










Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Beste mensen,
Nu mijn Prestige (25ie automaat, serie 1) 25 jaar is geworden heb ik haar getrakteerd op een algehele controle, verse APK, nieuwe bollen, gevulde airco etc.
Ze rijdt verder prima, dus komende tijd eens vaker van genieten (let op in Nijmegen e.o.!)
Even een paar vragen:
Ik heb het stationair toerental afgesteld op ongeveer 900 rpm. Wanneer ik de auto in A zet zakt het toerental toch wel behoorlijk. Voer ik het toerental verder op dat draait ie in N en P wel weer erg hard.Is het mogelijk het toerental te verhogen bij het inschakelen van een versnelling? Ik weet uit mijn herinnering dat via een electromagnetische schakeling het toerental wordt verhoogd bij het aanzetten van de airco. Hoewel dit laatste bij mij niet werkt….
Bijkomend probleem is dat bij zo’n laag toerental het acculampje gaat branden en de toerenteller op 0 valt. Wat kan de oorzaak zijn van het op 0 vallen van de toerenteller op het moment dat het acculampje gaat branden? Ik heb daarbij het idee dat de toerenteller bij hogere toerentallen te weinig aangeeft: 3500 rpm bij 140. Zit er ergens een massaprobleem?
De toerenteller geeft dan wel te weinig aan maar de snelheidsmeter duidelijk te veel. Is daar iets aan te doen.
Een tweede, wellicht hieraan gekoppeld probleem: als ik de richtingaanwijzer aanzet ‘knippert’ de temperatuurmeter mee. Knipper aan: meter zakt (koeler), knipper uit: meter stijgt weer naar oorspronkelijk niveau. De meter zakt en stijgt dus op het ritme van de knipperlichten.
Als gezegd, ik denk dus dat er ergens een aardeprobleem bestaat. Ik heb het tellerblok eruit gehaald en alles doorgemeten, maar ik vin niets vreemds. De aarde lijkt goed te zijn voor wat betreft het tellerblok.
Nu ik toch bezig ben….
Van de airco snap ik niets. Hij blaast heel behoorlijk koude lucht mijn interieur in maar de bediening is mij een raadsel.
Er zit een draaiknop op het dashboard en uiteraard de temperatuur regelschuif van de verwarming.
So far so good. Als ik echter de aanjager van kachelbediening helemaal op 0 zet (er zou dan ook een luchtklep gesloten moeten worden, maar daar twijfel ik aan of dat wel gebeurt) en ik zet de aircoknop op 0 dan blijft de kachelventilator draaien (en word en koude lucht geblazen). Draai ik nu, en dat is het gekke, de aircoknop naar 1/3 dan houdt de ventilator op. Draai ik weer verder dan springt de ventilator weer aan.
Ok, laatste vraag…
De naden van een van de stoelen zijn geknapt. Het leer is ok, maar de draden zijn geknapt.
De achterliggende reden is dat ooit een professioneel en goed aangeschreven autobekleder (ik noem geen naam) het leer heeft geverfd en dus alles heeft opgeschuurd (ook de naden). Mooi resultaat maar het naaigaren heeft het loodje gelegd. Het leer valt dus mooi in delen uit elkaar en zou dus weer aan elkaar genaaid moeten worden. Heeft iemand een adres van een goede bekleder in de buurt van Nijmegen waar ik de steol kan afleveren en dan weer mooi gestikt terugkrijg?
Overigens is het leer in eerste instantie bikkelhard geworden met het verven. Een aantal behandelingen met Leatherique Rejuvenator Oil heeft het leer weer duidelijk soepeler gemaakt.
Ten slotte:
Ik heb de rubberen zijstrips van de auto verwijderd (niet de chromen). Deze hingen na het opnieuw in de lak zetten er maar ‘een beetje bij’: de bevestiging met dubbelzijdig plakband bleek niet voldoende te zijn.
Nu heb ik dus een ‘kale’ Prestige. Ik vind het erg mooi, en ik zal eens een fotootje plaatsen, maar het hoort natuurlijk niet. Wat zal ik doen? Zo laten of nieuwe (oude zijn weinig mooi meer) strips (waar?) zoeken en bevestigen.
Maarten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Een aircopomp kan alleen maar aan en uit. Met de ronde knop bepaal je alleen de interval waarmee dat gebeurt. De kachelventilatorschuif staat volgens mij los van de airco. Als je rijdt met de airco op 0, dan stroomt er toch lucht via de ventilatiekanalen binnen. Op dit moment is het niet zo warm en krijg je dus frisse lucht binnen. De reactie van de ventilator kan ik je niet uitleggen.
De oplossing is simpel voor de temperatuurregeling. Je zet de airco op max en met de warmte/koudeschuif en de ventilator piel je net zo lang, totdat je de gewenste temperatuur binnen hebt.
Voor het zoeken naar een bekleder, kan ik je alleen helpen aan een bedrijf in Culemborg. Daar is het leer van mijn CX opnieuw gedaan (http://www.cjautobekleding.nl). Mooi werk en redelijk te doen vanaf Nijmegen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Voor het stationair toerental:
Mijn C-matic maakt gebruik van dezelfde extra luchtklep als een airco-installatie. Nu vind ik het meer dan toevallig:
- dat jouw automaat geen toerentalcompensatie vertoont bij inschakelen
- en dat jouw airco-klep niet werkt
Zou het zo zijn dat een automaat van dezelfde airco/C-matic-klep gebruik maakt? Zo ja (wie van de experts hier weet dit!?) dan kun je proberen:
1. Alle luchtslangen en slangklemmen grondig nalopen en bij twijfel vervangen
2. Een andere airco-klep monteren (evt. lenen om uit te proberen of het helpt)
Hopelijk kun je hier iets mee. Succes!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Voor het zoeken naar een bekleder, kan ik je alleen helpen aan een bedrijf in Culemborg. Daar is het leer van mijn CX opnieuw gedaan (http://www.cjautobekleding.nl). Mooi werk en redelijk te doen vanaf Nijmegen.
Ik neem aan dat die mooie foto’s op zijn site jouw Pallas is? Ziet er inderdaad mooi uit.
En van wie is die SM dan?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
De CX is inderdaad van mij. De eigenaar van de SM is geen forummer. Ik weet niet, of hij een verwijzing hier wil hebben.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin Visser schreef:De eigenaar van de SM is geen forummer. Ik weet niet, of hij een verwijzing hier wil hebben.
Dat wil hij niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Was ook mijn gevoel, vandaar geen spontane melding. Z’n auto hoorde ik op het feestje trouwens stationair draaien…. Niks mis mee
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl