar compleet voor joker omdat die vuile motor toch geen ecu heeft om dat ding aan te sturen. Die zou ik dus zo kunnen omwisselen als het probleem bij de sonde zit?
meet de sensoren door als de motor verrot loopt waardes zijn wel hier of daar te vinden. dan weet je direct of de sensor rot is of niet. verder zijn er volgens mij sensoren waar de motor zonder gewoon niet zal lopen dus lostrekken werkt dan ook niet. verder loopt ie bijvoorbeeld zonder luchtmassameter bij mij heel beroerd (veel te rijk en slaat stationair af/slecht) dus stekkers los gaan trekken is volgens mij geen oplossing maar je kan het allicht proberen. als je een multimeter hebt en de ohm waardes die de diverse sensoren moeten geven bij de hand hebt kan je iig zien wat eea doet. sensoren kunnen ook kapot zijn, maar nog wel binnen bepaalde marges zitten.
verdelerkap al eens los getrokken van de auto voor de grap? mijn xm had een verrotte verdeler en liep rond de 1000 toeren slecht, daarboven nergens last van.
staat me verder nog bij dat de auto bij willem een storing had op de bdp sensor maar weet niet of die uberhaupt er iets mee te maken heeft.
blijft wel ontzettend lastig om op afstand te zien wat er aan de hand is er is zoals je zelf al zei zo’n berg elektronica. voor hetzelfde geld heb je een rotte stekker ergens.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Ik dacht dat het bij Willem alleen de luchtmassameter was en die heb ik inmiddels vervangen, maar de bdp sensor is ook een mogelijkheid. Eigenlijk denk ik zelf meer aan de motortemperatuursensor omdat hij bij warme motor nog steeds denkt dat hij koud is en een veel te rijk mengsel geeft en dus verzuipt.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Bearwill… ik heb hier nog een uitlaat liggen met lambda van mijn 16TZi. (wel de lambda-sonde gewoon doorgeknipt).
Eventueel mag je die wel hebben om te testen. Hij liep bij mij goed met die lambda
Ik zou vandaag even proberen de lambdasonde te verwisselen, maar dan merk je weer wat een lastige bak die 16 klappert soms is. Bij een normale BX kun je er vanaf de linkerkant goed bij als je hem omhoog zet, maar bij deze zit de uitlaat weer precies in het midden en zie je de sonde niet. Zal dus de brug op moeten om erbij te kunnen.
Trouwens, welke sensor zit direct achter het gasklephuis? Ik had hem vandaag even los om te kijken of de stekker soms gecorrodeerd was en toen viel me op dat de stationairloop opeens heel erg stabiel werd. Weliswaar draaide hij een dikke 2.000 toeren, maar wel mooi regelmatig en zonder plotselinge dalingen.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
bearwil schreef:Ik dacht dat het bij Willem alleen de luchtmassameter was en die heb ik inmiddels vervangen, maar de bdp sensor is ook een mogelijkheid. Eigenlijk denk ik zelf meer aan de motortemperatuursensor omdat hij bij warme motor nog steeds denkt dat hij koud is en een veel te rijk mengsel geeft en dus verzuipt.
BDP sensor doet het, of doet het niet. Als die stuk is zal de auto niet eens aanslaan.
Okay, die kan ik dus uitsluiten?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Is in ieder geval geen hoofdverdachte…