Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Een GS heeft een externe spannings regelaar. Bij 1 van mijn GS’en krijg ik het niet voor elkaar om de spanning normaal te krijgen op 13,5/14 volt. Hij laad nu 18 volt of meer.
Ik heb de spannings regelaar al vervangen door een nieuwe maar geen resultaat.
Wie weet het?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Een of meerdere diode’s kapot in de dynamo(alternator)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Dat vermoed ik nu dus ook.
Net alles klaar, motor en bak droog gemaakt kan de voorkant er weer af voor een andere dynamo te monteren..
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Daar moet toch geen halve auto voor uit elkaar om een dynamo te vervangen ? !
Meten is weten , gissen is missen
Plaats eens een andere goede accu en meet opnieuw.
Een hoge laadspanning wordt in de meeste gevallen door kortsluiting in de cellen van een accu veroorzaakt.
Vermoedelijk heb je dan de laatste tijd ook nogal wat gloeilampjes moeten vervangen.
Deze kortsluiting wil bij oude accu’s nogal eens ontstaan door lood-drab onderin een accu cel.
Deze drab verbindt de platen door (soms bij overhellen van de auto): accu passe composee!!!
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Blooper1963 schreef:Een of meerdere diode’s kapot in de dynamo(alternator)
zouden de gelijkrichtdiodes niet in de spanningsregelaar zitten? Dat is meestal wel zo.
Klinkt mij als een defecte spanningsregelaar in de oren. (ook de vervanger kan stuk zijn)
meet het volgende eens:
motor uit:
spanning op de accu (1)
motor aan:
spanning op de accu (2)
motor aan, licht aan, blower aan, achterruitverwarming aan:
spanning op de accu. (3)
als waarde (1) iets boven de 12 v zit, dan is de accu goed.
als waarden 2 en 3 hoger zijn dan 14.5 V, dan is de spannignsregelaar stuk.
Gr Rob
Heb je een link naar het electrisch schema van dit model?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
als waarden 2 en 3 hoger zijn dan 14.5 V, dan is de spannignsregelaar stuk.
Dat is wel heel kort door de bocht.
Een slechte massaverbinding zou dit ook kunnen veroorzaken.
Jeroen
klopt, was ik te snel.
die slechte massaverbinding zit dan vermoedelijk tussen de spanningsregelaar en de massa.
Bij een slechte verbinding tussen dynamo en massa wordt de spanning lager.
Gr Rob
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Op mijn SM heb ik het voor gehad: daar stond ook een dynamo op met apparte en externe regelaar. En pas toen ik na vervangen van de regelaar,ook de dynamo zelf had vervangen,werkte alles weer correct. Result: diodes kapot IN de dynamo. Bij de SM zaten er geen diodes in de regelaar! Heb trouwens het ganse boeltje vervangen door een dynamo met ingebouwde regelaar. Direct verlost van een aantal kwaaltjes.
toniclight schreef:als waarden 2 en 3 hoger zijn dan 14.5 V, dan is de spannignsregelaar stuk.
Dat is wel heel kort door de bocht.
Een slechte massaverbinding zou dit ook kunnen veroorzaken.Jeroen
Idd. hoofdstroomverbindingen schoonmaken, insmeren met zuur vrije vaseline helpt soms.
Daarna is de accu meestal de boosdoener.
Omruilen is zo gebeurd. De grootte en capaciteit is niet van belang zolang de motor maar start.
En als laatste: Een defecte spanningsregelaar (de moderne gaan zelden kapot), leidt meestal tot: geen laadspanning.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D