Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Ik houd het allemaal origineel. Eerst gewoon maar eens kijken hoe het met de staat van de speakers is.
De roostertjes van de dashboardtweeters zijn er gewoon met je vingers uit te halen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Mooizo. Easy peasy lemon squeezy!!
Ga er dit weekend eens naar kijken
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo’n bas-speaker van een type 1 heb ik nog liggen hier. In goede staat. Mocht je er belang bij hebben, dan hoor ik het wel.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Penny Lane schreef:Maar heb je er dan ook een dubbel-spreekspoel luidspreker in gezet? Anders mis je de helft Elke spreekspoel wordt door 1 kanaal aangestuurd. Ze werken alleen op 1 conus. Hele bijzondere constructie is dat, dat zie je niet zo vaak. Dat kan omdat het stereobeeld sowieso door mid en vooral hoog wordt bepaald (laag is niet richtinggevoelig, hoog wel). Ik weet wel dat iemand hier op het forum (wie?) eens zo’n basspeakertje heeft laten re-conen, met dacht ik een heel redelijk resultaat.
Derk
Dat was ik, het resultaat mag er zijn!
Omdat deze basspeaker erg klein is is het refoamen hartstikke makkelijk omdat de kartonnen conus niet erg zwaar is blijft de spoel automatisch vrij van de magneet (anders begint de speaker schurende geluiden te maken).
Het is vrijwel zeker dat je foamrand vergaan is na plm.25 jaar…
Speakerranden kun je bestellen via:
Kind kan de was doen.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dank voor de aanvulling, Maurice!
Bij het werken met zo’n speaker erop letten dat je ‘m *niet!* laat stuiteren. Hele grote kans dat dan de magneet losschiet en dan kun je ‘m weggooien. Verder is het relatief eenvoudig en op zo’n mooie, strakke type 1 is het de moeite ook best wel waard.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Het merk van de standaard gemonteerde dual-voice-coil speaker is Audax, is toch wel eventjes Dè fabrikant van High-End speakerspul, en nog Frans ook!!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik vind/vond het geluid (het laag dus) dat door deze bass-speaker weergegeven wordt ook zeker niet slecht! Zeker niet met een old-skool radio van weinig watts eraan geknoopt. Maar dat is uiteraard mijn mening
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
zou de TS inmiddels al een beetje hebben geklooid met deze materie??
Het laag is i.c.m. mijn Clarion uit 2006 wel acceptabel, het “woofertje” geeft met name korte basstootjes goed weer, een echt warme lage dreun komt er niet uit vanwege het gebrek aan inhoud/volume van de wooferkast
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Als je de tweeters van Siare/Audax niet kunt vinden kun je nog proberen een stel van philips op de kop te tikken. Ik heb een tijd terug op e-aby een set kunnen kopen voor een tientje Is een set geschikt voor bx af 83, cx af 85, xm af 89, peugeot 505 af 85 en renault 21 af 86.
Ze waren nog nieuw in verpakking
Gaat om: ‘Philips Car Stereo Accessories’ ‘EA 3104/00’.
Kwaliteit van de speakers kan’k nog niets over zeggen want heb ze nog niet ingebouwd . . .
Grt.
Ari
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Intussen eens bestudeerd hoe het allemaal werkt in mijn BX. Eigenlijk werkt alles en is het geluid best OK. De originele Philips radio uit 1984 doet het nog best. Zelfs het tape deck werkt. Dus ik laat het mooi zitten allemaal. Lekker origineel.
Bedankt voor de reacties!
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Nu een ander gevalletje.
Ik was gister bij een Citroën dealer om even een nieuw sproei slangetje aan te sluiten op de ruitenwisser (de huidige is helemaal bros, en een nieuwe incl klemmetjes wordt nog gewoon geleverd!!! )
De beste man van de dealer werd wel enthousiast van mijn BX en wilde graag even onder de kap kijken. Zo gezegd zo gedaan. Hij waarschuwde mij voor de brandstofslangetjes die naar de carburateur toe lopen. Hij zag een paar haarscheurtjes. Dus deze wil ik METEEN vervangen voordat ik brand heb!
De slangen zijn nu aangesloten incl een filtertje. Hoe kan ik nu weten wat de diameter van die slangetjes is. Als ik de boel los trek, loopt de benzine eruit. Dus dit moet zowiezo gebeuren met koude motor. Als ik deze slangetjes los maak, meet en daarna weer aansluit, gaat de motor dan niet sputteren? Het blok zit dan onder de benzine. Dus moet ik ook weer wachten tot dat opgedroogd/weg is.
De klus zelf is “a peace of cake” heb ik al gehoord.
Graag wat advies
Harm
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Met koude motor kun je de slangetjes veilig loshalen. Er zal wel wat benzine over het blok lopen, maar dat vervliegt vrijwel meteen.
Handigst haal je eerst de slang van de pomp naar de carburateur los. Deze diameter is overal gelijk, dus dan weet je wat je nodig hebt.
Gebruik ook goed passende slangklemmetjes!
als je een hekel hebt aan lekken op het blok doe er dan een bult keukenpapier of een grote lap onder dat slurpt de benzine zo weg
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Haal je naast nieuwe benzineslangen en slangenklemmetjes ook een nieuw benzinefiltertje?
Na het vervangen van de benzineslangen zit er wat lucht in de slangen. Volgens mij is dit totaal geen probleem. De carburateur zal de benzine aanzuigen en bij de eerste keer starten zal ie een beetje sputteren, lijkt me. Daarna zal alle lucht uit de slangen zijn. Kan iemand dit bevestigen?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX