348.000 km gereden en alles via het boekje gedaan.
Bij hoogeveen het gas pedaal intrappen en in staphorst pas 120km/hr schrikbarend verbruik geen zwarte rook. Alleen bij los laten gaspedaal witte rook. Geen koelvloeistof verlies, 1 liter olie bij 5000km opvullen.Vandaag luchtfilter vervangen geen resultaat.Brandstoffilter 8000 km terug vervangen.Auto is een 1.9D zonder poespas. Voorheen 145km/hr op de teller in werkelijkheid 135km/hr.
Nu nog maar 130km/hr in werkelijkheid 120km/hr, met een ontzettend hoog brandstof verbruik.(gas op de plank) Wat is de oorzaak? Comprressie verlies ?
Bart
Auto is van april 1998. ik ben de eerste eigenaar.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Witte rook is toch meestal water (lees: koelvloeistof). Je hebt niet veel nodig nodig voor een mooie witte pluim, dus ook al zie je voorlopig weinig aan het koelvloeistofpeil zou ik toch denken aan de koppakking. Sterkte met de zoektocht.
Witte rook bij een diesel kan ook onverbrandde diesel zijn.
Je heb een vreemd probleem, als je geen of lage compressie heb, dan start de auto erg moeilijk. De verstuivers lijkt mij ook niet, dan zou de motor toch wel flink nagelen en roeten.
Als je op de koppeling probeert weg te rijden, zakt het toerental heel erg in, met de neiging tot bijna afslaan?
In 1, 2, 3, geen probleem maar in 4 en 5 erg traag accelereren.
Bij starten eerst onregelmatig 3, en daarna 4 cylinders en daarna ok.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Klepspeling al gemeten? Dit kan ook voor deze storingen zorgen.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
1 Liter olie op 5000km vind ik erg veel voor een 1.9D.
Ik heb in 1 jaar tijd met een DW8 met 60.000km hooguit een liter bijgevuld.
Ik denk ook aan een lekke koppakking.
mijn ideen:
witte rook = verdampte; koelvloeistof, diesel of water (uit je brandstoftank dus).
geen koelvloeistof verbruik = geen lekke koppakking.
water in je tank = tja…..
te weinig vermogen, onregelmatig stationair, hoog brandstof verbruik = een cilinder werkt niet afdoende mee.
controleer:
aan de hand van je gloeipluggen of er eentje zwarter is dan de rest.
je klepspeling (wanneer voor het laatst?).
de compressie.
en als laatste laat toch eens je verstuivers controleren.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
michel-16v schreef:Klepspeling al gemeten? Dit kan ook voor deze storingen zorgen.
Dat zou heel goed kunnen, maar dan is de klepspeling op alle kleppen goed verlopen, als je bij hogere snelheden problemen krijgt. Slecht startten en eerst op 3 cylinders lopen duid op klepspeling, bij een kapotte gloeibougie is het moeilijk startten, maar daarna loopt de motor wel, en als deze warm is, dan doen de gloeibougies niets.
Is het een XUD9 of DW8 motor? de DW8 is gevoelig voor klepspeling.
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Deze motoren zijn inderdaad gevoelig voor klepspeling en vervuiling van het inlaattraject. Zelfde ervaringen gehad.
ZX1.4i schreef:michel-16v schreef:dan doen de gloeibougies niets.
Een verbranding laat een residu achter in delen van de verbrandingsruimte. Zoals op gloeibougies. Dit verdwijnt gedeeltelijkna het voorgloeien. Zo kun je relatief eenvoudig verschillen vinden per cilinder. Dus: rijden met dat ding, niet meer starten en gloeiers er uit.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Overigens vind ik voorheen 145km/h op de teller ook al traag. Wel altijd z’n beurten gehad?
Dat is wel zo een beetje de topsnelheid van een Berlingo met 1.9D motor.
De auto heeft de stroomlijn van een baksteen, en de versnellingsbak is gemaakt voor het vervoer van vracht en niet op snelheid berekend.
ZX1.4i schreef:
De auto heeft de stroomlijn van een baksteen
Vroegehhh: reden we in een hondenhok (personenauto met hok erachter gebouwd),grijs kenteken natuurlijk. Lekker voordelig, zeker toen er ook dieselmotoren beschikbaar kwamen.
En ja met het stijgen van de brandstofprijzen (eigenlijk naarmate we er meer mee gingen rijden), gaven we steeds meer geld uit aan brandstof. Klagen deden we over de slechte stroomlijn en het honde(n)hok kreeg de schuld.
Oplossing: we verbeterden de stroomlijn me een plaat die liep van boven de voorruit, tot het dak van het besteldeel. Dat leek wel te helpen dus iedereen deed het.
Nu klagen we nog steeds terwijl de bestelautomarkt sedert de introductie van die fabrieksmatig gestroomlijnde berlingo op zijn kop gezet is. Door het enorme marktaandeel van de Berlingo werden grote duitse fabrikanten zelfs gedwongen om ook een dergelijk model te introduceren. Ok, glad als een aal zijn ze maar is de cw-waarde zoveel lager dan die van de berlingo?
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Het is in iedergeval niet te vergelijken met de stroomlijn van een Xantia, Xsara of ZX.
Deze type met 1.9D motor zijn sneller, de hoge Berlingo is trager.
Mijn 1.9D rijdt anders aardig makkelijk over de 160km/h op de teller, is dezelfde baksteen.