Ik vraag me af met de hoge kosten en het korte leven van de motorsteunen of iemand ervaring heeft met het passen van alternatieven van andere merken (Ford, Peugeot… etc)... vooral de onderste voor type 2.
Hans Staartjes

Totaal aantal Berichten: 1173
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Het zou inderdaad leuk zijn als het mogelijk zou blijken om nieuwe rubbers in die dingen te kunnen laten maken en persen? ER moeten toch wel bedrijfjes zijn die zoiets zouden moeten kunnen denk ik dan.
Misschien eens een mail aan wagen in clubverband ofzo? Zomaar een gooi: www. superflex.co.uk.

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Het opnieuw verrubberen van motorsteunen is al langer een discussie binnen de club…. Tot op heden is er nog niet echt iets uit de grond gekomen.
Uit hoofde van mijn ‘functie’ (opperhoofd magazijncommissie van de cx club), wil ik sowieso binnenkort in gang zetten dat we een overzicht maken van alle steunen die er geweest zijn en bij welke types die horen. Van daaruit kunnen we gaan inventariseren waar het meeste vraag naar is en wat er evt. na te maken is c.q. te verrubberen is.
Kortom, er rommelt wel e.e.a. bij de motorsteunen binnen de club, maar concreet is er nog niet zoveel mee gebeurd.
Robert
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Hear, hear!
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
ik sluit me bij de voorgaande juichende reacties aan..
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Beste Heren,
Dit ver-her-rubberen van die onderste motorsteunen wordt allang gedaan. Daar zou ik als club niet direct geld en energie in steken.
Ja, tuurlijk, bij CX Basis kost zo’n ding inderdaad € 105,00 + verzenden en je moet de oude inleveren (precies om die reden dus).
Overigens is het zo, dat veel klanten van CX-Basis te lui, laks of vermogend blijken, dat ze de moeite niet nemen om de oude terug te sturen (zelfs al zit er €50,00 statiegeld op, het helpt niet!).
Hierdoor is er inmiddels een probleem met de beschikbaarheid ontstaan. Zij kunnen geen nieuwe laten maken zonder de oude!
Alle commerciële bedenkingen opzij schuivend, zou ik dus willen oproepen aan CX-bezitters plus de heren van het magazijn om de oude nooit weg te gooien! Want die motorsteunen zijn nergens meer nieuw leverbaar. Wellicht kan de club ze doneren en er nieuwe voor inkopen, tegen ietwat gereduceerd tarief?
Zelf stuur ik ook van tijd tot tijd een doosje met 3 of 4 oude steunen tegelijk. Die worden dan op de ‘balans’ gezet, tot ik weer nieuwe nodig heb. Hoeven ze ook geen statiegeld te berekenen.
Dat kost mij steeds € 20,00 verzendkosten, maar ik vind het belangrijk dat die onderdelen beschikbaar blijven, dus heb ik dat er graag voor over.
Welnu, de bovenste (de grote) motorsteunen worden door hen ook opnieuw van rubber voorzien, maar voor dat type kun je ook alleen de rubber bus bestellen voor €60,00 en dan iemand met een pers vinden die de oude eruit perst en de nieuwe erin. Is een stukje goedkoper.
De versnellingsbaksteun is geen ruildeel, maar evenmin kun je er losse rubbers voor kopen.
De bovenste steunen in het kleine model zijn gevulcaniseerd en kunnen dus niet opnieuw ver-rubberd worden, maar die kosten iets van € 40,00 dus dat kost je de kop niet.
Die andere ook niet trouwens, want hoe vaak moet je die dingen nu eigenlijk vervangen??
In feite één keer, tenzij je van plan bent nog eens 2 ton of 30 jaar op de klok van je CX bij te schrijven.
De ‘korte leversduur’ van de onderste steunen waar de TS het over heeft kan ik dan ook niet onderschrijven. Alleen als er voortdurend olie op lekt zal dat een probleem vormen, maar dan heb je meestal meer problemen dan alleen de motorsteun!
Feit is wel, dat ze állemaal aan de beurt zijn of spoedig komen. Ik bespeur hierin een sterke toename, ze zijn niet aan te slepen die steunen! (letterlijk, helaas)
Publiek geheim is overigens, dat de kleine bovenste steunen ook prima en zonder enig probleem gemonteerd kunnen worden op een “nieuw” type motor, waar af-fariek die grote opzat. Scheelt ruim de helft.
En nog volop verkrijgbaar, niet aleen bij CX Basis trouwens.
Andere tip: die onderste steun gaat vaak stuk doordat er jarenlang olie op gelekt heeft. Dat maakt het rubber week en slap.
Mocht jouw steun nog ‘stevig’ zijn of juist vervangen, dan kun je ‘m beschermen door er een kapje overheen te doen, precies zoals dat achterop de koplampen zit.
Resumé: mijn advies is, tenzij de club een bedrijf vind, dat werkelijk tegen een zeer aantrekkelijk tarief (afgezet ook tegen de uren research die men erin stopt) een aanzienlijke hoeveelheid steunen kan reproduceren, zou ik er als club niet aan beginnen.
En dan nog, zal de club ook de benodigde ruildelen moeten kunnen aanleveren, want vanuit het niets zal het heel lastig worden (en heel duur) om die dingen in ‘kleine’ hoeveelheden te produceren.
Ik zou me eerder richten op koelwaterslangen en harmonicarubbers voor de 2400 die iederen kapot blaast door backfires i.c.m. dom ingebouwde LPG installaties.
Just my two pence….vanuit de dagelijkse Praktijk.
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dan zal ik mijn gare onderste steunen toch maar bewaren. Dat wist ik niet, dat verhaal van CX-basis, want de laatste die we ooit bestelden was nog zonder statiegeld.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja, goed bewaren hoor W! Die dingen worden schaars!!
Oei, ik ga maar eens slapen zeg, jemig helemaal de tijd vergeten!
Welterusten!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik sla de opmerkingen op. Thanks.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ja, mooi verhaal!

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
@Leontien: to be continued dit soort opmerkingen/tips kunnen we zeer goed gebruiken, wij (club/magazijn) weten ook niet alles (willen we ook niet
)
EDIT: jullie hebben niet toevallig een mooi lijstje van welke steun waarbij hoort?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
25trd schreef:.... weten ook niet alles (willen we ook niet
)
Daar is Sjors toch en ook Leontien !?

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Is het misschien een idee? Misschien dat de CX club, een samenwerkingsverband met CX-basis moet aangaan met aantrekkelijkere prijzen dan als men ze gewoon zou bestellen. Moet men wel lid van CCCN worden
.
Ik denk dat via de CX club de kans groter is dat materiaal wordt ingeleverd of is dit een verkeerde gedachte? Zie het als een win - win situatie….... De CX club meer leden, en CX-basis meer materiaal dat terugkomt cq. handel?
Mijn mening is als volgt en zeg erbij, dat ik niet vooruit wil lopen op ontwikkelingen en mijn mening dus wel ‘ns niet doorslaggevend zou kunnen zijn.
Het is een slecht idee. Als je met handelaren samen op trekt, dan komt er geheid discussie over prijsstelling. De handelaar zit er niet op te wachten, dat elders uit dezelfde patij nieuwmaak de onderdelen voor kostprijs plus een beetje van de hand gaan. Lekker onafhankelijk blijven dus. Maakt CX-basis motorsteunen, dat is dan fijn. Dan hoeft de club dat niet meer te doen. Weten wij wat slangen te regelen, dan kan iedereen dat kopen, ook de handel. Dat is dan voor wat meer dan de clubleden betalen. In z’n algemeenheid denk ik dat de prijsstelling laag moet zijn met een beetje winst, de winst als tegemoetkoming in alle kosten die gepaard gaan met onderdelenvoorziening. Het is bijvoorbeeld het uitgangspunt van de onderdelenvoorziening bij de Duitse SM-club. Iedereen mag er kopen, niet-leden betalen meer.

Totaal aantal Berichten: 2474
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
zoals leontien het zei is dat waar , waterslangen zijn dringend aan vervangingen toe,de voorgevormde gevallen zelfs voor de douvrinmotoren worden allemaal week en slap…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!