Sissend geluid bij zwaar werk
konid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56

- Xsara Picasso 1.8 16v
- Xsara 1.6 break Ligne Prestige
Gepost: 27 juli 2010 11:42 AM

Op de terugreis van de vakantie begon mijn auto (Xsara Picasso 1.8 16V bj 2002) opeens een sissend geluid te maken. Dit geluid trad vooral op wanneer er veel vermogen werd gevraagd (zware caravan helling op of versnellen bij inhalen). Het geluid lijkt uit het dashboard te komen, of in elk geval uit de motorruimte vlakbij het achterschot.

Onbelast hoor je het niet, geen losse slangetjes of zoiets gezien (maarja, leek hè :8 ...)

Zonder caravan hoor ik het niet, heb wel het idee dat de motor iets onregelmatig loopt.

Katalysator is vlak voor de vakantie vervangen, kan dit er iets mee te maken hebben? De eerste 3000 km overigens nergens last van gehad.

Iemand enig idee?

Profiel  

Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 542

Gepost: 27 juli 2010 04:17 PM
  [ # 1 ]

Dat jij een zware caravan achter je picasso een berg (bergpas)op gaat slepen. Met die muggenkracht die de picasso bergop levert zou ik dat niet eens durven..

Hopelijk heb je niet iets opgeblazen zoals een pakking.
Hoe is het niveau van je koelvloeistof in het reservoir? (nooit opendraaien als hij loeiheet is, dat kan soms fout gaan)

Is het bij volle toeren dat geluid?

En tja wat noem jij sissend, misschien is het wel “fluitend” of gierend.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  

konid
< 100 berichten
Rank

- Xsara Picasso 1.8 16v
Gepost: 27 juli 2010 10:05 PM
  [ # 2 ]

Ik zal toch niet de enige caravanner zijn met een Picasso Smile Ben nu voor de 4e keer er mee naar Italië geweest (en terug), de andere drie keren zonder problemen en gas over. Ook op de Brenner ...

Het geluid begon niet op een bergpas, maar op heuvels in Duitsland (Rheinland-Pfalz, A61).

Koelwaterpeil niet bekeken, maar de temperatuur liep niet op (twee streepjes gedurende de hele reis).

Sissend: alsof er lucht ontsnapt. Je zou denken aan luchtverlies, maar het is geen stadsbus ...

Profiel  

Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 542

Gepost: 27 juli 2010 11:02 PM
  [ # 3 ]

Probeer het eens bij Google en typ in: sissend geluid auto
Daar staan wel het een en ander aan opties.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  

konid
< 100 berichten
Rank

- Xsara Picasso 1.8 16v
Gepost: 28 juli 2010 08:31 AM
  [ # 4 ]

Bij Googlen op “sissend geluid picasso” is dit bericht inmiddels de eerste hit Wink Dat was eerst niet, maar toen had ik dit bericht ook nog niet geplaatst ...

Even tussen de andere merken doorkijkend, lijkt dit relevant: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/170616/ , helaas alleen een vraag en geen oplossing/antwoord/reactie.

Ook bij de concurrentie komt het probleem kennelijk voor, wel met suggesties maar eigenlijk ook een doodlopende thread: http://www.renaultforum.nl/forum/viewtopic.php?f=143&t=6151

Dit lijkt wel zinnig: http://www.seat-online.nl/forum/index.php?topic=53738.0. Een carterontluchtingsaangelegenheid. Ander merk, maar het principe van de brandstofmotor blijft natuurlijk gelijk.

Maar met zoveel Picassorijders en Citroën-kenners, hoop ik eigenlijk op een vergelijkbare ervaring op dit forum ...

Profiel  

konid
< 100 berichten
Rank

- Xsara Picasso 1.8 16v
Gepost: 04 augustus 2010 06:38 PM
  [ # 5 ]

Inmiddels bij de garage geweest, 1 rotte bougie was de oorzaak. 4 nieuwe bougies en de motor loopt weer als een naaimachientje Wink

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook