Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Aangezien mijn koppeling begint te slippen en geen/weinig snelheid maak als ik gas geef moet ik helaas mijn koppelingsplaten gaan vervangen. Gezien ik dit nog nooit gedaan heb, zou ik graag wat tips en trucs willen ontvangen waardoor het makkelijker zal worden. Het betreft hier een benzine uitvoering!
Is het een motorblokje dat achterover ligt?
Zoja, (al heb ik het zelf nooit gedaan) hoeft bak er niet uit. Wat je misschien meteen kan checken zijn de overbrengingstandwielen + lagers in de bak.
En er was altijd iets aan de hand ‘met ’ het bronzen busje? Iemand die meer daar van weet?
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Blok ligt inderdaad gekanteld onder een kleine hoek naar het schutbord!
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb menig koppeling van Visaatjes mogen vervangen. Daarbij haalde ik altijd het motortje uit de auto. Dat is een uurtje werk en maakt het veel eenvoudiger om de koppeling vervangen, maar zo kun je ook de kleppen een keer netjes afstellen. Het vervangen zonder het uitbouwen van de motor kan misschien ook wel, maar ‘t is zo krap dat wij er gewoon niet eens aan begonnen. Gewoon blok er uit en alles in één keer aanpakken incl. bak-as-bus en as-keeringen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Visa Ventje schreef:En er was altijd iets aan de hand ‘met ’ het bronzen busje? Iemand die meer daar van weet?
Als je de transferbak er af hebt is het aan te raden om de bus op de as die voor de overbrenging naar de bak gaat, te vervangen.
En uiteraard de keerring/geleidebus;
En je hebt deze pakking nodig;
Hier nog wat onderdeelnummers;
Dit heb ik opgezocht voor mijn ex-B(ni)X, maar ik heb vernomen dat het voor een Visa/205 identiek is.
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Bedankt, hier kan ik wel wat mee!
Volgende stap: ergens een garagetakel zien te regelen/huren/lenen/kopen.
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Heeft iemand verder nog tip over het er uit halen van de motor?
Waar zitten bijvoorbeel de punten op de motor waar ik de takel aan vast kan maken?
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Inmiddels de boel zo ver los en er achter gekomen dat de pakking van de onderzijde van het blok/versnellingsbak lek is, gezien de olie die er om toe zit. Dus hier moet een nieuwe tussen, echter voor dat ik hier aan begin, kom ik nog rare dingen tegen zoals tandwielen en dergelijke?
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee hoor. Als je de stappen uit het werkplaatshandboek volgt krijg je het gewoon voor elkaar. Het “haynes” boek over de Visa is een geweldige handleiding voor dit soort klusjes.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Heb je de klus al geklaard?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Inmiddels staat het blok nog in de garage, ik moet nog beginnen.
Ik hoop het in december te kunnen uitvoeren, op dit moment iet wat te druk met een avond opleiding.
Tevens misschien een geschikt moment voor de volgende vraag; Ik heb 1 motorsteun een nieuwe rubber laten persen, alleen moet er even een nieuwe pen doorheen. Hoe zou ik deze het makkelijkst erin kunnen krijgen.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Doorboren en dan m.b.v een lagerpers erin drukken?
Misschien kun je ook wat proberen met de bankschroef?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Volgende probleem;
Hoe krijg ik m`n aandrijfaskeringen eruit? Deze zitten namelijk erg vast.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Daar weet Kees de W. W, alias Visa GTI 115 vast wel een trucje voor
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Als het dezelfde keerringen zijn die in de bakken van de BX zaten zijn ze volgens mij gedeeltelijk van kunststof en metaal van binnen. Ik zette gewoon een schroevendraaier erin die ik gebruikte als hefboom. Achter de rand ven de keerring binnen in je bak zetten en eruit wippen. Lukt waarschijnlijk niet in 1 keer dus rondom een paar keer zetten en wrikken. Ok, je keerring gaat kapot maar ik neem aan dat je nieuwe hebt gekocht…
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Ik zal straks eens even een keeringtrekker ophalen, goed gereedschap is het halve werk.
Maar gister avond druk bezig geweest en heb de versnellingsbak verwijderd. Helaas zijn daarbij wel 3 bouten afgebroken, dus moet het blok binnenkort even naar Ausma toe om deze te laten uitboren.