waarschuwingslamp temperatuur + stop lampje + ? airco ?
xsara2001
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6

Gepost: 05 augustus 2010 10:23 AM

Hallo,

Ik heb onlangs een xsara 19d gekocht van 2001.(138000km)
Deze wagen is volgens het onderhoudsboekje altijd goed onderhouden geweest bij een citroen dealer.
Ik weet wel dat deze wagen ongeveer 4 maanden heeft stilgestaan tussen de vorige eigenaar en mijn aanschaf.
Toch even een vraag die op het forum al is (meermaals) gesteld geweest maar eigenlijk nooit de duidelijke rede en feedback met wat het nu daadwerkelijk was. Vandaar deze vraag, nogmaals.

Ik rij op de snelweg en de temp lamp gaat even branden, tegelijkertijd de stop lamp en de tempmeter valt weg (beneden de 60graden). Eénmaal voorgehad. Soms wil de airco ook niet voor 100% koelen bij hogere snelheden. - Als ik dan even stop en ik zet de airco af, dan terug op, dan hoor je hem onmiddellijk inschakelen en koelt hij goed.
Ik stel deze 2 zaken samen omdat ze misschien met elkaar te maken hebben. (na wat forum onderzoek).

1/ de auto heeft 4 maanden stilgestaan.
2/ uitlezen geeft geen raad.
3/ airco is gevuld en geen fit gevonden.
4/ geen koppakking defect
5/ water stand ok (olie ook) en geen verbruik.
6/ schroef slaat op, juist voor de 90° (bij 120/h gaat hij er juist even boven en koelt vanaf 90 à 92)

Wat ik tot hiertoe kon vinden =
- het zou een van de bitron relais kunnen zijn ? - is dat dan ook de rede waarom de airco soms niet koelt? zou het kunnen dat de airco enkel koelt als de bitrons goed werken.
- ergens las ik dat de transistoren van de aanjager kunnen slecht zijn.—- maar de blazer werkt nog in alle standen. - wat kan dit te maken hebben met de temperatuursensor die hallucineert.
- is het misschien ergens slecht contact nadat hij zolang onbereden is ?

Ik heb het één keer gehad (temp lamp) en misschien komt het wel nooit meer terug, ik zou me wel al willen voorbereiden tegen dat het terugkomt.
Dat de airco soms niet goed werkt is wel een andere zaak. (ze werkt alle dagen maar moet ze meermaals op en af zetten om ze terug te laten aanspringen)

Alvast bedankt
Grtz

Profiel  

xsara2001
< 100 berichten
Rank

Gepost: 05 augustus 2010 03:41 PM
  [ # 1 ]

update,

heb el-spray in alle contacten gespoten (alles wat ik vond, ook deze die niets met de koeling of airco te maken hebben) + als ze terug in elkaar zaten er wat wd40 boven op als ‘vochtweerstand’.
- heb ook naar de koeler gekeken (radiator) - zit er maar één in en ernaast 2 “voorschakel"weerstanden - tevens deze contacten ook onderhanden genomen.

proefrit(ten) - ondertussen werkt de airco altijd - valt niet meer uit.

af te wachten…............

Zou het zo simpel kunnen zijn?

later,

Profiel  

xsara2001
< 100 berichten
Rank

Gepost: 06 augustus 2010 05:06 PM
  [ # 2 ]

toch te vroeg geroepen,

t’is weer van dat.
De airco slaat aan maar koelt na 2 min niet meer.
Soms wat langer, soms helemaal niet.

t’zullen niet alleen de contacten zijn.

Heeft er iemand een schema van de sturing zodat ik hier en daar eens kan meten?

mvg

Profiel  

ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546

Gepost: 07 augustus 2010 01:55 AM
  [ # 3 ]

Bij deze.

Afbeelding Bijlagen
airc.jpgairc-1.jpgairc-2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

xsara2001
< 100 berichten
Rank

Gepost: 07 augustus 2010 06:00 PM
  [ # 4 ]

bedankt,
kan ik al even verder

mvg

Profiel  

xsara2001
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 augustus 2010 01:32 PM
  [ # 5 ]

vandaag bij speedy langs geweest.
Zij controleren je airco, zonder kosten volgens de internet site.

Effectief, die mensen zijn 45min met men airco bezig geweest met de kast erop en hebben alles gecontroleerd.
En ja, zonder één eurocent te moeten betalen.
Mag ook eens worden gezegt als je ergens goede en correcte service krijgt!!!

En wat had je gedacht, alles was perfect in orde en de airco heeft geen seconde niet gewerkt.
typisch,....

De man van de centrale zei me dat er nog één ding kon gecontroleerd worden en dat is de regelklep in het “kachelhuis”. Het zou kunnen dat die af en toe kantelt en de airco lucht mengt met de chauffage.

Iemand daar ooit fratsen mee gehad?

tot later,

Profiel  

xsara2001
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 augustus 2010 08:51 AM
  [ # 6 ]

nu 2 dagen verschillende ritten gemaakt en de airco heeft altijd gewerkt!

heb wel verschillende keren in het begin met de temperatuur regelaar aan’t spelen geweest (min-max) zoals die man van speedy aanhaalde.

wel moeilijke pannes deze die onverwachts opduiken en zelf verdwijnen, begin maar eens te werken (meten) aan een poephete motor.

techniek staat niet stil Wink..........

hopend dat het dat was?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook