Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Sinds een paar maanden heb ik een steeds nadrukkelijker probleem: bij het rijden over oneffenheden zoals klinkerbestrating, of kleinere gaten, begint zich een steeds nadrukkelijker ‘klokken’ te manifesteren.
Omdat ik niets ervan in het stuur voelde, sloot ik remmen, aandrijfassen, stuurinrichting e.d. eigenlijk uit, maar wat was het dan wel? Welnu, vanavond maar even op de smeerput in de garage van mijn vader en dan maar kijken, voelen en luisteren waar het vandaar komt.
Het lijkt erop, dat een gedeelte van de ophanging dit veroorzaakt. Aan de achterkant van de motor, boven op het subframe, loopt een stabilisatorstang, die bij de wielkassen naar voren buigt. Ter hoogte van de wielkasten zit er een stangetje, dat van deze grote stang naar de veerpoot loopt, en daar een 5-tal cm onder de schroefveer vastzit aan het huis waar de schokbreker zich bevingt.
Dit stangetje zit met twee gefelste bouten en naar ik aannaam zelfborgende moeren vast aan dat huis resp. de stabilisatorstang.
Aan dit stangetje meen ik zoveel speling te voelen, dat daardoor het geluid veroorzaakt wordt. Als ik het met de hand beweeg, hoor ik een geluid. Duwt iemand op de auto of beweegt deze heen en weer aan de voorzijde hoor en voel ik het ook. Het lijkt erop dat de rubber ‘dun’ is.
Vragen:
1. iemand die dit herkent uit zijn eigen ervaring? Wat kan daar de oorzaak van zijn? O ja: alleen rechts! Links (bestuurderzijde) voel en hoor ik niets;
2. iemand enig idee hoe dat stangetje heet?
3. ervaringen met zelf vervangen (te doen of niet, kosten)?
4. is een 2e hand stangetje ophalen bij bv. Bart Ebben een idee, of is nieuw altijd beter (2e hands heeft natuurlijk ook een verleden)?
5. heeft vervangen gevolgen voor de juiste uitlijning van het wiel?
Mijn Saar (Break 1.6i, type 1 uit 2000) heeft niet zoveel typische kwalen, ik heb dit nog nergens gelezen…
Jos.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
1) Ja hoor. Krijgen alle auto’s een keer last van, is normale slijtage van de 2 kogelgewrichtjes.
2) Reactiestangetje. Op dit forum wordt de term stabistokjes nogal eens gebruikt
3) Over het algemeen is dat wel te doen, maar de boel wil wel eens lekker vastgeroest zitten. De procedure is in ieder geval niet al te moeilijk.
4)Zou ik niet doen. Dan moet je meestal binnen de kortste keren opnieuw en omdat de boel vaak vastgerot zit is het de vraag of je het zomaar onder een sloper uit krijgt.
5) Neen, in principe niet.
Aanvulling: doe meteen beide voorste maar. Die andere gaat waarschijnlijk niet lang meer op zich laten wachten. Bovendien is het voor zover ik weet een APK-punt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
wil afbeelding plaatsen ,wil niet.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
bedankt voor de snelle reacties en de tekeningen.
toch nog wat aanvullende vragen:
- het vervangen zal toch alleen een kwestie van losdraaien zijn, of zit er nog spanning op het geheel? Zit er in rust, of op de krik, spanning op de verbindingen? Om er bovenaan bij te kunnen dacht ik eerst het wiel ervan af te halen, kan ik er wrs beter bij dan van onderuit.
- als ik de tekeningen bekijk heb ik alleen de reactiestang pos.4 nodig + 2 x moer pos.71 nodig. Correct?
- links en rechts gelijk?
- idee van kosten?
Ik vind klussen leuk, maar een automonteur ben ik niet meer zo erg…. Maar met die garagetarieven tegenwoordig…
Jos.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Er zit weinig tot geen spanning op die stangetjes als de auto is uitgeveerd (op de krik bijvoorbeeld). Wieltje even weghalen; in ruimte is goed te werken. Je hebt inderdaad reactiestang pos. 4 nodig, ik denk dat moeren worden meegeleverd. Zo te zien op de tekening zijn links en rechts gelijk, maar vraag dat maar wel na. Er zijn zat auto’s waarbij dat niet zo is Van de Xsara weet ik ‘t niet uit mijn hoofd. Wat dat kost weet ik niet. Van de Xantia kosten ze een tientje of vijf per stuk.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Ik had even naar de dealer gebeld (G+H Venlo).
Stangetje heeft een ander nummmer, waar ik dat nummer van had.
Van hier dus, daarna wat weinig vleiende opmerkingen over fora….
Hoe dan ook: per stuk excl. BTW, excl. moertjes; EUR 29,27….
Winpart heeft ze ook op de website staan, met het nummer uit bovenstaande lijst van RONJO: EUR 17,66 incl. BTW, excl. verzendkosten.
Dat scheelt maar een beetje de helft of zo…..
Is dat oplichterij aan de ene kant versus goedkoop=duurkoop aan de andere kant?
Zal morgen nog eens een automaterialen handel bellen in de buurt, wellicht hebben die zoiets ook gewoon liggen..
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die kans is ook weer bijzonder groot want het is behoorlijk gangbaar spul
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb ze bij mijn vorige Xsara bj.98 1.4 ook moeten vervangen.
Zowel links als rechts. Zijn gelijk.
Alleen om ze te verwijderen moest de flex er aan te pas komen ,de moeren zaten muur vast.
De bout waar de zelf borgende moeren op zitten heeft wel een inbus om hem eventueel tegen te houden ,maar dat lukte niet.
Met een dunne schijf de moeren door slijpen.
Verder is het dan niet meer moeilijk.
Hooguit even een extra krik gebruiken om je as iets omhoog te zetten ,na het verwijderen van de stang om de nieuwe te monteren.De as zakt iets onderuit na demontage van de stang.
Ik heb de stangetjes (2 stuks) voor m’n Picasso in Duitsland besteld voor 27 euro inclusief verzekerde verzending.
Ik heb de niewue stangetjes gemonteerd. Je kunt er goed bij als de wielen er af zijn.
Alleen jammer dat de oude stangetejes vastzitten met zeskantmoeren met sleutelwijdte 16.
Laat ik die nu net niet hebben, dus ff buurten.
De nieuwe moeren hebben wel sw 17
De schroefdraad eerst goed ontroesten en een goed passende torc bit gebruiken.
Het is inderdaad een fluitje van een cent.
Al met al ben je met het wassen van de auto 2x zo lang bezig.
Probleem van het klapperen is over en dat voor 27 euro en een beetje werk!
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Inderdaad…
Die steek of ring 17 had ik wel, maar de torx (27) sleutel die ik had, was wel errug praxis-peperkoekkwaliteit. Goed voor deurbekleding los te maken maar niet voor dit werk.
Genoeg iig om de moeren zover los te krijgen,dat ik daarna de kop eraf kon zagen.
De bovenste is bereikbaar mits je de wielen even naar rechts draait.
Links nog maar niet gedaan, eerst een fatsoenlijke torx bit of dop organiseren.
Die klappert nog niet, het echte irritante is er iig vanaf nu.
Ik had bij heuts automaterialen vervangende stangetjes gehaald, twee stuks voor EUR 35 incl. moeren en BTW. No-name fabrikaat, maar vergeleken met dat wat ze aan garages toeleveren, was er geen verschil in dikte van de stangen. Die waren kwa prijs vergelijkbaar met de dealer.
Goed, weer een ervaring rijker….