1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Traag sinds 340000 km
BartB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-08-2010

Gepost: 04 augustus 2010 09:13 PM

348.000 km gereden en alles via het boekje gedaan.
Bij hoogeveen het gas pedaal intrappen en in staphorst pas 120km/hr schrikbarend verbruik geen zwarte rook. Alleen bij los laten gaspedaal witte rook. Geen koelvloeistof verlies, 1 liter olie bij 5000km opvullen.Vandaag luchtfilter vervangen geen resultaat.Brandstoffilter 8000 km terug vervangen.Auto is een 1.9D zonder poespas. Voorheen 145km/hr op de teller in werkelijkheid 135km/hr.
Nu nog maar 130km/hr in werkelijkheid 120km/hr, met een ontzettend hoog brandstof verbruik.(gas op de plank) Wat is de oorzaak? Comprressie verlies ?
Bart

Profiel  
 
BartB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-08-2010

Gepost: 04 augustus 2010 09:41 PM
  [ # 1 ]

Auto is van april 1998. ik ben de eerste eigenaar.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 augustus 2010 10:08 PM
  [ # 2 ]

Witte rook is toch meestal water (lees: koelvloeistof). Je hebt niet veel nodig nodig voor een mooie witte pluim, dus ook al zie je voorlopig weinig aan het koelvloeistofpeil zou ik toch denken aan de koppakking. Sterkte met de zoektocht.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 augustus 2010 11:03 PM
  [ # 3 ]

Witte rook bij een diesel kan ook onverbrandde diesel zijn.

Je heb een vreemd probleem, als je geen of lage compressie heb, dan start de auto erg moeilijk. De verstuivers lijkt mij ook niet, dan zou de motor toch wel flink nagelen en roeten.

Als je op de koppeling probeert weg te rijden, zakt het toerental heel erg in, met de neiging tot bijna afslaan?

Profiel  
 
BartB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-08-2010

Gepost: 04 augustus 2010 11:14 PM
  [ # 4 ]

In 1, 2, 3, geen probleem maar in 4 en 5 erg traag accelereren.
Bij starten eerst onregelmatig 3, en daarna 4 cylinders en daarna ok.

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 04 augustus 2010 11:25 PM
  [ # 5 ]

Klepspeling al gemeten? Dit kan ook voor deze storingen zorgen.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 04 augustus 2010 11:45 PM
  [ # 6 ]

1 Liter olie op 5000km vind ik erg veel voor een 1.9D.
Ik heb in 1 jaar tijd met een DW8 met 60.000km hooguit een liter bijgevuld.
Ik denk ook aan een lekke koppakking.

Profiel  
 
trouwe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-01-2010

Gepost: 05 augustus 2010 12:42 AM
  [ # 7 ]

mijn ideen:
witte rook = verdampte; koelvloeistof, diesel of water (uit je brandstoftank dus).
geen koelvloeistof verbruik = geen lekke koppakking.
water in je tank = tja…..
te weinig vermogen, onregelmatig stationair, hoog brandstof verbruik = een cilinder werkt niet afdoende mee.

controleer:
aan de hand van je gloeipluggen of er eentje zwarter is dan de rest.
je klepspeling (wanneer voor het laatst?).
de compressie.
en als laatste laat toch eens je verstuivers controleren.

m.v.g. Paul

Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 augustus 2010 12:51 AM
  [ # 8 ]
michel-16v schreef:

Klepspeling al gemeten? Dit kan ook voor deze storingen zorgen.

Dat zou heel goed kunnen, maar dan is de klepspeling op alle kleppen goed verlopen, als je bij hogere snelheden problemen krijgt. Slecht startten en eerst op 3 cylinders lopen duid op klepspeling, bij een kapotte gloeibougie is het moeilijk startten, maar daarna loopt de motor wel, en als deze warm is, dan doen de gloeibougies niets.

Is het een XUD9 of DW8 motor? de DW8 is gevoelig voor klepspeling.

Profiel  
 
Gepost: 05 augustus 2010 01:34 PM
  [ # 9 ]

Deze motoren zijn inderdaad gevoelig voor klepspeling en vervuiling van het inlaattraject. Zelfde ervaringen gehad.

Profiel  
 
trouwe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-01-2010

Gepost: 05 augustus 2010 10:17 PM
  [ # 10 ]
ZX1.4i schreef:
michel-16v schreef:

dan doen de gloeibougies niets.

Een verbranding laat een residu achter in delen van de verbrandingsruimte. Zoals op gloeibougies. Dit verdwijnt gedeeltelijkna het voorgloeien. Zo kun je relatief eenvoudig verschillen vinden per cilinder. Dus: rijden met dat ding, niet meer starten en gloeiers er uit.

m.v.g. Paul

Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 06 augustus 2010 06:26 PM
  [ # 11 ]

Overigens vind ik voorheen 145km/h op de teller ook al traag. Wel altijd z’n beurten gehad?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 augustus 2010 03:46 AM
  [ # 12 ]

Dat is wel zo een beetje de topsnelheid van een Berlingo met 1.9D motor.
De auto heeft de stroomlijn van een baksteen, en de versnellingsbak is gemaakt voor het vervoer van vracht en niet op snelheid berekend.

Profiel  
 
trouwe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-01-2010

Gepost: 07 augustus 2010 01:49 PM
  [ # 13 ]
ZX1.4i schreef:

De auto heeft de stroomlijn van een baksteen

Vroegehhh: reden we in een hondenhok (personenauto met hok erachter gebouwd),grijs kenteken natuurlijk. Lekker voordelig, zeker toen er ook dieselmotoren beschikbaar kwamen.
En ja met het stijgen van de brandstofprijzen (eigenlijk naarmate we er meer mee gingen rijden), gaven we steeds meer geld uit aan brandstof. Klagen deden we over de slechte stroomlijn en het honde(n)hok kreeg de schuld.
Oplossing: we verbeterden de stroomlijn me een plaat die liep van boven de voorruit, tot het dak van het besteldeel. Dat leek wel te helpen dus iedereen deed het.

Nu klagen we nog steeds terwijl de bestelautomarkt sedert de introductie van die fabrieksmatig gestroomlijnde berlingo op zijn kop gezet is. Door het enorme marktaandeel van de Berlingo werden grote duitse fabrikanten zelfs gedwongen om ook een dergelijk model te introduceren. Ok, glad als een aal zijn ze maar is de cw-waarde zoveel lager dan die van de berlingo?

m.v.g. Paul

Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 augustus 2010 03:20 AM
  [ # 14 ]

Het is in iedergeval niet te vergelijken met de stroomlijn van een Xantia, Xsara of ZX.
Deze type met 1.9D motor zijn sneller, de hoge Berlingo is trager.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 08 augustus 2010 08:37 PM
  [ # 15 ]

Mijn 1.9D rijdt anders aardig makkelijk over de 160km/h op de teller, is dezelfde baksteen.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook